<\/HEAD>
<\/P>
Door Tom Coolidge en Tom DeWitte<\/STRONG><\/P>Eerder dit jaar liep ik door een straat in midden-Manhattan. Tijdens de wandeling viel me een verrassende hoeveelheid stalen platen op die actieve graafprojecten onder de straten en trottoirs bedekten. Er waren ook veel open sleuven die een verbazingwekkend aantal leidingen en draden blootlegden. Omdat ik niet uit New York City kom, was ik verrast door het enorme volume en de complexiteit van de ondergrondse infrastructuur. Dit zette me aan het denken over recente gasincidenten en de vragen die een organisatie zichzelf stelt.<\/P>-Had de schade aan het leidingensysteem voorkomen kunnen worden?<\/P>-Welke organisatieprocessen hadden beter kunnen functioneren om de schade te voorkomen?<\/P><\/P>Dit leidt tot een zelfonderzoek van de organisatieprocessen om te bepalen waar verbeteringen nodig zijn. Deze zelfonderzoeken zijn belangrijk en waardevol, maar ze zijn ook reactief. <\/P>Typische reactieve vragen die vaak worden gesteld zijn onder andere: <\/P>Heeft de lokalisatiegroep de locatie correct gemarkeerd?<\/LI>Was de lokalisator voorzien van nauwkeurige en tijdige informatie om te helpen bij het lokaliseren?<\/LI>Waren de juiste technische en constructiedocumenten verstrekt?<\/LI><\/UL><\/P>Deze reactieve zelfonderzoeken negeren vaak een hoofdoorzaak: onnauwkeurige methoden voor gegevensverzameling.<\/P><\/P>De American Gas Association heeft onlangs een whitepaper gepubliceerd met de titel "Implementing Damage Prevention in Field Operations." De whitepaper is te vinden op:<\/P>https:\/\/www.aga.org\/contentassets\/11def1ef52f844b4b06935276b911010\/implementing-damage-prevention-in-field-operations-whitepaper--final-for-publish.pdf<\/A><\/SPAN><\/P><\/P>
In de whitepaper is een sectie opgenomen over "Mapping\/As-Builts" die belangrijke aspecten weerspiegelt van de rol van geografische informatiesystemen (GIS) in gasbedrijven. Deze blog behandelt die belangrijke aspecten.<\/SPAN><\/P><\/P>
Onnauwkeurige gegevensverzameling met relatieve offsets<\/H2>De AGA-whitepaper wijdt twee van de negen secties aan het belang van gegevensverzameltechnieken rond het constructie- en mapping-as-built proces voor het documenteren van "waar" de leidingcomponenten zijn geïnstalleerd. Onnauwkeurige methoden voor gegevensverzameling bestaan al sinds het ontstaan van de gasindustrie. In de vroege dagen van gasbedrijven was het lokaliseren van een begraven leiding gebaseerd op "relatieve offsets". Een relatieve offset is een meting vanaf een herkenbaar bovengronds kenmerk naar de locatie van het begraven leidingelement. Het was niet ongebruikelijk om metingen te zien zoals 45ft NNE van de Oude Eik.<\/EM> Maar wat gebeurt er als de boom na een storm omvalt en wordt verwijderd?<\/P><\/P>Later schakelden relatieve offsettechnieken over op het gebruik van straatrandranden of hoeken van huizen, zoals 12ft ten zuiden van de noordelijke stoeprand<\/EM>. Ook dit kan in de loop der tijd veranderen. Hoe nauwkeurig is deze meting wanneer er aan de noordkant van de straat een extra rijstrook wordt toegevoegd?<\/SPAN><\/P>
<\/SPAN><\/P>Zoals aangegeven in de eerder genoemde AGA-whitepaper, zijn deze methoden na verloop van tijd onnauwkeurig. Toch gebruiken velen in de industrie nog steeds deze eeuwenoude methoden om de locatie van nieuw geïnstalleerde leidingen te documenteren.<\/P><\/P>Hoe schade proactief te voorkomen<\/H2>Er is nu een kans om proactief te zijn. Om gebruik te maken van huidige kosteneffectieve gegevensverzamelingstools zoals Global Positioning System (GPS), lichtgewicht digitale verzameltools zoals mobiele telefoons en tablets, en gegevensbeheersystemen zoals GIS. Dit maakt het mogelijk om de locatie van begraven assets te baseren op hun absolute locatie in plaats van hun relatieve locatie. Het gebruik van absolute locatie elimineert de historische problemen van relatieve kenmerken die in de loop der tijd veranderen.<\/P><\/P>Een kans om te verbeteren<\/H2>De huidige gasorganisaties ondergaan een enorme kapitaalverbeteringsproces om veel oude en onnauwkeurig in kaart gebrachte gasleidingcomponenten te vervangen of buiten gebruik te stellen. Deze toename in kapitaalprojecten biedt de mogelijkheid om nieuwe infrastructuur nauwkeurig te lokaliseren en toekomstige schade te verminderen. Gasorganisaties kunnen methoden voor gegevensverzameling bijwerken om kosteneffectief nieuwe constructies met sub-voet absolute nauwkeurigheid te verzamelen. Ze kunnen een georuimtelijk systeem implementeren dat in staat is deze informatie elektronisch te verzamelen en op te slaan. Toekomstige engineering-, constructie- en lokalisatieorganisaties zullen erop vertrouwen dat hun in kaart gebrachte leidingcomponenten ruimtelijk nauwkeurig en betrouwbaar zijn.<\/P><\/P>Als u de onlangs gepubliceerde AGA-whitepaper nog niet hebt gelezen, raden wij u aan dit wel te doen. Het is zeker uw tijd waard. Er zijn nog veel andere punten die het vermelden waard zijn.<\/P><\/P>De volgende keer dat ik een grote stad bezoek en weer stalen platen en graafputten zie, hoop ik erop te kunnen vertrouwen dat de lokale gasorganisatie proactief is geweest en gebruikmaakt van huidige gegevensverzamelingstools en -technieken om toekomstige schade te voorkomen.<\/SPAN><\/P>LET OP: De berichten op deze site zijn mijn eigen mening<\/EM><\/P>en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs Esri's standpunt, strategieën of meningen.<\/EM><\/P><\/BODY><\/HTML>