<\/HEAD>Zou het niet geweldig zijn als we in een wereld leefden waar onze baas ons gewoon een 100 procent nauwkeurige tabel met XY-gegevens gaf zodat we de puntobjectklasse konden genereren met de 1 Display XY7-tool en klaar waren?
Hé, we mogen toch dromen?
In de echte wereld zul je echter waarschijnlijk merken dat de XY-locaties die je moest plotten niet 100 procent nauwkeurig waren. Het verhaal gaat meestal zo:
Twee dagen nadat ik een puntobjectklasse had gemaakt van duizenden XY-locaties, liep mijn baas mijn kantoor binnen en gaf me bijgewerkte XY-informatie voor een paar specifieke punten. Nu moet ik deze locaties in de tabel bijwerken en de objectklasse opnieuw maken, of ik moet een objectklasse maken met de nieuwe tabel en dan de twee samenvoegen. Dit is echt veel werk!<\/EM><\/P>
Lees verder, want ik ga je wereld een beetje helderder maken! Het is eigenlijk niet zo moeilijk of zoveel werk om dit soort updateklussen aan te pakken!
Het uitvoeren van geoprocessingtools op duizenden of zelfs honderdduizenden objecten om slechts een paar punten bij te werken kan traag zijn, afhankelijk van de grootte van de gegevens. Overweeg de volgende alternatieve workflow bij het bijwerken van XY-locaties.Voorbeeld:<\/STRONG> Je hebt een objectklasse genaamd S met 105 puntobjecten. Je hebt een nieuwe XY-tabel ontvangen met bijgewerkte locaties voor 13 punten. Werk de puntlocaties bij door het volgende te doen:Breng de S-objectklasse in ArcMap.<\/LI>Voeg zowel de Editor werkbalk als de Edit Vertices werkbalk toe aan het kaartdocument.<\/LI>Start een bewerksessie met behulp van de S Feature-sjabloon.<\/LI>Selecteer een punt dat moet worden bijgewerkt, ofwel interactief (met behulp van de Bewerkingstool) of via een query (met behulp van Selecteren op Attribuut-functie).<\/LI>Klik op de Edit Vertices werkbalk op het gereedschap Schets-eigenschappen.<\/LI>Werk de XY-waarden bij en de locatie van het punt verandert automatisch.<\/LI><\/OL>
Nu weten we dat de punten op de nieuwe exacte locaties zijn geplaatst, maar de X- en Y-velden moeten nog worden bijgewerkt. Hoe kunnen de X- en Y-velden worden bijgewerkt voor slechts deze paar objecten?
Om de XY-velden in de attributentabel bij te werken, doe het volgende:Selecteer alle punten die bijgewerkte X- en Y-veldgegevens nodig hebben, ofwel interactief of via een query.
<\/LI>Open de attributentabel en klik met de rechtermuisknop op het Shape-veld. Open de veldcalculator.<\/LI>Gebruikmakend van de python-parser, laad je de python-code (zoals het onderstaande script), en het werk is gedaan!
<\/LI><\/OL>Voorbeeldscript<\/STRONG>def XYsetVALUE( shape, X_value, Y_value):
point = shape.getPart(0)
point.X = X_value
point.Y = Y_value
return point
__esri_field_calculator_splitter__
XYsetVALUE ( !SHAPE!, !X_COORD!, !Y_COORD! )<\/PRE>Sisi Y. (met hulp van Todd S.) - Esri Support Services<\/EM>
<\/BODY><\/HTML>