<\/HEAD>
Ik ben net door een workflow gegaan die ik hier wilde benadrukken voor het geval het iemand helpt bij het nabewerken van dronebeelden in Drone2Map. Dit is voor diegenen die DJI drones gebruiken. Sorry als dit al ergens anders behandeld is.<\/P>
<\/P>
Bij het produceren van de EXIF-metadata voor elke afbeelding wordt de beeldhoogte ingevuld met de GPS-hoogtemeting van het DJI-vliegtuig. Dit kan enkele honderden voeten afwijken, wat duidelijk is in Drone2Map wanneer je de beelden in 3D-weergave bekijkt. Bijvoorbeeld, ik deed een 3D gebouwinspectie en vloog twee rondes op ongeveer 30 en 60 voet boven de grond. Toen ik de vastgelegde beelden in Drone2Map 3D-weergave bekeek, leken ze meer op 200-230 voet boven de grond te zijn en het verwerken van de beelden resulteerde in bizarre resultaten, zelfs bij gebruik van GCP's. Na wat rondkijken op DJI-forums vond ik de oplossing. <\/P>
<\/P>
Zijdelingse opmerking: Kalibreer tijdens het verzamelen van gegevens eerst de IMU via de DJI go-app zodat je zeker weet dat je barometermetingen zo nauwkeurig mogelijk zijn gezien veranderingen in het weer en de hoogte tussen verschillende werkplekken.<\/SPAN><\/P><\/P>Er is een ander veld in de EXIF-metadata genaamd RelativeAltitude dat afkomstig is van de barometer van het vliegtuig. Deze hoogte is veel nauwkeuriger, maar je moet wat werk doen om Drone2Map de beeldhoogte aan deze metingen te laten aanpassen.<\/P><\/P>De meeste vluchten met DJI en DroneDeploy navigeren naar de vluchtshoogte relatief ten opzichte van het opstijgpunt, en blijven daar gedurende de vlucht zonder de vlieghoogte aan te passen ten opzichte van het terrein. Dus wil je de vlieghoogte aanpassen op basis van de hoogte van het opstijgpunt. <\/SPAN>Je kunt de hoogte van het opstijgpunt op verschillende manieren verkrijgen. Als je hoogtes hebt van GCP's, gebruik die dan. Zo niet, ga dan naar beheer GCP, voeg "van kaart" toe. Klik waar je bent opgestegen en de toegevoegde GCP geeft je een hoogte.<\/P><\/P>De volgende stap is om een vlak DEM te maken met de opstijghoogte als enige hoogtewaarde over het hele raster. Ik maakte gewoon een polygoon, voegde een veld toe en zette daar de opstijghoogte in, daarna gebruikte ik de tool "Raster naar polygoon converteren" om er een DEM van te maken. Let op dat Drone2Map het DEM-bestand in .tif-formaat nodig heeft.<\/SPAN><\/P><\/P>Met dat geregeld had ik twee sets beelden (gevlogen op verschillende hoogtes) die ik moest aanpassen, en Drone2Map 1.3 voegde hiervoor de benodigde functie toe. Eerst laadde ik één afbeelding in deze tool Jeffrey Friedl's Image Metadata Viewer<\/A> om de RelativeAltitude-waarde te zien. Vervolgens selecteer ik alle beelden die op dezelfde hoogte zijn gevlogen en kies "beeldhoogte aanpassen". Voer de waarde in van RelativeAltitude voor alle beelden die op één hoogte zijn gevlogen. Selecteer dan je aangepaste DEM en klik op Oké. Alle beeldhoogtes worden aangepast aan de opstijghoogte. Als je gebruikmaakt van de hoogtedienst werkt dit niet correct en past het de beeldhoogte aan op basis van het onderliggende terrein. Herhaal dit proces voor alle beelden die op verschillende vlieghoogtes zijn gemaakt.<\/P><\/P>
Ik weet niet zeker of dit helemaal duidelijk is, maar hier heb je het. Ik vond dit proces makkelijker dan commandoregel EXIF-lezers gebruiken en goedkoper dan MapsMadeEasy image altitude adjuster gebruiken. Hopelijk helpt dit iemand, het verbeterde mijn resultaten enorm zelfs met GCP's.<\/P>
<\/P>
Groeten<\/P><\/BODY><\/HTML>