<\/HEAD>
In de afgelopen paar maanden heb ik behoorlijk wat gewerkt met related data in ArcGIS Online en bijbehorende apps. In deze blog ga ik enkele van mijn ervaringen bespreken om anderen te helpen een beter begrip te krijgen van de mogelijkheden die voor hen beschikbaar zijn en hoe ze kunnen worden ingesteld.<\/P>
<\/P>
Wat is Related Data<\/EM>?<\/STRONG><\/SPAN><\/P><\/P>Het antwoord zit in de naam! Related data is data die een associatie of relatie heeft met een ander stuk data. Ik denk dat de gemakkelijkste manier om related data uit te leggen is met een echt voorbeeld:<\/P><\/P>Stel dat je huisvestingsgegevens verzamelt in een bepaald gebied. Je wilt gegevens verzamelen over het huis zelf, bijvoorbeeld het adres, type, staat, bouwdatum, enzovoort. Je wilt ook gegevens verzamelen over de bewoners in elk huis. Voor elke bewoner wil je hun naam, geboortedatum, beroep, enzovoort verzamelen. Sommige huizen zullen uiteraard meerdere bewoners hebben. Als je al deze gegevens in één tabel zou opslaan, zou je een oneindige lijst van velden voor de bewoners moeten hebben (bewoner één naam, bewoner één geboortedatum, bewoner één beroep, bewoner twee naam, bewoner twee geboortedatum, bewoner twee beroep, enzovoort). Dit is uiteraard inefficiënt en onpraktisch. Om dit aan te pakken stel je twee aparte tabellen in, één voor huizen en één voor bewoners. Je stelt een unieke identifier in voor elke rij in de huizen tabel, en dan slaan we voor elke bewoner een verwijzing naar deze op zodat je naar een huis kunt kijken en vervolgens kunt controleren welke huizen gerelateerd zijn op basis van deze waarde. In database termen heeft deze structuur een 'cardinaliteit' van één-op-veel, waarbij het huis een associatie of relatie heeft met meerdere bewoners. Een illustratie hiervan is hieronder te vinden:<\/P><\/P>
<\/P><\/P>Er zijn nog twee andere hoofdtypen relaties; één-op-één en veel-op-veel. Een één-op-één relatie verwijst naar gevallen waarbij één record geassocieerd is met een ander record. Bijvoorbeeld een echtgenoot kan geassocieerd zijn met zijn vrouw. Een veel-op-veel relatie verwijst naar gevallen waarbij veel records geassocieerd zijn met veel andere records. S<\/SPAN>tudenten en vakken is het typische voorbeeld dat wordt gebruikt. Een student kan meerdere vakken op school volgen, terwijl een vak door meerdere studenten kan worden gevolgd.<\/P><\/P>Tot slot kunnen relaties ook genest zijn. Je wilt misschien gerelateerde data over gerelateerde data opslaan! Bijvoorbeeld, je wilt informatie verzamelen over de auto's die bewoners bezitten. In dat geval bevat je data informatie over Huizen die mogelijk veel Bewoners bevatten die mogelijk veel Auto's bezitten. Je kunt meer vinden over Relaties en ArcGIS hier<\/A>.<\/P><\/P>
Hoe kun je dit soort datastructuren gebruiken in ArcGIS? Je ontwerpt eerst de datastructuur in je desktopsoftware zoals ArcGIS Pro\/ArcMap\/Survey123 Connect for ArcGIS. Zodra je de datastructuur hebt ingesteld, kun je beginnen met het bewerken van de data. Je kunt bewerken via ArcGIS Pro\/ArcMap, of je kunt publiceren naar ArcGIS Online of ArcGIS Enterprise en data bewerken via de verschillende apps die je configureert in ArcGIS Online\/Portal for ArcGIS. Ik heb enkele video's samengesteld die demonstreren hoe je de datastructuur instelt - dit is meestal het deel waar mensen moeite mee kunnen hebben maar hopelijk helpen de video's je om goed te starten. Zodra je de datastructuur hebt ingesteld en gepubliceerd naar ArcGIS Online\/ArcGIS Enterprise, configureer je de verschillende apps zoals gebruikelijk.<\/P>
<\/P>
Je Data Schema Ontwerpen<\/STRONG><\/SPAN><\/P><\/P>Related data wordt ondersteund bij gebruik van <\/SPAN>ArcGIS Online<\/SPAN> hosted feature layers of feature services van ArcGIS for Server 10.3.1 of later. Meestal worden deze ontworpen via ArcGIS for Desktop (ArcGIS Pro of ArcMap), maar er is nu een optie om ze te maken met Survey123 Connect for ArcGIS (als je alleen puntfeatures hoeft te verzamelen). Bij gebruik van related data wordt sterk aanbevolen om GlobalIDs te gebruiken bij het definiëren van relaties. Door gebruikers onderhouden relaties worden niet aanbevolen.<\/SPAN> Bekijk de onderstaande video's voor de workflows die ik meestal volg. In elke video wordt hetzelfde data schema gemaakt zodat je hun opzet kunt vergelijken.<\/P><\/P>ArcGIS Pro (link naar video
hier<\/A> voor het geval het niet goed wordt weergegeven)<\/STRONG><\/P><\/P>
https:\/\/www.youtube.com\/embed\/Fo9tP9qkm8k?feature=oembed