<\/HEAD>
Ik geloof dat semantiek belangrijk is in alle aspecten van het leven. Of het nu gaat om recht, geneeskunde, wetenschap, zaken, informatietechnologie of een ander vakgebied; het hebben van een gemeenschappelijke taal helpt niet veel als er geen gemeenschappelijk begrip is van de woorden die de taal vormen. Aangezien talen evolueren, is het behouden van een gemeenschappelijk begrip van woorden in de loop van de tijd een voortdurende uitdaging.<\/P>
<\/P>
Het is maar al te vaak dat de vertrouwdheid met woorden, vooral argot, mensen in een vals gevoel van gemeenschappelijk begrip wiegt. Hoeveel vergaderingen hebben we allemaal niet bijgewoond waar een onderwerp wordt besproken, beslissingen worden genomen en iedereen naar buiten loopt met een verschillend idee over wat er daarna gaat gebeuren? Dergelijke verwarring kan opzettelijk zijn namens een of meer partijen die bij de vergadering betrokken zijn, maar Hanlon's scheermes bepaalt dat dit eerder uitzondering dan regel is. Ik zie vaak dat mensen dezelfde woorden gebruiken om verschillende dingen te betekenen wanneer de context of deelnemers van een discussie veranderen en impliciete kwalificaties niet langer begrepen of bekend zijn. Er zijn echter momenten waarop ik apathie of zelfgenoegzaamheid zie voorkomen dat mensen verduidelijken wat bekend staat als verkeerd begrepen, waardoor verwarring opzettelijk wordt voortgezet. Om deze reden heb ik één van de vele versleten en gescheurde spreekgestoelten die ik van tijd tot tijd uit de kast moet halen.<\/P>
<\/P>
Aangezien ik voor een deel van mijn werk vertrouw op georuimtelijke wetenschappen en informatietechnologie, kom ik vaak semantische overbelasting tegen in discussies en documentatie van gerelateerde software. Sommige van de Tilting at Globes blog <\/A>posts zullen specifieke voorbeelden bespreken waar het niet aanpakken van bekende semantische overbelasting het werk minder productief maakt voor GIS-beoefenaars.<\/P><\/BODY><\/HTML>