<\/HEAD>
Laat me beginnen met te zeggen dat ik een solutions engineer ben voor Esri, een leverancier van geographic information systems (GIS) software. In onze wereld zijn fysieke geografie en locatie belangrijk. Esri biedt al vele jaren fysieke netwerkvoorraad (PNI) oplossingen aan voor de communicatie-industrie. Wat logisch is, want GIS draait helemaal om het beheren van de geografische locatie van activa en het ruimtelijk analyseren van locatie-informatie, dus het is de perfecte technologie voor PNI. Maar naarmate communicatienetwerken evolueren, wat betekent dat dan voor GIS? Terwijl ik aan een existentiële crisis begon, vroeg ik mezelf af:<\/P>
<\/P>
- Wat gebeurt er met de PNI in een wereld waar software defined networking (SDN) en network function virtualization (NFV) de overhand krijgen? <\/LI>
- Zijn kaarten en locatie-intelligentie minder belangrijk omdat netwerkintelligentie minder afhankelijk is van de fysieke hardware? <\/LI>
- Maakt het fysieke netwerk en de locatie van switches of routers nog wel uit? <\/LI>
- Hoe zullen PNI-oplossingen NextGen netwerkbeheer ondersteunen in gevirtualiseerde omgevingen? <\/LI>
- Welke rol spelen locatie en GIS in SDN? <\/LI><\/UL>
<\/P>
Aangezien ik ruimtelijk denk voor mijn werk, besloot ik me te verdiepen in de virtuele wereld.<\/P>
<\/P>
Allereerst, wat betekenen SDN en NFV eigenlijk? Nou, het is de evolutie van netwerken waarbij netwerkfuncties zoals firewalls en web adapters (die traditioneel hardcoded waren in hardware) worden geabstraheerd naar een gevirtualiseerde laag, genaamd NFV-services. Deze NFV-services worden gecontroleerd door één hoofdverkeersregelaar of controller, in plaats van te vertrouwen op de individuele hardware zelf. <\/P>
<\/P>
Dit stelt je in staat om dynamisch NFV-services toe te voegen en te verwijderen en netwerkverkeer te optimaliseren zonder de beperkingen van hoe fysieke switches en routers in het netwerk zijn ingezet. APIs maken al deze interacties en optimalisaties mogelijk tussen de data- of hardwarelaag, NFV-serviceslaag, de controller en de netwerkapplicaties erbovenop.<\/P>
<\/P>
<\/P>
<\/P>
De waarde die SDN biedt is een open architectuur die biedt:<\/P>
- minder hardware vendor lock-in<\/LI>
- maakt on-demand nieuwe producten en diensten mogelijk die softwarematig worden geconfigureerd in plaats van hardware te vervangen<\/LI>
- netwerkverkeer kan automatisch worden geoptimaliseerd tijdens piekbelasting<\/LI><\/UL>
Dus nogmaals, in een SDN-wereld waar netwerkintelligentie minder afhankelijk is van hardware, bieden traditionele PNI-oplossingen, die informatie geven over de hardware en haar netwerkeigenschappen, enige waarde voor NextGen netwerkbeheer waar netwerken volledig gevirtualiseerd zijn? Mijn antwoord zou ja zijn, de PNI blijft belangrijk, maar niet op de traditionele manier. De PNI kan niet langer alleen een database zijn waarin as-builts worden opgeslagen. Het moet direct geïntegreerd worden in NextGen netwerkbeheersystemen om nieuwe bedrijfsprocessen en netwerkanalyses te ondersteunen. Hier zijn enkele voorbeelden hoe de PNI NextGen netwerkbeheer kan ondersteunen.<\/P>
<\/P>
