Afgelopen februari was ik bezig met de voorbereiding van een presentatie op een conferentie. Ik was van plan om een paar PowerPoint-dia's te gebruiken om de onderwerpen die ik wilde behandelen te introduceren, en daarna over te schakelen naar live webkaarten en apps om de punten die ik wilde maken te benadrukken. Er waren ongeveer 10 onderwerpen die ik wilde introduceren en demonstreren, dus dit betekende dat ik PowerPoint moest verlaten (of de onhandige Alt-Tab moest gebruiken) om heen en weer te schakelen tussen de dia's en de demonstraties.<\/P>
<\/P>
Toen realiseerde ik me dat in dit geval een Story Map de perfecte oplossing zou zijn. Ik kon mijn PowerPoint-dia's in de story map gebruiken, en terwijl ik verder ging kon ik de live webkaarten en apps opnemen zonder van programma te hoeven wisselen of heen en weer te toggelen vanuit PowerPoint. Ik koos Story Map Series als het presentatieplatform van mijn keuze. Hieronder links is de PowerPoint-dia, rechts een webkaart, beide in de Story Map die ik voor de presentatie gebruikte.<\/P>
Hoewel elke Story Map kan worden gebruikt om een presentatie te maken, zijn sommige beter geschikt voor deze taak dan andere. Mijn voorkeur gaat uit naar de Story Map Series<\/A>, specifiek de opsommingstekens-indeling, omdat deze sequentiële toegang biedt van links naar rechts. Map Series vereist ook niet dat je een zijpaneel gebruikt voor extra tekst of media - iets wat voor de meeste presentaties niet nodig is.<\/P><\/P>Onlangs, net voor de Esri 2015 User Conference, werd de Story Map Series opsommingstekens-indeling aangepast om het goed geschikt te maken voor presentaties door meer items toe te staan (30 is het maximum) en door de plaatsing van de opsommingstekens te veranderen om overlapping met de hoofdinhoud te voorkomen.<\/P><\/P>Hier zijn enkele voorbeelden van de User Conference die gebruik maakten van de Story Map Series opsommingstekens-indeling:<\/P>Wat is trending met Web GIS<\/A><\/LI>Beck's Hybrids<\/A><\/LI>Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport<\/A><\/LI><\/UL><\/P>Dit voorbeeld van de Esri UC gebruikt een Story Map Journal:<\/P>Mentoring the Next Generation<\/A><\/LI><\/UL><\/P>Over het algemeen, als jij degene bent die presenteert, vind ik Story Map Series de beste keuze. Als je wilt dat anderen ook de presentatie bekijken en ervaren, is Story Map Journal misschien beter, omdat het zijpaneel tekst kan bevatten, wat kan worden gezien als het notitiesectie op een PowerPoint-dia, en zo de kijker door je presentatie kan leiden.<\/P><\/P>Je presentatie maken<\/STRONG><\/P><\/P>Het is eenvoudig om een Story Map voor presentaties te gebruiken: maak en sla je PowerPoint-dia's op, verzamel andere media, maak benodigde kaarten en apps aan, en start vervolgens de builder voor de Story Map die je wilt gebruiken.<\/P><\/P>Je kunt je PowerPoint-dia's exporteren of ze gewoon vastleggen (ik gebruik Snagit, maar elk capture-tool kan worden gebruikt). Zodra ze vastgelegd zijn, plaats je ze op een URL-toegankelijke locatie en voeg je ze toe aan je story map. Een belangrijke overweging is het juiste formaat voor je dia's; je wilt niet dat tekst of afbeeldingen vervormd of bijgesneden worden. Over het algemeen is Fit de beste allround optie die elke schermresolutie aankan.<\/P><\/P><\/P>Voor verschillende Story Map-presentaties op Esri-evenementen kende ik exact de schermresolutie (bijv. 1366 x 768). Dus berekende ik hoe groot mijn dia's moesten zijn om het beschikbare gebied volledig te vullen, voegde een paar pixels aan alle kanten toe om zeker te zijn dat ze het hele gebied vulden, en gebruikte toen Positie Midden. Deze techniek werkt alleen als je een presentatie speciaal bouwt voor een specifiek evenement, want als je Midden gebruikt worden je dia's bij verschillende schermresoluties bijgesneden. Je kunt meer leren door PowerPoint-dia's toevoegen aan je Story Map<\/>A> te bekijken.