In de Express map blokken gebruikt de sleutel/legenda een ongeordende lijst (<ul>) voor de lijst van aanklikbare locaties, wat goed werkt voor visuele en toetsenbordnavigatie. Echter, de lijstitems (<li>) erin krijgen allemaal de rol button (role="button") toegewezen, wat geen geldige HTML is—en het is een WCAG 2.1 overtreding die ertoe leidt dat schermlezergebruikers niet te horen krijgen hoeveel items er in de lijst staan. Dit wordt een groot probleem bij robuuste map blokken die tientallen—of meer—locaties hebben waar ze doorheen moeten tabben.
Er is een goede uitleg op dequeuniversity.com/rules/axe/4.12/list (mijn excuses—ik kan geen link plaatsen omdat mijn account niet oud genoeg is).
Ik laat het over aan anderen die er meer van weten dan ik, maar idealiter zou de legenda een semantisch element gebruiken zoals <button> of <a>a0binnena0elk <li>, in plaats van een aanklikbare rol toe te wijzen aan het <li> zelf.
Is dit iets dat aangepakt kan worden? Ik vraag het omdat we een overheidseducatieve instelling zijn in de VS, en we hebben een deadline van 26 april 2027 voor WCAG 2.1 naleving (volgens federale ADA Title II regelgeving). We zijn dol op de Express maps in de StoryMaps die we gebruiken voor onderwijs en onderzoek, maar we zullen ze tegen de deadline moeten verwijderen als er overtredingen zijn.