In mijn leven heb ik al veel kaarten in handen gehad en mijn geheime liefde is het om kaarten met elkaar te vergelijken, verschillen, onnauwkeurigheden en overeenkomsten vast te stellen. Na dit prachtige artikel op Wired over de Russische topografische kaarten<\/A> uit de Sovjettijd vroeg ik me opnieuw af: Hoe krijg ik eigenlijk deze gescande kaarten in ArcGIS Pro? Voor ArcMAP had ik enkele jaren geleden al een workflow beschreven:<\/P>https:\/\/www.youtube.com\/embed\/videoseries?list=PL4D2A15710A485942
Een goed overzicht biedt hier de volgende grafiek uit de Esri-help:<\/P>
<\/P>
De polynomiale transformaties verschillen van de spline-transformatie voornamelijk doordat polynomiale transformaties proberen een polynoom van n-de graad te vinden die het beste overeenkomt met de toewijzingsregel (gedefinieerd door de pixel-coördinatentoewijzingen van individuele referentiepunten). De spline-transformaties bestaan daarentegen uit meerdere lokale polynomen, zodat elk referentiepunt exact wordt afgebeeld en de
Voor niet-wiskundigen kun je zeggen: hoe hoger de graad van het polynoom, hoe nauwkeuriger het resultaat en ik kan nog fouten berekenen in de passpunten (ik weet dus hoe erg ik fout zit met mijn georeferentie). De spline-interpolatie ligt altijd correct op de referentiepunten en ik moet mijn resultaat testen met extra testreferentiepunten.<\/_p>
Aan het einde van een georeferentie moet u het resultaat opslaan en bij voorkeur het rasterdataset exporteren of persistent maken in een File Geodatabase of iets dergelijks.<\/_p><\/_BODY><\/_HTML>
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.