<\/P>
De 3.14 release voor de ArcGIS API for JavaScript is vandaag uitgebracht. Je kunt de aankondiging hier lezen<\/A> en natuurlijk is de documentatie bijgewerkt hier<\/A>. Er zit echt gave stuff in deze release en veel bugfixes. Maar één ding dat ik echt gaaf vind, zijn enkele van de nieuwe visualisatiemogelijkheden die aan de API worden toegevoegd. Kort na de introductie van Smart Mapping<\/A> in 3.13, waar ik het over had hier<\/A>, hebben ze nu een nieuwe renderer geïntroduceerd genaamd de Blend Renderer<\/A>.<\/P><\/P>Wat maakt de Blend Renderer zo gaaf? <\/STRONG> Dat hij niet werkt in IE8! Ik maak maar een grapje<\/EM>, maar gelukkig konden we die kruk uit het raam gooien voor de Blend Renderer, want het stelt je in staat om echt coole dingen te doen bij het maken van je kaarten. Dus wat doet de Blend Renderer? Zoals de naam zegt, meng<\/EM>t hij je waarden samen. Maar hij doet dat op basis van de data. Bekijk de docs<\/A> voor voorbeelden. Stel dat je 2 waarden hebt:<\/P><\/P>Bierdrinkers<\/STRONG><\/SPAN><\/P>Wijndrinkers<\/STRONG><\/SPAN><\/P><\/P>Laten we nu aannemen dat je een perceel hebt met 20 mensen en 19 van de 20 zijn bierdrinkers. De kleur zou dan sterk blauw<\/STRONG><\/SPAN> zijn. Dan heb je een ander perceel met 20 mensen, maar 10 bierdrinkers en 10 wijndrinkers. Dus de kleur zal meer paars<\/STRONG><\/SPAN> zijn. Of ergens daar in de buurt, ik ben een ontwikkelaar, geen kleurenwiel<\/EM>. Maar je snapt het idee.<\/P><\/P>Oké, dat snap je dus. Maar je denkt, ja, dat is net zoiets als een kleurverloop man<\/EM>. Het heet niet voor niets Blend Renderer<\/STRONG>. Kijk nog eens goed naar de docs en je zult zien dat er een blendMode<\/A> is. Wat doet deze blendMode? Het bepaalt hoe deze kleuren samen mengen. Ze verzinnen niet zomaar hun eigen blendModes, dit zijn de standaard beschikbare compositietypen in de Canvas API,<\/> die in de docs gelinkt staan. Dit geeft je de mogelijkheid om zeer coole visualisaties van je data te maken. Misschien wil je een andere blendMode op basis van je basemap of andere data die je op je kaart gaat weergeven. Dit geeft jou<\/> creatieve controle over hoe je je data wilt weergeven.<\/>
Wat maakt de Blend Renderer zo gaaf? <\/STRONG> Dat hij niet werkt in IE8! Ik maak maar een grapje<\/EM>, maar gelukkig konden we die kruk uit het raam gooien voor de Blend Renderer, want het stelt je in staat om echt coole dingen te doen bij het maken van je kaarten. Dus wat doet de Blend Renderer? Zoals de naam zegt, meng<\/EM>t hij je waarden samen. Maar hij doet dat op basis van de data.
Bierdrinkers<\/STRONG><\/SPAN><\/P>Wijndrinkers<\/STRONG><\/SPAN><\/P><\/P>Laten we nu aannemen dat je een perceel hebt met 20 mensen en 19 van de 20 zijn bierdrinkers. De kleur zou dan sterk blauw<\/STRONG><\/SPAN> zijn. Dan heb je een ander perceel met 20 mensen, maar 10 bierdrinkers en 10 wijndrinkers. Dus de kleur zal meer paars<\/STRONG><\/SPAN> zijn. Of ergens daar in de buurt, ik ben een ontwikkelaar, geen kleurenwiel<\/EM>. Maar je snapt het idee.<\/P><\/P>Oké, dat snap je dus. Maar je denkt, ja, dat is net zoiets als een kleurverloop man<\/EM>. Het heet niet voor niets Blend Renderer<\/STRONG>. Kijk nog eens goed naar de docs en je zult zien dat er een
<\/>
De Blend Renderer wordt uitgebracht in beta, dus als je je ogen verbrandt door een vreemde combinatie van data en blendMode, onthoud dan, het is beta<\/> .
Hier is een klein voorbeeld <\/> waarbij een demo uit de docs wordt genomen en een keuzemenu wordt toegevoegd om verschillende blendModes uit te proberen.<\/>
Ga naar buiten en maak coole kaarten die passen bij je coole apps.<\/>
Voor meer geodev tips en trucs, bekijk mijn blog<\/> . <\/>
Nice Rene!
Here is a Beer vs Wine Sample
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.