Ik ben geïnteresseerd in hoe andere ArcGIS Enterprise-beheerders omgaan met back-up en disaster recovery in echte implementaties.
In de loop der jaren zijn we herhaaldelijk uitdagingen tegengekomen met WebGIS DR-back-ups:
- Het maken van een back-up kan vele uren of zelfs dagen duren.
- Grote omgevingen kunnen back-upbestanden produceren die honderden gigabytes naderen of overschrijden.
- Back-uptaken falen soms of verlopen, wat handmatige tussenkomst vereist.
- Hersteltesten zijn vaak tijdrovend en operationeel complex.
- Naarmate omgevingen blijven groeien, worden back-upvensters steeds moeilijker te handhaven.
In ons geval kunnen WebGIS DR-back-ups tot 16 uur duren voor ongeveer 900 GB aan gegevens, waardoor het moeilijk is om vaak genoeg back-ups te maken om aan hersteldoelstellingen te voldoen.
Wat dit bijzonder uitdagend maakt, is dat Esri-documentatie en ondersteuningsinteracties consequent WebGIS DR positioneren als het officieel ondersteunde back-up- en herstelmechanisme voor ArcGIS Enterprise.
Tegelijkertijd gebruiken de meeste organisaties al volwassen cloud-native back-upmogelijkheden die worden geleverd door Azure, AWS, GCP, VMware, opslagplatforms of andere infrastructuurniveau-oplossingen. Deze technologieën bieden doorgaans:
- Snellere uitvoering van back-ups
- Incrementele back-ups
- Herstel op basis van snapshots
- Bewezen disaster recovery-workflows
- Lagere operationele overhead
Dit roept een eerlijke vraag op:
Welk praktisch voordeel biedt WebGIS DR ten opzichte van infrastructuurniveau-back-upoplossingen, vooral bij grotere Enterprise-implementaties?
Onze eigen disaster recovery-oefeningen hebben voornamelijk vertrouwd op infrastructuurback-ups in combinatie met gedocumenteerde herstelprocedures. Hoewel WebGIS DR deel blijft uitmaken van de algehele strategie, wordt het steeds meer het traagste, meest resource-intensieve en minst flexibele onderdeel van het back-upproces.
Vragen voor de community
- Gebruikt u nog steeds WebGIS DR als uw primaire disaster recovery-mechanisme?
- Combineert u WebGIS DR met cloud-native back-ups (Azure Backup, AWS Backup, snapshots, VMware snapshots, enz.)?
- Zo ja, welke oplossing vertrouwt u daadwerkelijk het meest in een echte disaster recovery-situatie?
- Is er iemand die volledig is afgestapt van regelmatige WebGIS DR-back-ups en in plaats daarvan voornamelijk vertrouwt op infrastructuurniveau-back-ups?
- Heeft u zo'n aanpak besproken met Esri Support, en zo ja, welke richtlijnen heeft u ontvangen?
- Zijn er organisaties die zeer grote Enterprise-omgevingen succesvol draaien waar WebGIS DR nog steeds praktisch is?
Ik ben niet op zoek naar probleemoplossingsadvies voor een specifieke implementatie.
Ik ben eerder geïnteresseerd in het begrijpen of er een groeiende kloof is tussen de officiële aanbeveling om WebGIS DR te gebruiken en wat organisaties daadwerkelijk operationeel doen in productie.
Ik zou heel graag horen hoe anderen deze uitdaging hebben aangepakt.