<\/HEAD>
Hallo allemaal, mijn naam is Jeff en ik ben lid van het GeoData Raster-team bij ESRI Support Services gevestigd in Charlotte, NC. Naarmate steeds meer gebruikers overstappen op ArcGIS 10, is een van de meest voorkomende telefoontjes die ik ontvang een klacht dat de werkbalk voor Spatial Analyst of 3D Analyst niet correct werkt. <\/P>
<\/P>
Vanuit Support-perspectief volg ik een standaard probleemoplossingsroutine, <\/P>
- Open de ArcGIS Administrator en controleer of de tool geautoriseerd is. (Zorg ervoor dat ArcMap gesloten is, anders opent het niet.)<\/LI>
<\/P>
- Controleer of de extensie is ingeschakeld via Aanpassen > Extensies.<\/LI>
<\/P><\/OL>
Je hebt beide gedaan maar de werkbalk is nog steeds grijs? Om de werkbalk actief te maken is er nog één laatste stap. En wat is die laatste stap om je werkbalk te laten 'oplichten', vraag je je misschien af? Wel, de laatste stap is het toevoegen van een raster. Voor de Spatial Analyst-werkbalktools om geactiveerd te worden, moet er een DEM (of raster dat als DEM kan worden gebruikt) aan het ArcMap-document worden toegevoegd. De toolknoppen op Spatial Analyst bedienen de Contour- en Histogram-tools en zonder een raster dat verschijnt in de dropdown-interface blijven die tools grijs.<\/P>
Voor 3D Analyst bedienen de knoppen het maken van contourlijnen, Steilste Pad, Zichtlijn en Interpolatiefuncties en Profielgrafiek. Zonder een DEM of raster met hoogtegegevens blijven de werkbalkknoppen inactief. De knoppen die ArcScene en ArcGlobe starten zijn echter actief als de extensie is ingeschakeld.<\/P>
Wees niet bang, zelfs als de knoppen niet actief zijn, zolang de extensie is ingeschakeld en correct geautoriseerd, kun je nog steeds alle 3D Analyst- of Spatial Analyst-tools in de toolbox gebruiken.<\/P>
Jeff S., Geodata – Raster Team, Esri Support Services <\/P>
\n\n\n\n<\/BODY><\/HTML>