<\/HEAD>
Nou, voordat ik het weekend inga, was ik enkele andere opmerkingen aan het bekijken en vond er een over de licenties van ArcGIS Pro. Zoals velen van jullie waarschijnlijk dachten, zou ArcGIS Pro beschikbaar zijn bij je standaard aankoop van een nieuw ArcGIS-product, of bij een upgrade. Het lijkt erop dat ESRI een domper <\/SPAN> op mijn weekend heeft gezet en me opnieuw doet nadenken over mijn loyaliteit aan hen, door ArcGIS Pro alleen als online licentie aan te bieden, zoals Adobe Creative Cloud of Office 365. Net als bij deze, stopt de software met werken als je stopt met het betalen van je jaarlijkse onderhoudscontract.<\/P> <\/P>Ik heb ArcGIS Pro gepromoot en geleerd te gebruiken, maar met deze nieuwe kennis moet ik opnieuw overwegen of ik mijn tijd en moeite in dit product wil investeren. De langetermijngevolgen voor mij, als eigenaar van een klein GIS-bedrijf, zijn dat als ik mijn abonnementen stopzet, ik mijn layouts, scripts, projecten, volledig gebruik van mijn data (hoewel de data waarschijnlijk uit andere vormen kan worden teruggehaald) enzovoort zal verliezen. Ik denk dat iedereen die ArcGIS Pro overweegt zich zorgen moet maken over deze licentiestrategie omdat ESRI je nu opsluit voor een leven lang gebruik van hun producten. Het lijkt er weer op dat de reus zijn autoriteit probeert te vestigen zonder rekening te houden met ieders mening. Daarbij komt dat aangezien wordt verwacht dat ArcGIS Pro ArcGIS in de komende jaren zal vervangen, waar laat dit ons dan wanneer de ondersteuning zelfs voor onze oude vertrouwde stopt? Gaan we ArcGIS-versies binnen een VMWare-omgeving moeten draaien, alleen om ervoor te zorgen dat we toegang hebben tot onze eigen projecten en werk?<\/P> <\/P>Een groot probleem dat lijkt te worden gevoeld door de vroege gebruikers en testers van dit product is dat het gebrek aan transparantie rond de licenties zo ernstig is dat het mogelijk een onuitwisbare en permanente litteken bij ons heeft achtergelaten. Met de likes van QGIS, MapWindow, Cesium en alle andere open source GIS-software en tools die er zijn, gaat dit het begin zijn van een opstand tegen ESRI, puur doordat ze hun legale klant en consument te ver duwen.<\/P> <\/P>Om de verschillende recensies en dialogen te lezen, bezoek dan de originele berichten via de onderstaande link:<\/EM><\/P>ArcGIS Pro License : Subscription license - zal verlopen wanneer onderhoud stopt<\/A><\/EM><\/P><\/BODY><\/HTML>