Verbetering van zoekfunctionaliteit in Portl for ArcGIS en ArcGIS Hub

283
2
05-20-2025 04:33 AM
Status: Open
Labels (3)
Breda_GIS
Emerging Contributor

Beschrijving:
De huidige zoekbalk in Site for ArcGIS/Portal versie 11.3 heeft beperkte functionaliteit. Het zoekproces richt zich enkel op de titel van items en geeft niet altijd suggesties. Hierdoor is het moeilijk om relevante informatieproducten te vinden. Tags en beschrijvingen worden bijvoorbeeld niet meegenomen in de zoekresultaten.

Probleem:

• Zoeken beperkt zich tot itemtitels.

• Suggesties worden niet altijd weergegeven.

• Tags en beschrijvingen worden niet geïndexeerd, wat het vinden van informatieproducten inefficiënt maakt.

Oplossing:

• Breid de zoekfunctionaliteit uit zodat deze tags en beschrijvingen meeneemt in de zoekresultaten.

• Verbeter de algoritmes voor zoekvoorstellen, zodat gebruikers sneller relevante resultaten krijgen.

2 Comments
Breda_GIS

Beste Rania,

Bedankt dat ik met je mee kon kijken zodat je vraag wat duidelijker werd. 

Wat mij opvalt is het volgende: 

• De zoeksuggesties die worden gegeven kijken alleen naar de titels. Bijvoorbeeld als ik zoek naar 'Geoweb' krijg ik één suggestie.
    Breda_GIS_0-1747740827327.png

• De zoekresultaten tonen wel titels, tags en beschrijvingen. Dit is ook wat de documentatie aangeeft. Bijvoorbeeld het zoekresultaat van "Geoweb" is ook een ander item waar het woord in de beschrijving staat.
    Breda_GIS_1-1747740827331.png

Omdat ik het gedrag wat je noemde ook in ArcGIS Online/ArcGIS Hub zie heb ik daar de documentatie van bekeken. Deze gaat echter enkel over de zoekresultaten en niet de zoeksuggesties: https://doc.arcgis.com/en/hub/sites/add-a-search-bar.htm

Breda_GIS_2-1747740827332.png

De zoeksuggesties tonen enkel de items waarbij het gezochte woord in de titel staat. Dit is momenteel verwacht gedrag.

Mocht je echter verandering in willen brengen zou je een idea op de ArcGIS Hub community kunnen plaatsen in het Engels ( https://community.esri.com/t5/arcgis-hub-ideas/idb-p/arcgis-hub-ideas) met een omschrijving en een use-case waarom het een belangrijke toevoeging zou zijn. Hier kunnen andere gebruikers dan op kunnen stemmen. 

Esri Case #03895405 - Zoeksuggesties ook op tags en beschrijvingen

GemeenteBreda

Beste Esri Support,

Enige tijd geleden heb ik een vraag gesteld over de verbetering/configuratie en een mogelijke bug in de ArcGIS Hub en ArcGIS Sites zoekwidget.

Zie Esri case #03895405 :  Verbetering van zoekfunctionaliteit in Portl for ArcGIS en ArcGIS Hub

Helaas zie ik nu dat in beide tools geen suggesties worden weergegeven wanneer je met een trefwoord items probeert te zoeken binnen ArcGIS Hub of ArcGIS Sites. Dit is niet gebruiksvriendelijk en wijkt af van de verwachte werking van de zoekfunctionaliteit.

U kunt dit testen op:
https://data.breda.nl/

Is hier sprake van een bug? En kunt u toelichten waarom de zoekwidget niet functioneert zoals bedoeld?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Rania Sommakia

GIS Adviseur