<\/HEAD>
Hallo allemaal, ik ben enigszins nieuw in GIS en zoek wat begeleiding. Ik zoek een manier om lijnobjecten verbonden te houden wanneer een van hen wordt verplaatst. Ik heb een hoofdgasleiding die is getekend en verbonden is met honderden servicelijnen die ervan af komen. Nadat ik in het veld ben geweest en de hoofdleiding heb gelokaliseerd en punten heb geschoten, laad ik die punten in ArcMap en verplaats ik vervolgens de getekende hoofdleiding naar de punten die ik heb geschoten. Dit verbetert de nauwkeurigheid van de hoofdleiding (deze lijnen zijn allemaal getekend in ArcMap op basis van oude papieren kaarten, dus ze zijn niet ruimtelijk nauwkeurig maar ze liggen dichtbij. Daarom lokaliseer ik nu de lijnen en schiet ze in.) Zodra ik de hoofdleiding verplaats naar de punten die ik in het veld heb geschoten, blijven alle servicelijnen vastzitten op de plek waar de hoofdleiding eerder was. Ze komen niet meer overeen en zien er niet verbonden uit. Is er een manier om de servicelijnen verbonden te houden met de hoofdleiding zodat als de hoofdleiding beweegt, alle servicelijnen meebewegen? Of dat de servicelijnen uitrekken zodat ze verbonden blijven met de meter aan het ene uiteinde en de hoofdleiding aan het andere? Ik moet elke servicelijn handmatig één voor één opnieuw verbinden. Als er een manier was om ze te koppelen zodat ze verbonden blijven wanneer een hoofdleiding wordt verplaatst, zou dat me enorm veel saaie werkuren besparen.<\/P><\/BODY><\/HTML>