Heb je ooit dat zinkende gevoel in je maag gehad wanneer je beseft dat je data corrupt is geworden, en je nu een herstel moet uitvoeren vanaf je databaseback-up... wacht, welke back-up?? De enige keer dat je je herinnert een back-up te hebben gemaakt was in je auto toen je vanmorgen je huis verliet.<\/P>
Stel je dit voor: Je besluit eindelijk op vakantie te gaan, dus je hebt je database achtergelaten in goede handen van je collega’s. Net wanneer je achterover leunt in je strandstoel, gaat je mobiele telefoon. De schijf is gecrasht, en hoewel je geplande back-ups hebt uitgevoerd, ben je niet op kantoor om dit dringende herstel daadwerkelijk uit te voeren, en alleen jij kent de stappen die genomen moeten worden. Dit kan maar één ding betekenen: handmatig je collega’s door een databaseherstelproces leiden via een dure telefoongesprek, duizenden kilometers verderop, terwijl je vakantietijd snel voorbij glijdt, ... oh de angst.<\/P>
Hallo, ik ben Elaine, een Support Analyst binnen de Geodata-eenheid bij ESRI Support Services gevestigd in Charlotte, NC. Ik werk bijna negen jaar bij ESRI als Instructeur en Technisch Analist binnen ESRI’s Professional Services divisie en nu als Support Analyst binnen ESRI’s Support Services. Door de jaren heen heb ik veel hartverscheurende scenario’s gehoord van klanten die in verschillende back-up- en herstel situaties zijn beland zoals hierboven beschreven, en ik heb een paar tips die ik graag met je wil delen om voorbereid te zijn!<\/P>
SQL Server:SQL Server back-ups<\/A>Herstelmodellen voor SQL Server<\/A><\/P>ORACLE:Oracle back-ups<\/A>Herstelmodellen voor Oracle<\/A><\/P>DB2:DB2 back-ups<\/A>Herstelmodellen voor DB2<\/A><\/P>Informix:Informix back-ups<\/A>Herstelmodellen voor Informix<\/A><\/P>PostgreSQL:PostgreSQL back-ups<\/A>Herstelmodellen voor PostgreSQL<\/A><\/P><\/LI>Test je back-up!! - Een back-up hebben helpt niet veel als je het proces van het daadwerkelijk herstellen van je database vanuit de back-up nooit hebt getest: weten hoe een herstel werkt, wat de stappen en procedures zijn die uitgevoerd moeten worden, en of het huidige back-upprotocol het beste herstel biedt met zo min mogelijk dataverlies. Houd opnieuw de vraag in gedachten: Wat kun je veroorloven te verliezen? Voor meer informatie bekijk de volgende link op ESRI’s Desktop Help: Over databaseback-up en herstel<\I><\A>.<\LI>Tot slot stel je eigen Emergency Operating Procedures Manual samen die gemakkelijk toegankelijk is en geschreven is met het hoogste detailniveau. Dus als jij toevallig op vakantie bent en de enige persoon op kantoor wanneer een herstel moet worden uitgevoerd is jouw nieuw aangenomen GIS-stagiair, kun je simpelweg zeggen: "Open het EOP Manual op pagina 1, volg alle beschreven stappen en bel me als er problemen zijn." <\LI><\OL>Wetende dat je al elke mogelijke stap en potentiële vraag hebt overwogen, kun je snel weer genieten van de zon op je strandstoel!<\P>- Elaine E., Support Analyst - Geodata Unit, ESRI Support Services, Charlotte, NC.<\P><\BODY><\HTML>
ORACLE:
DB2:
Informix:
PostgreSQL:
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.