Op 16 september 2026 vond de zevende ArcGIS Monitor Gebruikersgroep bijeenkomst plaats. Technische experts van Esri Spanje en Esri Global deelden hun ervaringen met het gebruik van ArcGIS Monitor. Esri Spanje gaf strategieën en tips voor proactief beheer van een enterprise GIS, en Esri Global besprak hoe ArcGIS Monitor kan worden ingezet om de succes van ArcGIS Enterprise migratieprojecten te ondersteunen en te verbeteren.
Deze sessie had de volgende sprekers:
- Andrés Paredes Fernández, Esri Spanje
- Alberto Ordóñez García, Esri Spanje
- Udaya Gandham, Esri Global - Dubai kantoor
ArcGIS Monitor Gebruikersgroep bijeenkomst #7 - Een Internationaal Perspectief
Ingezonden vragen & antwoorden van webinardeelnemers:
V1) Zal ArcGIS Monitor in de toekomst Agentic AI-technologie adopteren, waardoor het systeem automatisch waarschuwingen of incidenten kan analyseren en oplossen, en mogelijk geautomatiseerde herstel- of oplossingsacties kan uitvoeren?
A1) Ja. ArcGIS Monitor 2026.1 wordt geleverd met een model context protocol (MCP) endpoint als bètaversie. Hiermee kunt u een AI verbinden om toegang te krijgen tot de verzamelde gegevens van Monitor. Beheerders kunnen natuurlijke taal en AI gebruiken om de gegevens te bevragen en te analyseren.
V2) Kan AI in de volgende release van Monitor ons helpen bij het maken van specifieke analyseweergaven die we willen creëren voor monitoring?
A2) Nee, met het MCP voor ArcGIS Monitor 2026.1 bèta – zal het niet mogelijk zijn om analyseweergaven met AI te creëren.
V3) Heeft u aanbevelingen voor het automatiseren van het opzetten van analyseverzamelingen? We hebben VEEL klanten op gedeelde servers, en het is behoorlijk lastig om de verzamelingen in de UI in te stellen.
A3) Momenteel is er geen geautomatiseerde manier om analyseweergaven in batch te maken.
V4) Staat de verhoogde mogelijkheid om meer dan 10 onderwerpen (d.w.z. 'serieslimiet') tegelijk op een seriële grafiek weer te geven op de roadmap voor toekomstige ArcGIS Monitor verbeteringen?
A4) Ja, dit staat op de ontwikkelingsroadmap van ArcGIS Monitor.
V5) Is er een versieafhankelijkheid/-compatibiliteit tussen Monitor en Enterprise?
A5) ArcGIS Monitor 2026.0 werkt met en kan gegevens verzamelen van ArcGIS Enterprise 10.9.x tot 12.1, inclusief.
V6) Kan Monitor mij helpen bepalen of ik mijn architectuur moet schalen door uit te breiden of door krachtiger te maken? (Meer VM's toevoegen versus meer specificaties aan mijn bestaande VM toevoegen)
A6) Ja. U moet de verzamelde gegevens in de loop van de tijd bekijken en bepalen of uw huidige enterprise GIS-implementatie presteert volgens de behoeften van uw organisatie. Bijvoorbeeld, is de systeemprestatie “goed” en acceptabel volgens uw zakelijke criteria. Zo niet, dan is dit een aanwijzing om meer systeembronnen toe te voegen.
V7) Kan Monitor mij helpen mijn kosten voor infrastructuur te verlagen? (Bijvoorbeeld: Met de lijst van services die ik heb, kan Monitor mij helpen beoordelen dat ik slechts twee VM's nodig heb voor mijn hostingserver, terwijl ik er drie gebruik, enz.)
A7) Ja, dit is ook mogelijk door gegevens te bekijken die door Monitor zijn verzameld. Bekijk alstublieft ArcGIS Monitor gebruikersgroep bijeenkomst 2; Patrick Terry van het AZ Dept of Environmental Quality bespreekt deze workflow voor het beheren van zijn enterprise GIS in AWS.
V8) Kan Udaya de notebooks delen die hij gebruikt om de Monitor-gegevens samen te voegen tot percentielstatistieken? Of is er een manier om dit in een analyseweergave te doen?
A8) We bespreken met Udaya mogelijk het publiceren van enkele blogs die dit onderwerp behandelen.
Als u een vraag heeft ingediend en geen antwoord ziet, komt dat waarschijnlijk omdat uw vraag erg scenario-specifiek was en/of meer informatie vereiste. We raden u aan contact op te nemen met Esri Technical Support voor verdere hulp bij het beantwoorden van uw technische vraagstukken.