Rural Water District Goes High Accuracy<\/A><\/P><\/P>
V1: Was de student alleen bovengrondse punten aan het verzamelen? Hoe heeft u de ondergrondse punten (leidingen) verzameld?
A1: Ja, de student was alleen bovengrondse punten aan het verzamelen.
De enige manier om ondergrondse punten te verzamelen is door de nutsvoorziening al gemarkeerd te hebben met behulp van tracer draad, deze bloot te leggen, of iets anders te gebruiken zoals grondradar om eerst de lijn te markeren.<\/P>
V2: Welk handheld apparaat werd gebruikt?
A2: De eerste handheld waarmee Le-ax begon was een Trimble GeoXT 2005. De tweede unit was een Trimble GeoXH 2008.<\/P>
V3: Kunt u de fabrikant en het model van de handheld GPS-unit identificeren?
A3: Eos Positioning Systems, Arrow 100 GNSS<\/P>
V4: Op dit moment kan de collector-app niet offline gaan als u gerelateerde tabellen gebruikt. Wordt dit opgelost?
A4: Daar kan ik niet echt op antwoorden. Ik gebruik geen gerelateerde tabellen. Ik zou contact opnemen met de Collector Community binnen ESRI Online en die vraag stellen. Iemand zal reageren.<\/P>
V5: Welke externe GPS-unit gebruikt u?
A5: Eos Positioning Systems, Arrow 100 GNSS<\/P>
V6: We hebben een GeoXH 2008-serie, werkt deze met Collector op elk mobiel apparaat zoals een Samsung-telefoon?
A6: Ik weet niet hoe je dat zou laten werken. Ik denk niet dat je een smart device kunt verbinden met de GeoXH om zijn interne GPS te gebruiken.<\/P>
V7: Ik begrijp het gebruik van een iPad voor het verzamelen van punten. Mijn vraag is of u de nauwkeurigheid van de gegevens hebt gecontroleerd. Is er een kans dat u hebt gecontroleerd op een bekend GPS-punt zoals een USGS-monument? Zo ja, hoe dicht was het?
A7: Als je de velden correct instelt op het object dat je verzamelt, zal de Arrow 100 GNSS de metadata doorgeven aan Collector. Je kunt die informatie dan bekijken in de attributen.
Nee, ik heb het niet gecontroleerd met een bekend GPS-punt. Onze county heeft luchtfoto's van 3 inch waarop we onze brandkranen en soms kleppen en meterputdeksels gemakkelijk kunnen zien. Als de verzamelde punten bovenop deze herkenbare kenmerken verschijnen, ben ik tevreden met de gegevens die ik ontvang. Hoewel, als ik tijd heb zal ik het waarschijnlijk vergelijken met een bekend USGS-punt.<\/P>
V8: Wat beschouwt u als 'hoge nauwkeurigheid'?
A8: Als we een beschikbaar netwerk hebben waar ik verbinding kan maken met ons RTK-netwerk, beschouw ik
een sub-voet als hoge nauwkeurigheid. Waar wij werken is echter niet altijd een dataverbinding beschikbaar, dus wanneer we de differentiële correctiedienst van de Arrow 100 gebruiken, zitten we onder de meter. We lijken meestal rond 0,5 meter te zitten. Het gebied waar we werken is vrij heuvelachtig en bevat veel bosgebied.<\/P>
<\/P>
V9: Wat vindt u van de GeoXH gekoppeld aan een Rangefinder?
A9: Ik heb geen ervaring met dat type setup.<\/P>
V10: Air 100?
A10: Eos Positioning Systems, Arrow 100 GNSS
V11: Kunnen meerdere mensen gelijktijdig gegevens verzamelen naar dezelfde kaart\/versie of uploadt\/synchroniseert iedereen naar hun eigen versie?
A11: Ja, ze verzamelen gegevens met dezelfde kaart en data, niet hun eigen.
V12: Hoe houdt u rekening met offsets? (Bijv.: punten die u niet kunt innemen). Hoe zit het met de offset tussen het klepdeksel en de hoofdleiding als het een vlinderklep is?
A12: Wij hebben persoonlijk geen situaties die een offset vereisen, of nog niet gehad. Ik begrijp wat u vraagt, maar ik denk niet dat er een manier is om een punt te nemen en dat punt dan 10 voet te verplaatsen en dat als verzameld object te gebruiken. Je kunt zeker een punt nemen en het dan slepen naar een gebied op het scherm (als je een luchtfoto als referentie had), maar het zou een zeer hoge resolutie luchtfoto moeten zijn om enige nauwkeurigheid te behouden.
Al onze kleppen zijn poortkleppen.<\/P>
V13: Kunt u punten verzamelen met Collector en deze dan uploaden naar ArcGIS desktop? Is dat een eenvoudig proces?
