Havens draaien op informatie, of zoals Port of Rotterdam Port Object Information projectmanager Erwin Rademaker zei in The Port of Rotterdam | Esri Video<\/A> tijdens de 2014 Esri International User Conference, Informatie is de "5e Modaliteit". Hier toonde Erwin de live "Briefing Book" toegang van PortMaps, het centrale GIS System of Record voor de haven. Een ander perspectief vanuit de scheepvaartindustrie, specifiek geschreven door Albert Thissen van Hapag-Lloyd, vereist ook begrip van de logistiek van datastromen die net zo cruciaal zijn als de stroom van fysieke goederen (Information 13 the most valuable commodity in the world | Port of Rotterdam<\/A> )<\/P><\/P>Deze oudere links kwamen bij me op toen ik las over een voorgesteld offshore netwerk, of mesh, van blimp-gebaseerde WiFi-routers. BLUECOM+<\/A> zou ook, waar passend, gebruik kunnen maken van de torens van offshore windparken. Zo'n systeem zou het Sea Traffic Management (STM<\/A>) systeem mogelijk kunnen maken dat de volgende generatie is van MonaLisa 2.0 (Digital Twin decision support, in 2019 jargon). <\/P><\/P><\/P>*UPDATE*<\/P><\/P>Sinds deze oorspronkelijke post in 2016 zijn er voorbeelden geweest van hacken in enterprise systemen en GPS spoofing. Deze tonen de noodzaak aan voor cybersecurity op zee evenals in havens, en of we er nu klaar voor zijn of niet, bestaat de dreiging dat deze systemen gecompromitteerd zullen worden. Het gebruik van elke rekenbron, of het nu een programmable logic controller (PLC) of complexere software is, creëert een risico op verkeerde informatie dat moet worden beperkt. Idealiter, zoals bij de meeste maritieme risico's, is de beste oplossing om meerdere bronnen van onafhankelijke informatie te hebben die de zeevaarder helpen bij situationeel bewustzijn door correlatie mogelijk te maken. Dit geldt voor navigatie, maar ook voor weer, havenligplaats of contracten. Een nieuwe set tools, gebaseerd op blockchain ledger entries, zal ook helpen dat de zeevaarder vertrouwen heeft in de informatie die wordt gebruikt voor besluitvorming. Ik ben enthousiast om oplossingen te zien die locatiebewust zijn en zowel in havens als op zee worden ingezet. <\/P>Wat zijn jouw gedachten? Met robotische schepen die al in ontwikkeling zijn, welke risico's worden duidelijk?<\/P><\/BODY><\/HTML>
<\/P>
Deze oudere links kwamen bij me op toen ik las over een voorgesteld offshore netwerk, of mesh, van blimp-gebaseerde WiFi-routers.
*UPDATE*<\/P>
Sinds deze oorspronkelijke post in 2016 zijn er voorbeelden geweest van hacken in enterprise systemen en GPS spoofing. Deze tonen de noodzaak aan voor cybersecurity op zee evenals in havens, en of we er nu klaar voor zijn of niet, bestaat de dreiging dat deze systemen gecompromitteerd zullen worden. Het gebruik van elke rekenbron, of het nu een programmable logic controller (PLC) of complexere software is, creëert een risico op verkeerde informatie dat moet worden beperkt. Idealiter, zoals bij de meeste maritieme risico's, is de beste oplossing om meerdere bronnen van onafhankelijke informatie te hebben die de zeevaarder helpen bij situationeel bewustzijn door correlatie mogelijk te maken. Dit geldt voor navigatie, maar ook voor weer, havenligplaats of contracten. Een nieuwe set tools, gebaseerd op blockchain ledger entries, zal ook helpen dat de zeevaarder vertrouwen heeft in de informatie die wordt gebruikt voor besluitvorming. Ik ben enthousiast om oplossingen te zien die locatiebewust zijn en zowel in havens als op zee worden ingezet. <\/P>
Wat zijn jouw gedachten? Met robotische schepen die al in ontwikkeling zijn, welke risico's worden duidelijk?<\/P><\/BODY><\/HTML>
Na de migratie naar de nieuwe Esri Community, zie ik deze 10 jaar oude post en denk ik na over hoe impactvol het StarLink-internet is geworden. Het verlagen van de kosten van satellietinternet tot een betaalbare prijs voor recreatieve zeilers verandert ook de verwachtingen over de informatiestroom van commerciële zeilers en de bedrijven die hen in dienst hebben. Naarmate IHO S-100 de komende jaren meer "live" wordt, zal het verplicht stellen dat de gezaghebbende productie van waterstanden, stromingen, weersvoorspellingen en meer zal samengaan met traditionele nautische kaarten. En nu we robotnavigatiehulp zien in auto's, hoe lang zullen we dan wachten op die assistentie in bridge resource management? Risicoreductie is cruciaal wanneer mensen worden overspoeld met informatie; welke gegevens zijn betrouwbaar en welke beslissing moet als eerste worden genomen?
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.