Toen ik op de graduate school zat, bracht ik veel tijd door met het werken met op afstand verkregen gegevens. Toen de juni 2018-release van ArcGIS Online de Relationship mapping-stijl introduceerde, activeerde het onmiddellijk dezelfde delen van mijn brein die echt<\/EM> waarderen valse kleurbeelden. Relationship mapping maakt het gemakkelijker dan ooit om kleur te gebruiken om de relaties tussen variabelen te verkennen.<\/P><\/P>Als je ze nog niet hebt gelezen, bieden Lisa Berry's introductie tot Relationship mapping<\/A> en de "how to" gids<\/A> een geweldig overzicht van relationship mapping met verschillende gebruikssituaties. In de onderstaande kaart uit Lisa's blog wordt relationship mapping gebruikt om de overeenkomsten en verschillen in de ruimtelijke patronen van personen die roken en personen die drinken te tonen:<\/P><\/P><\/P><\/P>Maar wat als ik de relatie tussen drinken, roken en een andere<\/EM> variabele tegelijkertijd wilde in kaart brengen? <\/P>Maak kennis met attribute-driven symbology<\/A> in ArcGIS Pro. Attribute-driven symbology stelt je in staat symbolen aan te passen om verschillende aspecten van de gegevens weer te geven door je renderingskenmerken te koppelen aan feature-attributen. Deze feature-attributen kunnen normale attributen in je gegevens zijn, evenals Arcade-functies<\/A>. Het vermogen om Arcade te gebruiken wordt bijzonder nuttig. Zoals je hieronder zult zien, kunnen we een Arcade-functie gebruiken om drie kolommen met gegevens om te zetten in een rgb- of rgba-code.<\/P><\/P>Aan de slag<\/STRONG><\/SPAN><\/P>Wanneer ik iets nieuws probeer te leren, vind ik het altijd nuttig te beginnen met invoer waarvan ik weet wat het verwachte resultaat moet zijn. Omdat kleurcombinaties hier belangrijk zijn, was het werken met een afbeelding een nuttig startpunt, dus besloot ik testgegevens te maken met een afbeelding van de Esri User Conference in 2019:<\/P> <\/P><\/P> <\/P>Om attribute driven symbology te gebruiken, moest eerst de RGB-waarden van de afbeelding naar een polygoon-dataset worden overgebracht. Zonder te diep op de details in te gaan, omvat de workflow het converteren van rastergegevens naar een polygoon-dataset, en vervolgens het gebruik van analysetools om effectief de gemiddelde RGB-waarden over te dragen naar een nieuwe set polygonen:<\/P> <\/P><\/P> <\/P>Dit resultaat is een polygoon-featureklasse met drie attribuutvelden die ik wilde gebruiken om de rode, groene en blauwe<\/EM> kleurwaarden voor elk object in te stellen. In dit geval vertegenwoordigen de waarden de gemiddelde rode, groene en blauwe waarden uit de bronafbeelding binnen elke polygoon, maar het kunnen ook willekeurige velden in je gegevens zijn.<\/P><\/P>Met testgegevens in handen is de volgende stap om attribute driven symbology in te schakelen<\/A>, en de Arcade-functie toe te voegen. <\/P><\/P> <\/P><\/P>Aangezien onze testgegevens al rode, groene en blauwe velden hebben, hoef ik alleen maar een Arcade-functie te schrijven die iets teruggeeft als "rgb(111, 222, 333)". Hier is de code die ik gebruikte, maar je zou ook een Arcade-functie kunnen schrijven om RGB-waarden uit je gegevens te maken, of HSL, CMYK of een van de vele andere ondersteunde kleurformaten<\\/A>:<\\/P><\\n>P<SPAN class=\"keyword token\">function<\\/SPAN> <SPAN class=\"token function\">getRGB<\\/SPAN>(r, g, b) {\n <SPAN class=\"keyword token\">return<\\/SPAN> "rgb(" + r + ", " + g + ", " + b + ")";\n}\n\ngetRGB($feature.MEAN_Red, $feature.MEAN_Green, $feature.MEAN_Blue)<SPAN class=\"line-numbers-rows\"><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN></SPAN>P style=\"margin-left: .5in;\"><\\/p>P Met attribute-driven symbology die nu de kleuren van de objecten bestuurt, is de laatste stap op toepassen te klikken en van het resultaat te genieten:<\\/p>P P IMG __jive_id=\"504223\" class=\"j-img-centered jive-image image-4\" height=\"398\" src=\"https:\/\\/us.v-cdn.net\\/6038851\\/uploads\\/legacyfs\\/online\\/504223_pastedImage_5.png\" style=\"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;\" width=\"375\"> P P Op dit punt was ik enthousiast om dit toe te passen op echte gegevens. Maar eerst moest ik enkele vragen beantwoorden vanuit kantoor. De eerste was "Heb je je gezicht opnieuw geprojecteerd?<\\/EM>", gevolgd door "Hoe werkt dit precies?<\\/EM>", en tenslotte "Kun je dit doen met een foto van mijn kat?