<\/HEAD>
Onlangs las ik een blog over GIS waarin de auteur de term "broken record" gebruikte. De term stamt uit de tijd dat mensen phonograph-platen maakten (herinner je je dat nog?) van een breekbaar materiaal. Een barst zorgde ervoor dat de naald van de phonograph vast kwam te zitten in een groef. Dat deel van het nummer werd keer op keer herhaald.<\/SPAN> Ik ben ook schuldig geweest aan het spreken als een broken record. Ik heb vaak gezegd en geschreven dat een modern GIS een platform is voor transformatie. Dus hier ga ik weer.<\/SPAN><\/P> Sommige nutsbedrijven geloven nog steeds dat een GIS een applicatie is om utility-kaarten beter en sneller te maken. Kaarten net als de oude papieren kaarten. Dat is goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat GIS het gebruik van kaarten bij utilities heeft gemoderniseerd. Het slechte nieuws is dat utilities te vaak blijven focussen op het fysieke aspect van de kaart. De papieren kaart. Ze richten zich op de look and feel. Hoe ze de witte ruimte beheren. Welke informatie op de kaart moet worden opgenomen. Welke schaal en grootte de kaart moet hebben. Natuurlijk maken we vaak pdf-versies van de kaart, maar die zijn tenslotte elektronische versies van papieren kaarten.<\/SPAN><\/P> Ik herhaal mezelf. GIS is een platform, niet alleen een kaartmaakmachine. Volgens Phil Simon in zijn baanbrekende boek, The Age of the Platform, <\/EM>maakt een platform het mogelijk dat mensen met elkaar in contact komen en informatie verkrijgen." Dit eenvoudige idee is transformerend. Een GIS- of locatieplatform vereenvoudigt het delen van informatie in een ruimtelijke context.<\/SPAN><\/P> Ik heb jarenlang voor een energiebedrijf gewerkt. Ik weet dat het eenvoudig delen van actuele netwerkinformatie een uitdaging kan zijn. Het niet hebben van actuele en nauwkeurige gegevens op kantoor en in handen van veldwerkers heeft gevolgen. Verloren productiviteit. Langere hersteltijden. Veiligheidsproblemen. Overtredingen van regelgeving. Het ArcGIS-platform is als moderne social media-platforms, waar communicatie en het delen van informatie direct zijn. Nogmaals, het platform gaat niet zozeer over de look and feel van een papieren kaart. In plaats daarvan ligt de waarde in het vermogen om toegang te krijgen tot informatie, bewustzijn te creëren over wat en waar iets gebeurt en te analyseren wat er zou kunnen gebeuren – allemaal in real-time.<\/SPAN><\/P> Over real-time gesproken. Het nieuwe platform kan allerlei real-time data verwerken, van SCADA, AMI en ADMS-systemen tot voertuiglocatiedata en social media-platforms.<\/SPAN><\/P> Op DistribuTECH 2018 in San Antonio zal Esri zijn nieuwste release, ArcGIS10.6, presenteren. Het is een echt locatieplatform. De nieuwe release verbetert de al toonaangevende technologie in de industrie verder. Het voegt nieuwe tools toe voor uitgebreidere ruimtelijke en big data-analyse. Het zet zijn wereldklasse beeldbeheer voort. Esri zal zijn volgende generatie utility network management tonen. Het platform faciliteert communicatie, samenwerking en coördinatie van activiteiten, assets en medewerkers, precies zoals auteur Simon beschrijft.<\/SPAN><\/P> Esri is leider in netwerkbeheer voor utilities met zijn database-gedreven connectiviteitsmodel. Omdat het platform service-gebaseerd is, is netwerkfunctionaliteit beschikbaar op alle platforms, niet alleen op desktop. Esri heeft dit gedaan terwijl geografisch gebaseerde technieken behouden blijven. Gebruikers vertrouwen al jaren op deze technieken. Esri heeft 3D-netwerkcapaciteit toegevoegd, gedetailleerde apparatuurmodellering, containment, structurele bevestiging, ingebouwde schematische diagrammen en nog veel meer.<\/SPAN><\/P> Esri vertrouwt al jaren op zijn utility-partners om domeinspecifieke applicaties te bouwen op zijn toonaangevende platform in de industrie. Dit zal met de nieuwe Esri-release krachtig worden voortgezet. Bijvoorbeeld zal Schneider Electric zijn nieuwe ArcFM11- en Designer11-producten tonen die zij hebben gebouwd op ArcGIS 10.6-technologie. Esri zal ook twaalf partners direct in zijn stand ontvangen.<\/SPAN><\/P> Het is nog steeds de moeite waard om te herhalen (misschien als een broken record, als iemand zich die uitdrukking nog herinnert). Een modern GIS is een platform voor het transformeren van hoe utilities werken.<\/SPAN><\/P> Kom naar Esri's stand 2525 en ervaar hoe een compleet GIS-platform er echt uitziet en hoe het uw bedrijf kan transformeren.<\/SPAN><\/P><\/BODY><\/HTML>