A13: Wanneer je verzamelt met Collector worden de punten automatisch bijgewerkt op ArcGIS Online (AGOL). Je kunt die punten dan weer downloaden door in te loggen op AGOL via het Bestand-menu en vervolgens klik je op Gegevens toevoegen en kies Gegevens toevoegen van ArcGIS Online. Wanneer het venster verschijnt klik je op Mijn Inhoud en selecteer je de laag die je wilt toevoegen.<\/P>
V14: Welke soorten GPS-ontvangers ondersteunt Collector voor hoge nauwkeurige verzameling? (Om de metadata te ontvangen.)
A14: Gebruik deze link als referentie:
https:\/\/doc.arcgis.com\/en\/collector\/ios\/create-maps\/gps-receiver-support.htm<\/A><\/P>
V16: Kunt u uitleggen wat een RTK-netwerk is? Hoeveel kost het? Hoe maakt u verbinding met het RTK-netwerk.
A16: Real Time Kinematic (RTK) positionering biedt correctie aan een compatibele GPS-ontvanger. Virtual Reference Station (VRS) is een systeem bestaande uit hardware en software ontworpen om real-time GPS\GNSS positionering mogelijk te maken gebaseerd op een set referentiestations. Via internet gebruiken wij het VRS-netwerk van ons Ohio Department of Transportation om ons deze correctie te bieden voor onze Arrow 100. Dit brengt ons van sub-meter tot inches nauwkeurigheid.<\/P>
V17: We kunnen onze inloggegevens voor onze gratis ArcGIS Online Organizational-account die bij onze ArcGIS Desktop werd geleverd niet vinden. Kan iemand ons helpen om inloggegevens terug te vinden?
A17: Ik denk dat wat je nodig hebt je ESRI Customer ID is. Ik geloof dat je dit nodig hebt om je online account aan te maken. Als je die niet kunt vinden zou ik klantenservice bellen, zij kunnen helpen.<\/P>
V18: Als we onze assets al hebben voorzien van GPS-coördinaten, heeft collector dan de mogelijkheid om vast te klikken op het object als het in het shp-bestand staat, klopt dat? Dit is voor onderhoudsregistratie van een asset.
A18: Ja. Je moet eerst het shapefile uploaden naar AGOL en het wordt geconverteerd naar een hosted feature layer. Nadat je een webmap hebt gemaakt en die laag eraan hebt toegevoegd kun je dat object selecteren en het onderhoudsrecord bijwerken. Wat ik hierboven beschrijf is vrij eenvoudig te doen.<\/P>
V19: Is $2.900 de prijs voor één GNSS-ontvanger?
A19: Ja. Voor de Arrow 100 was de prijs ongeveer $2.900.<\/P>
V20: Had u beveiligingszorgen over het online hosten van al uw assets?
A20: Nee. Vroeger had ik daar wel gevoel bij, maar nu niet meer. Ik zou zeggen dat het veiliger is om online gehost te worden door ESRI (en hun partners) dan op uw kantoor-pc. De enige zorg zou kunnen zijn dat per ongeluk iemand een kaart "publiek" maakt in plaats van "privé". Dat kun je controleren zodat het geen groot probleem is als jij degene bent die kaarten maakt voor medewerkers.<\/P>
V21: Heeft u extra ArcGIS Online-licenties gekocht/nodig gehad voor uw veldploeg?
A21: In eerste instantie deed ik alles met onze ene gratis account die we kregen bij onze ArcGIS Desktop-licentie. Toen we twee GNSS-ontvangers kregen kocht ik minimaal 5 online licenties erbij. De veldploeg gebruikt er twee, kantoorpersoneel één, ik heb er één en één wordt uitgegeven aan ons onderhoudsprogramma (kleppen en brandkranen). Dat betekent niet dat iemand anders niet kan inloggen voor iets anders. Ik zou ze niet absoluut toegewijd noemen aan deze specifieke medewerkers/groepen.<\/P>
V22: Waar huurde u proefapparatuur?
A22: Het bedrijf dat ik gebruikte was Fondriest Environmental hier in Ohio. Ze sturen gewoon ’s nachts een ontvanger naar je toe met instructies over hoe hem terug te sturen. Ze waren erg behulpzaam.<\/P>
V23: Worden verzamelde watergegevens opgeslagen in ArcGIS SDE en/of gekoppeld aan asset management software?
A23: Nee, bij ons niet.<\/P>
V24: Had u problemen met de integriteit van uw gegevens? Bijvoorbeeld vertrouwen in alle verschillende veldwerkers die punten verzamelen? Kreeg u per ongeluk verkeerde punten?
A24: Nee, eigenlijk niet. Hoewel ik geen grote hoeveelheden punten per dag krijg. Op een normale dag zou ik zeggen maximaal 6 punten. Je zou per ongeluk wel eens een punt kunnen krijgen maar je moet op een "Submit" knop drukken voordat dat gebeurt. Maar als het per ongeluk was kun je gewoon dat punt aantikken en verwijderen.<\/P>
V25: Hoeveel credits verbruikt u voor de services?
