Net als veel ontwikkelaars doe ik veel van mijn werk op een Mac. Wanneer ik een ArcGIS thick-client applicatie moet draaien, heb ik maar een paar opties voor mijn systeem, geen van allen ideaal:<\/P>
- Ik kan een aparte, speciale Windows-laptop hebben die ik overal mee naartoe neem
- Zeker haalbaar, maar wat een gedoe. Ook, als je echt een krachtige computer wilt, praat je over minimaal 5,5-7 lbs.<\/LI><\/UL><\/LI>
- Ik kan een aparte, speciale Windows-desktop hebben waar ik op afstand inlog
- Dit is iets redelijder behalve dat mijn speciale desktop 24\/7 aan moet staan zodat ik er op afstand in kan wanneer nodig.<\/LI><\/UL><\/LI>
- Ik kan een Virtual Machine draaien op mijn MacBook Pro
- Historisch gezien is dit wat ik deed omdat alles lokaal blijft en ik me geen zorgen hoef te maken over internetconnectiviteit. Maar tegenwoordig is internetconnectiviteit zelden nog een probleem.<\/LI>
- Het grootste probleem dat ik hier vond is dat het moeilijk is om een echt krachtige Windows VM te krijgen zonder te investeren in een MacBook Pro van $4k+ en zelfs dan eindig je met een tamelijk middelmatig Windows-werkstation in plaats van iets dat echt data kan verwerken.<\/LI><\/UL><\/LI><\/UL>
<\/P>
Er is nog een andere optie. Ik zou per uur kunnen betalen voor een AWS Workspace. Dit zou me toestaan om een Windows-systeem met Pro erop op te starten wanneer ik het nodig heb, en het uit te schakelen wanneer niet zonder problemen. Het enige probleem is dat ArcGIS-toepassingen zoals Pro, ArcMap, CityEngine, Drone2Map, enz. niet beschikbaar zijn in de AWS Marketplace. Dat is geen onoverkomelijke uitdaging. Ik zou zeker de applicatie-installers kunnen downloaden en uploaden naar mijn AWS Application Manager om ze te installeren, maar waarom zou ik dat moeten? Esri zou dit makkelijk voor mij moeten maken.<\/P>
<\/P>
Er zijn al enkele lichte GIS- en mapping-applicaties in de AWS Marketplace, maar niets zwaars. Ik zou ook zeggen dat Esri op deze trein moet springen voordat QGIS dat doet.<\/P>
<\/P>
<\/P>
Het zou fijn zijn om elk van de ArcGIS thick client applicaties uit deze lijst te kunnen selecteren:<\/P>
- ArcGIS Pro<\/LI>
- ArcMap\/Catalog\/Scene\/Globe<\/LI>
- CityEngine<\/LI>
- Drone2Map<\/LI>
- AppStudio<\/LI>
- Business Analyst<\/LI>
- Collector & Explorer (Win10)<\/LI>
- Survey123 Connect<\/LI>
- Maps for Office<\/LI><\/UL>
<\/P>
Named User-licenties zouden ideaal zijn voor dit soort setup en voor de legacy-apps zou men gewoon een provisioning-bestand kunnen gebruiken. Vanaf daar, wanneer je een ArcGIS-werkstation nodig hebt, ga je gewoon naar AWS en start je je workspace op.<\/P>