<\/HEAD>
In Mary Shelleys klassieke roman Frankenstein<\/EM>, wanneer Victor Frankenstein zijn doel nastreeft, wil hij de perfecte mens maken. Nadat hij zich realiseert dat een mens van gemiddelde grootte een delicate assemblage vereist, maakt hij zijn schepsel (Adam) 8 voet lang, met proportionele ledematen, glanzend zwart haar en parelwitte tanden. Zo verdiept in de details van het assembleren en tot leven brengen van het schepsel gedurende meerdere jaren van het project, stopte hij nooit om het geheel te bekijken.<\/P>Pas nadat de eerste levensbeweging door zijn creatie stroomde, realiseerde hij zich:<\/P>Ik had bijna twee jaar hard gewerkt, met als enig doel leven in een levenloos lichaam te blazen. Hiervoor had ik mezelf beroofd van rust en gezondheid. Ik had ernaar verlangd met een hartstocht die ver boven de matiging uitstak; maar nu ik klaar was, verdween de schoonheid van de droom, en ademloze afschuw en walging vervulden mijn hart. Niet in staat om het aanzicht van het wezen dat ik had gecreerd te verdragen, stormde ik de kamer uit en liep lange tijd door mijn slaapkamer, niet in staat mijn geest tot slaap te brengen.<\/EM><\/P>Shelley publiceerde Frankenstein misschien in 1818, maar dit moment in de roman is een uitzonderlijke analogie voor het project- en applicatieontwikkelingsproces. Als geospatiale professionals, projectmanagers en ontwikkelaars is er een duidelijke verleiding om onvermoeibaar aan een technische ontwikkeling te werken zonder even stil te staan bij het grotere geheel.<\/P>Ik weet dat ik persoonlijk geniet van de uitdaging om de aderen, slagaders en spiervezels van een applicatie aan te sluiten en ik weet zeker dat velen van jullie hetzelfde voelen. Het is echter belangrijk ervoor te zorgen dat de technische innovatie van een applicatie het oorspronkelijke doel niet overschaduwt. Het is onwaarschijnlijk dat een applicatie of project tot leven komt en mijn dierbaren zal doden, zoals in Frankenstein<\/EM>, maar de gevolgen van een eindproduct dat niet aansluit bij de oorspronkelijke zakelijke behoefte kunnen nog steeds ernstig zijn.<\/P>Ik heb de effecten van slecht uitgevoerde projecten en applicaties uit eerste hand gezien. Nadat ik binnen n organisatie had gewerkt, als ik iemand een bepaalde software suite hoorde noemen, rolde ik zo hard met mijn ogen dat ik de binnenkant van mijn schedel kon zien. Ik heb ook lange periodes moeten besteden aan het herstellen van het vertrouwen van gebruikers in ArcGIS, of zelfs hen overtuigen dat geospatiale tools het waard waren om na te streven, allemaal vanwege n slechte ervaring.<\/P>Als we binnen GIS, projecten of applicatieontwikkeling werken, bouwen we zelden een output voor ons eigen voordeel. Zoals een leidinggevende voor wie ik ooit werkte zei: we zijn geen zelflikkend ijsje. De apps en projecten die we overzien zijn bedoeld om een gedefinieerde zakelijke behoefte op te lossen. Als die behoefte niet wordt vervuld, wordt uw applicatie mogelijk niet gebruikt door de klanten of gebruikers waarvoor u deze hebt ontwikkeld. Als consultant is uw klant misschien minder enthousiast over toekomstige zaken met uw bedrijf als u niet kon leveren wat zij betaalden. Als u direct voor een organisatie werkt, kan uw manager of leidinggevende het vertrouwen verliezen in uw vermogen om te leveren wat zij willen.<\/P>Zodra een organisatie tijd en geld heeft besteed aan het ontwikkelen van een oplossing, willen ze begrijpelijkerwijs rendement op die investering zien. Een applicatie die geen voordeel biedt zal niet worden gebruikt, maar zal als een slechte geur boven de werkplek hangen en mogelijk de indruk die mensen van u of de gebruikte software suite hebben bederven.<\/P>Wanneer we ons richten op het grotere geheel, zorgen we ervoor dat onze applicaties zich richten op de behoeften van de gebruiker, in plaats van op de technische kant. Het is begrijpelijk om enthousiast of trots te zijn op een stuk code dat u hebt geschreven of een geïnspireerde gegevensmanipulatie, maar dit mag niet ten koste gaan van de daadwerkelijke vereiste die aan ons is gegeven.<\/P>Het laatste wat we willen zien is die eerste levensbeweging door iets waar we tijd en moeite in hebben gestoken gaan, alleen om te beseffen dat we een monster hebben gecreerd.<\/P><\/BODY><\/HTML>