Servicekwalificatie<\/H2>On-demand netwerkdiensten betekenen dat servicekwalificatie on-the-fly vereist is. Waar bevindt de klant zich in het netwerk en welke diensten zijn beschikbaar? Het fysieke en logische netwerk moeten nauw samenwerken om die vraag te beantwoorden. En uit mijn ervaring zijn PNI- en LNI-systemen en databases historisch gezien gescheiden geweest van elkaar, gescheiden van andere OSS/BSS, en zelfs gescheiden tussen verschillende netwerktechnologieën. Eén systeem om glasvezel te beheren, een ander om draadloos te beheren, en weer een ander om coax en koper te beheren. Om diensten te kwalificeren, onafhankelijk van het fysieke netwerk dat de diensten levert, moeten PNI-systemen meerdere netwerktechnologieën ondersteunen en gemakkelijk integreren met LNI om te helpen bepalen waar een klant zich bevindt en welke diensten beschikbaar zijn op hun locatie. Vertrouwen op een desktop engineer om binnen dagen of zelfs uren op een servicekwalificatieverzoek te reageren is niet voldoende; PNI en LNI moeten samen die vraag bijna realtime kunnen beantwoorden.<\/P><\/P>Van ontwerp tot as-built<\/H2>Met 5G komen meer small cell implementaties en glasvezeldensificatie. Dit betekent dat veel meer netwerkontwerp- en bouwprojecten plaatsvinden en dat er nog meer as-builts opstapelen. Om bovenstaande realtime servicekwalificatie te ondersteunen moet de PNI naadloos integreren met engineeringtools en het hele ontwerpproces. Zo kunnen zodra nieuw fysiek netwerk gebouwd en operationeel is, de as-builts direct in de PNI worden ingevoerd en onderdeel worden van het servicekwalificatieproces. Alleen met een actuele PNI en LNI kun je echt on-demand diensten aanbieden die gebruikmaken van bijna realtime servicekwalificatie.<\/P><\/P>Netwerkoptimalisatie<\/H2>Netwerkanalyse is het geheime ingrediënt voor SDN en NextGen netwerkbeheer. Een SDN-controller kan orkestreren hoe verkeer door het netwerk beweegt en dynamisch meer of minder bandbreedte toewijzen op basis van vraag. Netwerkanalyse- en AI/ML-tools maken realtime analyse van netwerkcapaciteit mogelijk en stellen proactieve netwerkoptimalisatie in staat. Ja hoor, vergeet PNM, PNO is het nieuwe acroniem in het veld. Maar om netwerkverkeer te optimaliseren moet je begrijpen waar vraag is, met welke toegangspunten klanten verbinding maken, en welke fysieke netwerklimieten er zijn. Dit zijn allemaal vragen die een GIS-gebaseerde PNI kan beantwoorden. Bijvoorbeeld om virtual reality (VR) diensten dichter bij de edge te brengen en latentieproblemen te verminderen moet je weten waar de edge is, en welke hardware lokale videocaches kan opslaan. Als een natuurramp een deel van het netwerk zal beïnvloeden, en je moet netwerkverkeer rond dat gebied leiden, moet je weten waar die storm impact heeft op het fysieke netwerk. Nogmaals, de PNI kan niet langer alleen een standalone database zijn maar moet gebouwd zijn op een zeer schaalbaar, services-gebaseerd, cloud-native platform dat netwerkanalyses op het fysieke netwerk mogelijk maakt.<\/P><\/P>Dus daar heb je het, mijn gedachten over de rollen die PNI zal spelen in NextGen netwerkbeheer. Het zal niet meer gaan om de huidige PNI-oplossingen maar om een geëvolueerd, veel geavanceerder GIS-gebaseerd platform dat direct integreert met NextGen netwerkbeheersystemen die SDN benutten. Een platform dat alle netwerktechnologieën ondersteunt, PNI en LNI nauw koppelt, netwerkanalyses biedt én open is. Een platform zoals ArcGIS, met het nieuwe ArcGIS Utility Network Management framework.<\/P><\/P>
<\/P> <\/P>Voor meer informatie over ArcGIS Utility Network Management, bekijk deze blog<\/<STRONG>\/.<\/<STRONG>P>.
Zorg er ook voor dat je kijkt naar de aankomende technische sessies tijdens Esri’s Virtual User Conference.
Planning & Engineering Communication Networks with GIS
- Network Operations & Maintenance of Communication Networks with GIS
Voel je vrij om commentaar te geven en ons jouw gedachten te laten weten over welke rol PNI zal spelen in SDN.
Bedankt,
- Esri Telecom Team
telecominfo@esri.com
telug
<\BODY>\<\HTML>