Op de Esri User Conference van dit jaar had ik de kans om deel te nemen aan een Esri Young Professionals Network (YPN) paneldiscussie getiteld De Kracht van Ja Zeggen tegen de Juiste Kansen.
Samen met een geweldige groep panelleden onderzochten we hoe carrièreontwikkeling vaak wordt gevormd door de kansen die we kiezen na te streven en de lessen die we onderweg leren.
Hoewel ja zeggen deuren kan openen, is een van de belangrijkste lessen die ik in mijn loopbaan heb geleerd dat groei niet gaat over ja zeggen tegen alles. Het gaat erom bewust te zijn van de kansen die je aangaat en je verplichtingen na te komen.
Mijn naam is Jon Rizo, en ik ben Teamleider Projectmanagement binnen Esri's Digital Experience organisatie, waar ik een team van projectmanagers ondersteun terwijl zij digitale evenementervaringen leveren, complexe uitdagingen oplossen en betekenisvolle ervaringen creëren voor Esri's gebruikers. Gedurende mijn loopbaan heb ik geleerd dat sommige kansen groei kunnen versnellen terwijl andere gewoon ruis toevoegen.
In dit bericht zal ik delen hoe het leren van het verschil tussen betekenisvolle kansen en afleidingen, eerlijk zijn over capaciteit, en het nakomen van verplichtingen zowel mijn carrière als mijn leiderschapsfilosofie heeft gevormd.
Een “Ja” Kan Je Groei & Carrière Vormgeven
Als ik terugkijk op mijn carrière, begonnen sommige van de grootste hoofdstukken met een ja. Ja zeggen tegen dienst in het Amerikaanse leger, het nastreven van een carrière in projectmanagement, en het aangaan van kansen bij Esri die mij buiten mijn comfortzone duwden, hadden allemaal een blijvende impact op wie ik vandaag ben. Geen van die kansen kwam met zekerheid, en ik voelde me zeker niet volledig voorbereid op ze allemaal.
Een kans die mijn carrière aanzienlijk vormde was ja zeggen tegen het event projectmanagementgebied bij Esri. Het werk daagde me uit op manieren die ik nog niet eerder had ervaren. Er waren concurrerende prioriteiten, veranderende eisen en zeer zichtbare projecten die vereisten dat ik snel leerde en constant aanpaste. Hoewel het niet altijd comfortabel was, hielp het me vertrouwen op te bouwen, relaties binnen de organisatie te versterken en uiteindelijk door te groeien naar leiderschapskansen.
De kansen die mijn carrière vormden waren niet degene waarvoor ik me klaar voelde. Het waren degenen waarin ik bereid was te groeien.
Neem Het Stuur In Handen Bij Het Openen Van Deuren
Een van de thema's die tijdens onze discussie naar voren kwam was het belang van eigenaarschap nemen over je groei. Kansen komen niet altijd op het perfecte moment, en ze komen niet altijd met duidelijke instructies. Soms moet je de eerste stap zetten voordat je precies weet waar het pad heen leidt.
Gedurende mijn carrière heb ik geleerd dat groei vaak begint met actie. Of het nu vrijwilligerswerk voor een project is, je hand opsteken om een probleem op te lossen, spreken op een evenement of een nieuwe vaardigheid ontwikkelen, die keuzes kunnen kansen creëren die je nooit had verwacht.
Enkele manieren om een actievere rol te spelen bij het openen van deuren:
- Wees bereid om buiten je comfortzone te stappen.
- Zoek naar kansen die aansluiten bij je interesses en doelen.
- Bouw relaties op en leer van mensen om je heen.
- Focus op vooruitgang in plaats van perfectie, niemand is onfeilbaar en iedereen maakt fouten.
- Wees betrouwbaar en kom je verplichtingen na.
Veel kansen lijken op het moment zelf niet levensveranderend. Hun impact wordt vaak in de loop der tijd duidelijk.

Kans versus Afleiding
Vroeg in mijn carrière was ik niet erg goed in het onderscheiden ervan. Als er een kans voorbij kwam zei ik meestal ja omdat ik dacht dat ambitieuze mensen dat deden. Na verloop van tijd realiseerde ik me dat kansen groei creëren terwijl afleidingen activiteit creëren.
Tegenwoordig stel ik mezelf drie vragen wanneer zich een kans aandient:
- Past dit bij waar ik wil groeien?
- Heb ik de capaciteit om het goed te doen?
- Waar zeg ik nee tegen als ik ja zeg?
Elke verplichting brengt een afweging met zich mee, dus moedig ik je aan jezelf deze vragen te stellen om te bepalen welke kansen de moeite waard zijn om na te streven.
Aanpakken Van Gevoelens Van Ondergeschoold Of ‘Niet Klaar’ Zijn
Veel mensen aarzelen om kansen na te streven omdat ze zich niet “klaar” voelen. Ze maken zich zorgen dat ze niet genoeg ervaring, kennis of vertrouwen hebben. De waarheid is dat heel weinig betekenisvolle kansen arriveren wanneer je je volledig voorbereid voelt.
Tijdens het panel deelde ik een analogie die bij veel aanwezigen aansloeg: als je zou wachten tot elk verkeerslicht tussen je huis en werk groen wordt voordat je 's ochtends vertrekt, zou je nooit de oprit verlaten. Carrièreontwikkeling werkt ongeveer hetzelfde.
Wachten tot je je volledig klaar voelt betekent vaak dat je kansen mist die je zouden kunnen helpen groeien. In plaats van jezelf af te vragen "Ben ik klaar?", overweeg dan een andere vraag:
Als de kans aansluit bij je doelen, je vaardigheden uitdaagt en je de capaciteit hebt om eraan toegewijd te zijn, laat onzekerheid je dan niet stoppen. Vertrouwen is niet iets wat je altijd hebt vóór de kans. Vaak bouw je dat op door de uitdaging aan te gaan en onderweg te leren.

Een van mijn belangrijkste inzichten uit zowel het panel als mijn eigen loopbaanreis is dat groei niet komt door overal ja tegen te zeggen. Het komt door de juiste kansen te kiezen, bewust om te gaan met je verplichtingen en deze goed uit te voeren.
Ik geloof ook dat sommige van de belangrijkste lessen voortkomen uit kansen die niet perfect verlopen. Vroeg in mijn carrière leerde overbelasting me de waarde van prioritering, capaciteitsbeheer en eerlijke gesprekken over wat ik realistisch kon aannemen. Die lessen blijven bepalen hoe ik vandaag met kansen omga.
Dank aan het Esri Young Professionals Network (YPN), Marcus Seepersad, Rosemary Boone, mijn mede-panelleden en iedereen die aanwezig was bij de sessie en bijdroeg aan de discussie. De doordachte vragen en gesprekken waren een mooie herinnering dat deze uitdagingen niet beperkt zijn tot één carrièrefase. Het zijn lessen die we blijven leren en toepassen gedurende onze professionele levens.
Ik zou graag het gesprek voortzetten. Voel je vrij om contact met mij op LinkedIn op te nemen en jouw eigen ervaringen met kansen die jouw carrière vormden te delen. Soms kan één doordacht "ja" alles veranderen.
LinkedIn