De legendarische blauwe marker, wat doe je?!<\/P><\/DIV>Ons leven is gevuld met dingen die we vaak over het hoofd zien. Een voorbeeld: wat zijn die kleine blauwe reflectoren op de weg die je elke dag op weg naar huis ziet? Ik heb geprobeerd een patroon te ontdekken. Markeren ze het midden van de rijstrook? Soms zitten ze precies op de middenlijn van de weg, soms precies in het midden van je wielspoor, thump thump<\/EM>, en soms liggen ze nauwelijks op de weg. Als je goed kijkt, zie je ze de hele tijd; je hebt alleen geen idee wat ze eigenlijk doen. De OLE DB-verbinding is niet zo anders. Hij staat altijd daar in ArcCatalog en kijkt je recht aan onder Database Connections. Meestal sla je hem over op weg naar het toevoegen van een Spatial Database Connection. Vandaag echter moedig ik je aan om te stoppen, onder de motorkap te kijken en te zien wat een OLE DB-verbinding kan doen.De OLE DB-verbinding is een venster naar de afgrond, oftewel je geodatabase repository. Dit gebied is meestal verboden terrein. Misschien is je DBA geen fan van mensen die rommelen in het RDBMS. Esri zegt meestal ook "hands off", omdat we doorgaans geen fouten ondersteunen die ontstaan door te knoeien met de onderliggende repository-tabellen. Los van hun gevoelige aard kunnen deze tabellen erg nuttig zijn en het gebruik van een OLE DB-verbinding om ze te benaderen is alleen-lezen, dus het is ook veilig. Je DBA kan gerust zijn.Veel problemen die je gedurende een normale week kunt tegenkomen, kunnen worden opgespoord door deze verbinding te gebruiken. Ik gebruik de mijne meestal minstens één keer per week, misschien zelfs drie of vier keer afhankelijk van hoe zwaar mijn werklast is. Ik geef een paar voorbeelden hoe deze verbinding kan helpen.Stel je voor dat je probeert je geodatabase volledig te comprimeren (d.w.z. State 0). Het dialoogvenster geeft aan dat het proces succesvol is voltooid, maar omdat jij een top GIS-professional bent, weet je dat een succesvolle compressie niet altijd betekent dat het volledig gecomprimeerd is. Dus open je de OLE DB-verbinding, scroll je naar beneden naar je compress_log-tabel en kijk je naar je end_state_count. Het toont dat je een telling van 1 hebt. Omdat 0 een staat is en altijd aanwezig is, weet je dat een telling van 1 betekent dat je succesvol volledige compressie hebt bereikt.Maar wat als de waarde niet 1 is? Wat als end_state_count laat zien dat er twee staten over zijn? Geen probleem, dan scroll je naar de state_locks-tabel, waaruit blijkt dat state_id 233 wordt vergrendeld door sde_id 622. Vervolgens ga je behendig naar de process_information-tabel en vind je dat sde_id 622 jouw SOC-account is. Dan dringt het tot je door: je hebt nooit je webserver losgekoppeld, dus stop je de webserver, maak je deze verbinding en de resulterende vergrendelingen vrij, comprimeer opnieuw en heb je volledige compressie bereikt, allemaal zonder ooit Management Studio of SQL Developer te openen en je DBA in paniek te brengen.
De Oude Db-verbinding<\/P><\/DIV>Het maken van de verbinding is relatief eenvoudig. Microsoft OLE DB connection drivers, die Microsoft SQL Server en Oracle databases aankunnen, worden automatisch geïnstalleerd. Mogelijk moet je echter zelf de drivers voor PostgreSQL-databases installeren. Zodra geïnstalleerd klik je gewoon op "Add OLE DB Connection" binnen ArcCatalog, selecteer je de provider die je wilt gebruiken, vul je de gevraagde informatie in en test je de verbinding. Als het lukt klik dan op OK en ben je binnen! Ik weet dat jullie gebruikers van versie 10.1 er ook zijn. Maak je geen zorgen, de link om een OLE DB-verbinding te openen staat niet langer in jouw ArcCatalog-boomstructuur, maar hij bestaat nog steeds. Het is nu een knop voor jouw werkbalk, dus klik gewoon op Customize, ga naar Customize-modus, selecteer het tabblad Commands, markeer ArcCatalog en sleep Add OLE DB Connection naar jouw werkbalk.Succes!Oh ja, de volgende keer dat je een blauwe marker op de weg ziet, kijk dan even naar rechts. Ik wed dat je daar een brandkraan vindt.Steven E. - Geodata Support Analyst<\/EM>Bewerkt op 27-4.<\/BODY><\/HTML>
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.