<\\/EM>" – waarop de antwoorden waren "nee," "laat me het je laten zien," en "natuurlijk!": P P IMG __jive_id=\"504224\" class=\"image-5 j-img-centered jive-image\" src=\"https:\/\\/us.v-cdn.net\\/6038851\\/uploads\\/legacyfs\\/online\\/504224_pastedImage_6.png\" style=\"margin-left: auto; margin-right: auto;\"> P P SPAN style=\"font-size: 16.0pt;\">Alles weer samenbrengen<\\/STRONG>P Ik hoop dat dit (minder dan) praktische voorbeeld helpt om een beeld te schetsen van hoe je Attribute Driven Symbology in ArcGIS Pro kunt gebruiken om de kleur in je kaarten te koppelen aan de attributen in je gegevens. Met het voorbeeld dat ik aan het begin van deze blog liet zien, hoe zou een kaart eruitzien als we de relatie tussen roken, drinken, en<\\/EM> obesitas wilden tonen? P Met Attribute Driven Symbology kunnen we precies deze kaart maken! In dit geval heb ik Arcade gebruikt om alle drie waarden opnieuw te schalen van 0 tot 255 en die waarde terug te geven als een RGB-code. In de nieuwe kaart staat rood<\\/STRONG> voor overmatig drinken, groen<\\/STRONG> voor obesitas en blauw<\\/STRONG> voor rokers. De manier waarop kleuren combineren bevat veel informatie. Bijvoorbeeld zijn gele<\\/STRONG> gebieden hoog in zowel overmatig drinken als obesitas, maar relatief lager in roken.<\\/p>P <\\/p>P IMG __jive_id=\"504225\" class=\"image-6 jive-image\" height=726 src=\"https:\/\\/us.v-cdn.net\\/6038851\\/uploads\\/legacyfs\\/online\\/504225_pastedImage_7.png\" width=726 > P <\\/p>P SPAN style=\"font-size: 16.0pt;\">Probeer het uit!<\\/STRONG>P Hopelijk is er genoeg informatie in deze post zodat je zelf kunt experimenteren met attribute driven symbology. Terwijl je experimenteert is het belangrijk rekening te houden met je publiek en gebruikssituatie. Kleur als enige manier gebruiken om informatie op je kaart over te brengen kan serieuze gevolgen hebben voor hoe toegankelijk je kaarten zijn en is niet altijd een goede optie. De Javascript API-documentatie van Esri heeft een geweldige referentiepagina waar je kleurverlopen kunt vinden die aan specifieke criteria voldoen, inclusief kleurenblindvriendelijke.} Voor het plezier (en ten voordele van je social media accounts) kun je deze python toolbox bekijken die het makkelijker zou moeten maken om te beginnen met een foto & een polygoon-dataset en eindigen met een nieuwe dataset die je kunt gebruiken voor attribute driven symbology. Ooit afgevraagd hoe een familiefoto eruit zou zien wanneer in kaart gebracht naar US County-grenzen? Er is maar één manier om erachter te komen!<\/P><\/BODY><\/HTML>
<\/P>
Maar wat als ik de relatie tussen drinken, roken en een andere<\/EM> variabele tegelijkertijd wilde in kaart brengen? <\/P>Maak kennis met
Aan de slag<\/STRONG><\/SPAN><\/P>Wanneer ik iets nieuws probeer te leren, vind ik het altijd nuttig te beginnen met invoer waarvan ik weet wat het verwachte resultaat moet zijn. Omdat kleurcombinaties hier belangrijk zijn, was het werken met een afbeelding een nuttig startpunt, dus besloot ik testgegevens te maken met een afbeelding van de Esri User Conference in 2019:<\/P> <\/P><\/P> <\/P>Om attribute driven symbology te gebruiken, moest eerst de RGB-waarden van de afbeelding naar een polygoon-dataset worden overgebracht. Zonder te diep op de details in te gaan, omvat de workflow het converteren van rastergegevens naar een polygoon-dataset, en vervolgens het gebruik van analysetools om effectief de gemiddelde RGB-waarden over te dragen naar een nieuwe set polygonen:<\/P> <\/P><\/P> <\/P>Dit resultaat is een polygoon-featureklasse met drie attribuutvelden die ik wilde gebruiken om de rode, groene en blauwe<\/EM> kleurwaarden voor elk object in te stellen. In dit geval vertegenwoordigen de waarden de gemiddelde rode, groene en blauwe waarden uit de bronafbeelding binnen elke polygoon, maar het kunnen ook willekeurige velden in je gegevens zijn.<\/P><\/P>Met testgegevens in handen is de volgende stap om
Aangezien onze testgegevens al rode, groene en blauwe velden hebben, hoef ik alleen maar een Arcade-functie te schrijven die iets teruggeeft als "rgb(111, 222, 333)". Hier is de code die ik gebruikte, maar je zou ook een Arcade-functie kunnen schrijven om RGB-waarden uit je gegevens te maken, of HSL, CMYK of een van de vele andere
<SPAN class=\"keyword token\">function<\\/SPAN> <SPAN class=\"token function\">getRGB<\\/SPAN>(r, g, b) {\n <SPAN class=\"keyword token\">return<\\/SPAN> "rgb(" + r + ", " + g + ", " + b + ")";\n}\n\ngetRGB($feature.MEAN_Red, $feature.MEAN_Green, $feature.MEAN_Blue)<SPAN class=\"line-numbers-rows\"><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN><SPAN></SPAN></SPAN>
Keets is famous!
That is great, colored impressed indeed.
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.