<\/HEAD>
Volledige d2m beginner hier, en heb net dezelfde gegevens gekregen met betrekking tot een supportcase (Noorse distributeur).<\/P>
<\/P>
Mijn klant heeft GCP's die zijn opgemeten door professionele RTK en gecorrigeerd voor de (quasi)geoid die de basis vormt voor het nationale hoogte systeem (NN2000). Horizontale referentie is EPSG:2583x (x = 2 of 3).<\/P>
<\/P>
Uit één EXIF kan ik lat\/longs zien (DMMSS.ss) en een AltitudeRef= SeaLevel en een hoogte in meters.<\/P>
<\/P>
Tot nu toe goed, maar wat te doen met verticale instellingen in d2m:<\/P>
- de beschikbare geoids, geen enkele is correct voor mijn geval. Kan ik een aangepaste geoid maken? (Ik heb een tekstbestand met de datapunten voor het geoidmodel voor NN2000)<\/LI>
- mijn eerste idee was om geoid-instellingen te laten vallen en gewoon een constante hoogte in te stellen. De geoid-ondulatie bestaat waarschijnlijk niet in zijn kleine projecten (constante is waarschijnlijk goed genoeg). Zou dat nog steeds goede resultaten opleveren?<\/LI>
- Is de hoogte van de frames een probleem als er GCP's zijn? Ik zou denken dat de GCP's het model aan de grond binden en niet aan een "willekeurige" hoogte gegeven door de EXIF's<\/LI><\/UL>
<\/P>
Misschien zijn sommigen van jullie bereid om wat ervaringen te delen
<\/P>
<\/P>
met vriendelijke groet<\/P>
Pe5l Herman<\/P><\/BODY><\/HTML>