Wanneer de meeste mensen aan aardbevingen in de Verenigde Staten denken, komt Californië meestal in gedachten. Er zijn duizenden belangrijke breuken in de staat, maar het is de San Andreas-breuk, die de tektonische grens vormt tussen de Pacific en Noord-Amerikaanse platen, die het meest bekend is. Het is ook langs het zuidelijke deel ervan in het grotere Los Angeles-gebied waar de San Andreas waarschijnlijk de bron zal zijn van de nu lang verwachte Grote - een beving met een magnitude van meer dan 7.<\/SPAN><\/P><\/P>Toen ik voor het eerst naar Californië verhuisde vanuit het tektonisch rustige Pennsylvania, grapte een vriend dat ik naast andere interessante voordelen die de staat biedt, ook zou genieten van een ringsideplaats bij plaattektoniek in actie. Daar denk ik aan elke keer dat ik een aardbeving voel. En als ik vanaf mijn terras uitkijk en het berglandschap zie dat is gevormd door de San Andreas en gerelateerde breuken, vrees ik soms de Grote.<\/SPAN><\/P><\/P>Een recent en destructief voorbeeld van Californiës aardbevingsactiviteit was de South Napa-aardbeving, die eerder deze week op zondagochtend 24 augustus het Bay Area van Californië trof. De beving met magnitude 6.0 veroorzaakte wijdverspreide schade, branden, honderden gewonden en zorgde voor stroomuitval bij tienduizenden bewoners. Veel gebouwen zijn momenteel onbewoonbaar. De schadekosten zijn nog onbekend, maar kunnen mogelijk meer dan een miljard dollar bedragen.<\/SPAN><\/P><\/P>Voorafgaand aan de South Napa-beving was het 25 jaar geleden sinds de laatste grote beving het gebied trof. In 1989 veroorzaakte de Loma Prieta-beving<\/A>, met een magnitude van 6.9, miljarden dollars aan schade en doodde tientallen mensen.<\/SPAN> De grootste geregistreerde beving voor het Bay Area was de aardbeving van 7.8 die San Francisco in 1906 trof. Volgens Wikipedia<\/A> worden de beving en bijbehorende branden beschouwd als een van de ergste natuurrampen in de Verenigde Staten. De beving en daaropvolgende branden, die meerdere dagen duurden, vernietigden bijna 80% van de stad en eisten ongeveer 3.000 levens.<\/SPAN><\/P>Onze Mostly Mapping Kaart van de Dag<\/A> is een Story Map gemaakt door Chris Ingram van de Santa Clara County Fire Department, gevestigd in Los Gatos in het Bay Area van Californië. De kaart vertelt het verhaal van de ramp door de woorden van Henry Mitchell, een kapitein bij de San Francisco Fire Department destijds.<\/SPAN><\/P><\/P>De Story Map<\/A> gebruikt een historische kaart van San Francisco die gegeorefereerd is en gepubliceerd als een hosted tile service, samen met foto’s en andere historische kaarten om Mitchells woorden in context te plaatsen. Ik vind het een geweldig voorbeeld van hoe woorden, foto’s en oude kaarten een boeiend verhaal kunnen vertellen over gebeurtenissen uit het verleden waarvan de boodschappen doorwerken tot vandaag.<\/P><\/BODY><\/HTML>
Onze
<\/P>
De
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.