<\/>P>\n\nKaarten of apps toevoegen is ook heel eenvoudig. Voeg ze gewoon toe via hun URL en gebruik Stretch als Positie-optie. Omdat de kaartviewer en de meeste app-sjablonen responsief zijn, vullen ze netjes het hele frame. Bij het insluiten van apps of andere story maps kun je bij sommige sjablonen de UI minimaliseren. Zie Een Story Map insluiten binnen een Story Map<\/>A>.<\/>p>\n\n\nOverwegingen en tips<\/>strong>\n\nStory Maps zijn een krachtig middel om een verhaal te vertellen met kaarten en media, en kunnen ook krachtig zijn om presentaties mee te geven. Wat nadenken en planning levert het beste resultaat op. Hier zijn enkele dingen om rekening mee te houden.<\/>p>\n\n\nHet is makkelijk om een verschrikkelijke PowerPoint-presentatie te maken, en we hebben er allemaal al genoeg meegemaakt. Het maken van een geweldige Story Map is enigszins een kunstvorm, en hetzelfde geldt voor een geweldige Story Map-presentatie.\nBeperk de tekst in de Story Map zodat het publiek naar jou luistert.<\/>li>\n\nStory Map-presentaties werken het beste als ze kort zijn. De laatste update van Story Map Series laat toe maximaal 30 tabbladen, opsommingstekens of uitklapbare zij-accordions toe.\nStory Maps bieden niet dezelfde dia-overgangen en animaties als PowerPoint.\nKies de beste Story Map voor jouw doel. Map Journal is ideaal voor verhalen die gelezen moeten worden omdat je in het linkerpaneel verhaalvertelling kunt gebruiken om het nodige detailniveau toe te voegen. Echter, als je live presenteert kan het verhaalvertellen in Map Journal afleiden. Probeer dan in plaats daarvan Map Series met zijn optionele tekstpaneel.\nAls je een Story Map Series of Journal gebruikt en inhoud toevoegt via een URL die even duurt om te laden (zoals een gedetailleerde webscene), zorg er dan voor dat Laden ontladen wanneer lezer weg navigeert niet aangevinkt is. Voor je presentatie kun je al je kaarten en apps "voorverwarmen", en door deze optie uit te schakelen hoeven ze niet opnieuw geladen te worden wanneer je dat deel van je presentatie bereikt.<\/>li>\n\n\n\nAanvullende bronnen<\/>strong>\n\n\nStorymaps.arcgis.com<\\a>\nHoe maak je een story map<\\a>\nDe vijf principes van effectief verhalen vertellen<\\a>
Onlangs, net voor de Esri 2015 User Conference, werd de Story Map Series opsommingstekens-indeling aangepast om het goed geschikt te maken voor presentaties door meer items toe te staan (30 is het maximum) en door de plaatsing van de opsommingstekens te veranderen om overlapping met de hoofdinhoud te voorkomen.<\/P>
Hier zijn enkele voorbeelden van de User Conference die gebruik maakten van de Story Map Series opsommingstekens-indeling:<\/P>
Dit voorbeeld van de Esri UC gebruikt een Story Map Journal:<\/P>
Over het algemeen, als jij degene bent die presenteert, vind ik Story Map Series de beste keuze. Als je wilt dat anderen ook de presentatie bekijken en ervaren, is Story Map Journal misschien beter, omdat het zijpaneel tekst kan bevatten, wat kan worden gezien als het notitiesectie op een PowerPoint-dia, en zo de kijker door je presentatie kan leiden.<\/P>
