<\/HEAD>
Ik worstel met het vinden van een manier om subbekkens af te bakenen voor een stedelijk regenwaterafvoernetwerk, met rasterterrein en vectoruitlaatpunten (honderden regenwaterinlaten). Ik had gehoopt de locaties van de regenwaterinlaten in het terrein met lagere hoogtes te branden, om zo putten op die locaties af te dwingen, waarna ik gewoon bekkens kon afbakenen met behulp van kleine stroomdefinities, en dan de mini-subbekkens samenvoegen. Dit zou wat werk zijn, maar ik krijg het niet eens aan de praat, want wanneer ik het inlatenpunt-shapefile neem (met een "-10" waarde voor alle records in het hoogteveld) en een raster maak, creëert het alleen op de discrete inlatenlocatiepunten, en wanneer ik het toevoeg aan het basin-terrainraster, geeft het alleen de aangepaste hoogtes op de inlatenlocaties weer, omdat het lijkt dat elke rasterberekening die ik heb geprobeerd geen waarde zal creëren als er NoData is bij een van de invoerrasters.<\/P>
<\/P>
Idealiter zou er een manier zijn om een bekken te creëren met meerdere uitlaatpunten (ik heb er ongeveer 150 nodig voor mijn huidige model), maar het lijkt erop dat noch ArcHydro noch GeoHMS de mogelijkheid hebben om met meer dan 1 uitlaat te werken. Proberen om de subbekkens individueel te genereren zou een nachtmerrie zijn, omdat je zou moeten beginnen bij de bovenste inlaat, dan naar de volgende stroomafwaartse inlaat en handmatig het gebied van alle stroomopwaartse inlaatvanggebieden verwijderen, en dit herhalen totdat alle gebieden geïdentificeerd zijn. Tenzij er een geautomatiseerde manier beschikbaar is, zal ik uiteindelijk gewoon handmatig de gebieden afbakenen door contourlijnen te volgen, zoals al eeuwen wordt gedaan.<\/P>
<\/P>
Ik gebruik ArcHydro\/GeoHMS al 20 jaar voor de afbakening van oppervlaktehydrologie (d.w.z. zonder regenwaterinlaten en ondergrondse afvoer) en dat is een fluitje van een cent, maar ik heb mijn hoofd gestoten tegen een muur terwijl ik probeerde het stedelijke drainageprobleem op te lossen. Als iemand een nuttige tool kent, zou ik het op prijs stellen daarover te leren. Als die er nog niet is, lijkt het mij geen moeilijke oefening voor iemand met wat GIS-programmeerervaring om er een te maken (misschien kan ik een van David Maidment's studenten dit laten doen).<\/P><\/BODY><\/HTML>