Introductie
Mijn naam is Shrishti Sharma, en ik ben een PhD-student in Geospatial Information Systems aan Claremont Graduate University en Technical Writer bij Anytrek, Californië. Ik heb altijd geloofd dat het meest betekenisvolle onderzoek begint met een eenvoudige vraag die voortkomt uit het echte leven. Voor mij is die vraag: waarom worstelen sommige gemeenschappen nog steeds met iets zo fundamenteels als betrouwbare elektriciteit?

In dit bericht wil ik het verhaal achter die vraag delen, hoe mijn eigen ervaringen tijdens het opgroeien in India mijn interesse in energy justice hebben aangewakkerd, en waarom ik geloof dat GIS de kracht heeft om patronen te ontdekken, slimmere beslissingen te begeleiden en te helpen bij het creëren van meer rechtvaardige infrastructuur voor gemeenschappen die lange tijd over het hoofd zijn gezien.
Opgroeiend in een kleine stad Raipur, in de staat Chhattisgarh, India, waren stroomuitval gewoon onderdeel van het dagelijks leven. En het is nog steeds voor sommige delen van de samenleving.
Tijdens de hete zomermaanden verdween de elektriciteit urenlang en soms zelfs een hele nacht. Mijn familie nam kussens en lakens mee naar het dak, hopend dat een koele bries het slapen mogelijk zou maken voor ons kinderen. Meestal eindigde de nacht met muggenbeten, onderbroken slaap en weer een ochtend waarin we ons afvroegen wanneer de elektriciteit terug zou komen.
Destijds nam ik aan dat dit normaal was.
Naarmate ik ouder werd en hoger onderwijs volgde in grote steden, en toen ik naar de Verenigde Staten kwam, begon ik te beseffen dat betrouwbare elektriciteit iets is waar veel mensen zelden over nadenken. Voor hen wordt het niet erkend als een probleem. Toch blijft voor miljoenen gezinnen in het landelijke India toegang tot betrouwbare elektriciteit onzeker.