Tijdens de installatie van een Portal-patch liep de server vast en moest ik de hele server opnieuw opstarten. Hierdoor raakte de Portal-installatie beschadigd. Een herstelbewerking van Portal werkte niet, dus heb ik Portal verwijderd. Dat ging goed, maar in het Configuratiescherm bleven een paar Portal-patches als geïnstalleerd staan. Ik probeerde ze te verwijderen, maar kreeg de foutmelding: "Deze actie is alleen geldig voor producten die momenteel zijn geïnstalleerd."
Ik heb Portal opnieuw geïnstalleerd (na een 'schone' verwijdering door de mappen met inhoud en programmabestanden te verwijderen) en probeerde vervolgens de patches te verwijderen, maar deze keer kreeg ik een andere foutmelding: "De patch is niet op dit product toegepast."
Bovendien geeft de patchtool van Esri aan dat de patches zijn geïnstalleerd, hoewel ik kan bevestigen dat de patch niet in de Portal-installatie is terug te zien (omdat de functie voor het opnieuw instellen van wachtwoorden, die Esri onlangs in een beveiligingspatch heeft verwijderd, nog steeds beschikbaar was). Ik kon de patches geforceerd verwijderen via Windows, maar de patchmeldingsfunctie van Esri geeft nog steeds aan dat de patch is geïnstalleerd.
Uiteindelijk werkte het wel toen ik de patch handmatig opnieuw installeerde, maar het is misleidend (en mogelijk gevaarlijk wanneer het om beveiligingspatches gaat) als de patchtool van Esri aangeeft dat een patch is geïnstalleerd terwijl dat niet zo is.
Dit brengt me bij de volgende vragen:
- Is er een manier om echt te controleren of een patch is geïnstalleerd (buiten de patchmeldingsfunctie en het Configuratiescherm van Esri om)? Mijn ervaring is namelijk dat de patchmeldingsfunctie niet 100% betrouwbaar is.
- Waar kijkt de patchtool van Esri om te bepalen welke patches zijn geïnstalleerd? Is er een manier om de patchtool te 'dwingen' een patch niet langer als geïnstalleerd te herkennen?
Het onderliggende probleem is inmiddels opgelost en ik kan bevestigen dat de patches zijn geïnstalleerd (alleen op basis van het gedrag dat de patches veranderen, zoals de functie voor het opnieuw instellen van wachtwoorden), maar ik wil de antwoorden op de bovenstaande vragen toch graag weten, voor het geval ik dit probleem ooit weer tegenkom.