Ik ben gewend om staafdiagrammen te ontwikkelen in ArcGIS Dashboards en de gidsen in die app zijn veel beter wat betreft het manipuleren van de plaatsing van labels zodat de zichtbaarheid van de gegevens eronder niet wordt belemmerd.
Bijvoorbeeld, als een team analyse uitvoert op zones en probeert balans te bereiken op basis van een statistiek, zoals output van de Build Balanced Zones tool, is het gebruik van een bereik- of lijngids in grafieken zeer waarschijnlijk dat grafieklabels worden verduisterd. Dit is niet handig in printlay-outs omdat de gidslabels standaard gecentreerd boven de gidslijn staan, ongeacht of het een enkele lijn of een bereik is.
Het maken van het label als een apart tekstvak in Layout View is de enige manier om een gebruiker controle te geven over de plaatsing van de tekst voor een grafiekgids. Hoewel het bieden van horizontale en verticale uitlijningsopties voor die tekst een verbetering zou zijn ten opzichte van de huidige situatie, zou plaatsing in de marges, zoals "verre rechter marge", voorkomen dat labeltekst de datalabels in de grafiek verduistert en het lezen vergemakkelijken bij het afdrukken.
Ik voeg schermafbeeldingen toe van het beste wat ik kon bereiken met de bestaande instellingen, namelijk het maken van een bereik- en twee lijngidsen om een boven- en onderlabel toe te staan, ondanks dat ze nog steeds in de weg stonden. In de schermafbeelding zou mijn gewenste labelplaatsing voor dat bereik de marge van de rechteras zijn, voorbij de staaf van Ward 7.