Je presentatie maken<\/STRONG><\/P><\/P>Het is eenvoudig om een Story Map voor presentaties te gebruiken: maak en sla je PowerPoint-dia's op, verzamel andere media, maak benodigde kaarten en apps aan, en start vervolgens de builder voor de Story Map die je wilt gebruiken.<\/P><\/P>Je kunt je PowerPoint-dia's exporteren of ze gewoon vastleggen (ik gebruik Snagit, maar elk capture-tool kan worden gebruikt). Zodra ze vastgelegd zijn, plaats je ze op een URL-toegankelijke locatie en voeg je ze toe aan je story map. Een belangrijke overweging is het juiste formaat voor je dia's; je wilt niet dat tekst of afbeeldingen vervormd of bijgesneden worden. Over het algemeen is Fit de beste allround optie die elke schermresolutie aankan.<\/P><\/P><\/P>Voor verschillende Story Map-presentaties op Esri-evenementen kende ik exact de schermresolutie (bijv. 1366 x 768). Dus berekende ik hoe groot mijn dia's moesten zijn om het beschikbare gebied volledig te vullen, voegde een paar pixels aan alle kanten toe om zeker te zijn dat ze het hele gebied vulden, en gebruikte toen Positie Midden. Deze techniek werkt alleen als je een presentatie speciaal bouwt voor een specifiek evenement, want als je Midden gebruikt worden je dia's bij verschillende schermresoluties bijgesneden. Je kunt meer leren door
\n
Kaarten of apps toevoegen is ook heel eenvoudig. Voeg ze gewoon toe via hun URL en gebruik Stretch als Positie-optie. Omdat de kaartviewer en de meeste app-sjablonen responsief zijn, vullen ze netjes het hele frame. Bij het insluiten van apps of andere story maps kun je bij sommige sjablonen de UI minimaliseren. Zie
\nOverwegingen en tips<\/>strong>\n\nStory Maps zijn een krachtig middel om een verhaal te vertellen met kaarten en media, en kunnen ook krachtig zijn om presentaties mee te geven. Wat nadenken en planning levert het beste resultaat op. Hier zijn enkele dingen om rekening mee te houden.<\/>p>\n\n\nHet is makkelijk om een verschrikkelijke PowerPoint-presentatie te maken, en we hebben er allemaal al genoeg meegemaakt. Het maken van een geweldige Story Map is enigszins een kunstvorm, en hetzelfde geldt voor een geweldige Story Map-presentatie.\nBeperk de tekst in de Story Map zodat het publiek naar jou luistert.<\/>li>\n\nStory Map-presentaties werken het beste als ze kort zijn. De laatste update van Story Map Series laat toe maximaal 30 tabbladen, opsommingstekens of uitklapbare zij-accordions toe.\nStory Maps bieden niet dezelfde dia-overgangen en animaties als PowerPoint.\nKies de beste Story Map voor jouw doel. Map Journal is ideaal voor verhalen die gelezen moeten worden omdat je in het linkerpaneel verhaalvertelling kunt gebruiken om het nodige detailniveau toe te voegen. Echter, als je live presenteert kan het verhaalvertellen in Map Journal afleiden. Probeer dan in plaats daarvan Map Series met zijn optionele tekstpaneel.\nAls je een Story Map Series of Journal gebruikt en inhoud toevoegt via een URL die even duurt om te laden (zoals een gedetailleerde webscene), zorg er dan voor dat Laden ontladen wanneer lezer weg navigeert niet aangevinkt is. Voor je presentatie kun je al je kaarten en apps "voorverwarmen", en door deze optie uit te schakelen hoeven ze niet opnieuw geladen te worden wanneer je dat deel van je presentatie bereikt.<\/>li>\n\n\n\nAanvullende bronnen<\/>strong>\n\n\n
We picked up on your use of this presentation method - and it has been great for us!! Good tips here Bern! Inspirational and useful as always.
Cheers for that. Would you be willing to share some of your examples?
First saw this done by the esri representative at our local GIS Day event in November. Thought it was a great idea and have done it several times now and have received very positive reviews.
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.