A25: Ik zelf verbruik heel weinig credits. Alles wat ik heb gedaan is mijn lagen uploaden en een webmap maken. Dat verbruikt volgens mij geen credits. Opslag verbruikt credits maar heel weinig. Ik denk niet dat ik 100 credits heb verbruikt in een heel jaar gezien hoeveel data ik gehost heb op AGOL. Ik heb ook bijna geen gebruik gemaakt van AGOL’s analytics waar veel credits verbruikt kunnen worden. Als alles wat je doet lagen pushen naar AGOL en kaarten maken is er absoluut geen reden tot zorgen over credits. Het is extreem goedkoop.<\/P>
V26: Travis, wat is uw achtergrond?
A26: Ik ben afgestudeerd in Mechanical Engineering aan Ohio University. Ik was privé-consultant bij ingenieursbureau voordat ik bij Le-Ax Water District ging werken. Ik ben ook gecertificeerd ingenieur in de staat Ohio.<\/P>
V27: Hoe slaat u uw data-nauwkeurigheid op in uw geodatabase?
A27: Wanneer je de attributentabel instelt voor een bepaalde laag voeg je specifieke namen toe aan elk veld zodat de GNSS-ontvanger metadata doorgeeft aan Collector zodat die velden worden gevuld. Bijvoorbeeld veldnaam ESRIGNSS_PDOP vertegenwoordigt PDOP-nauwkeurigheid en dat nummer wordt doorgegeven aan Collector en ingevuld in de attributentabel.<\/P>
V28: Hoe onderscheidt u tussen leidingen die u hebt gegraven en het nemen van een GPS-punt bovenop het punt en leidingen waarvan de locatie wordt geschat?
A28: Met ons systeem zou je eigenlijk kunnen zeggen dat alles geschat is. Wanneer we een punt pakken dat een leidinglocatie is, gebruik ik dat punt om de waterleiding aan te passen. Ik heb dit nog niet gedaan, maar ik overweeg om een domein binnen de leidinglaag te maken met 2 velden; één "estimated" en één "adjusted" of iets dergelijks en kleur te gebruiken om de twee te onderscheiden.<\/P>
V30: Ik zou graag willen weten of je Collector kunt laten werken met een Trimble Geo XH 6000 of 7X
A30: Daar kan ik echt geen antwoord op geven. Je kunt het beste contact opnemen met Trimble.<\/P>
V32: Is dat GNSS-apparaat precies genoeg om kleppen te vinden in een sneeuwbank? Zou je overwegen om te upgraden naar de nieuwe Arrow 200 voor meer precisie met betrekking tot kleppen?
A32: Ik denk van wel. Ik zou zeker een sondepen en een metaaldetector meenemen als er sneeuw lag.
Ik zou het overwegen. Het kost ongeveer $8.000 en bij onze eerste poging wilde ik niet zoveel uitgeven om alles te evalueren. Nu Collector GNSS-ontvangers ondersteunt, zou ik er iets moeilijker over denken. De tijd die ik moet wachten om nauwkeurigheid te verkrijgen is een van de belangrijkste aspecten voor mij bij het verzamelen van punten. Als het net zo goed werkte als onze Arrow 100 en iets meer nauwkeurigheid bood wanneer niet verbonden met een RTK-netwerk, dan zou ik het zeker overwegen bij onze volgende aankoop.<\/P>
V33: Hoe lang moest u op een punt blijven staan om de hoge nauwkeurigheid te krijgen wanneer u dicht bij bomen of spiegelende gebouwen was?
A33: We hebben eigenlijk maar één keer gehad dat onze nauwkeurigheid echt werd aangetast en dat was toen we dicht bij een dicht bos dennenbomen stonden aan onze west- en zuidwestkant. Tenminste, ik denk dat dat de oorzaak was. We zijn twee keer naar dezelfde locatie gegaan en hadden vergelijkbare effecten op de nauwkeurigheid. We waren niet verbonden met een RTK-netwerk, en de horizontale nauwkeurigheden waren rond enkele meters. Het is de enige keer dat ik dit heb gezien gebeuren. Ik heb gehoord dat dennenbomen de meeste storing veroorzaken van alle bomen. Op basis van onze ervaring geloof ik dat.
Gebouwen zijn voor ons geen probleem omdat we vrij landelijk zijn. Maar ik denk dat als je dicht bij gebouwen bent, je toegang hebt tot internet en een RTK-netwerk, wat zou moeten helpen met dat probleem.<\/P>
V34: Wat is het percentage punten dat onder een voet ligt met deze setup?
A34: Dat is lastig omdat wij een landelijk systeem zijn. Als we de hele dag een goede dataverbinding hadden, bijvoorbeeld in de stad, zou ik redelijk zeker zijn dat elk punt dat we nemen onder een voet zou liggen. Maar wanneer we die dataverbinding verliezen, moeten we vertrouwen op de differentiële correctie van de ontvanger. Hoewel het zeker correctie biedt en de nauwkeurigheid van de ontvanger verbetert, kijk je naar submeterprestaties. Hoewel ik hier bij onze waterfabriek al tot 1 voet nauwkeurigheid ben gekomen alleen op basis van de correctie van de ontvanger. Het is hier open terrein zonder bomen of storing.<\/P><\/BODY><\/HTML>