De Uitdaging: We Hadden de Data, Maar Niet het Verhaal
Toen ik net begon in mijn rol als Associate Director voor Employer Relations, wist ik één ding: we deden geweldig werk. Elke dag hielpen we studenten belangrijke mijlpalen te bereiken, carrièrevoorbereiding op te bouwen, stages te bemachtigen en betekenisvolle carrières te starten. We hadden de data om het te bewijzen en de succesverhalen om het tot leven te brengen. Wat we niet hadden was een overtuigende manier om die onderdelen te verbinden tot een verhaal dat anderen gemakkelijk konden zien en begrijpen.
Mijn naam is Zo Sediqi, en in deze blog zal ik bespreken hoe ik ArcGIS gebruik in mijn huidige functie bij het USC Career Center om contact te maken met mijn stakeholders en onze impact te tonen.
Een Onverwachte Introductie tot GIS
De inspiratie kwam uit een onverwachte hoek. Een familielid van mij, die toevallig een GIS-expert is, begon me te vertellen over ArcGIS StoryMaps en ArcGIS Dashboards. Ik herinner me dat ik hem vroeg: "Ik heb al deze werkgeversdata, studentresultaten en succesverhalen. Kan ik ArcGIS gebruiken voor loopbaanservices?" Zijn antwoord was simpel: "Absoluut."
Dat gesprek veranderde de manier waarop ik denk over het communiceren van impact.
Spreadsheets Omzetten in Strategische Inzichten
Ik maakte mijn eerste ArcGIS-account aan en begon data uit meerdere rapporten en spreadsheets te combineren. In plaats van gefragmenteerde datapunten te bekijken, kon ik alles verbinden in één interactieve dashboard. Plotseling kon ik de geografische spreiding van onze werkgeverpartners visualiseren, zien waar studenten solliciteerden, onze meest betrokken werkgevers identificeren en patronen ontdekken die we eerder niet hadden opgemerkt.
Het dashboard werd snel een planningsinstrument. Voor ons employer relations-team benadrukte het kansen voor outreach en onthulde het hiaten in ons werkgeversnetwerk. Voor universiteitsleiderschap en campusstakeholders bood het een duidelijke visuele weergave van onze impact.

Onze Impact Tot Leven Brengen met ArcGIS StoryMaps
Nadat ik de waarde van dashboards had gezien, maakte ik mijn eerste StoryMap.
StoryMaps stelden me in staat verder te gaan dan datavisualisatie en storytelling toe te passen. In plaats van alleen cijfers te presenteren, kon ik kaarten, succesverhalen van studenten, werkgeverspartnerschappen, afbeeldingen en interactieve inhoud verweven tot een verhaal dat gemakkelijk te verkennen was.
Tegenwoordig gebruik ik onze StoryMap bijna in elk gesprek met werkgevers om twee redenen.
Ten eerste helpt het werkgevers de impact die ze maken te zien. Elke stage, elke baan aanbieding en elk succesverhaal van een student vertegenwoordigt een investering die zij hebben gedaan in onze studenten. Het visueel tonen van die verhalen creëert een veel sterkere verbinding dan alleen statistieken delen.
Ten tweede dient de StoryMap als een interactieve gids voor employer engagement. In plaats van werkgevers een brochure te geven of hen naar meerdere webpagina's te verwijzen, kan ik één bron delen die de vele manieren toont waarop werkgevers Gamecocks kunnen werven, hun merk op de campus kunnen opbouwen, met studenten kunnen samenwerken en hun partnerschap met de universiteit kunnen versterken.
Een Verrassing
Misschien was het meest verrassende deel van deze reis het besef dat loopbaanservices en studentenzaken pas net begonnen zijn de mogelijkheden van GIS-technologie te verkennen. Hoewel StoryMaps veel worden gebruikt om geografische informatie te communiceren, zijn ze ook ongelooflijk krachtige hulpmiddelen om het verhaal van studentensucces, institutionele impact en gemeenschapsverbanden te vertellen. Ik ben niet op de hoogte van andere scholen die ArcGIS op deze manier gebruiken.
Dat is een kans.
Als professionals in studentenzaken verzamelen we vaak enorme hoeveelheden data. De uitdaging is mensen helpen begrijpen wat het betekent. StoryMaps en Dashboards stellen ons in staat data om te zetten in verhalen die actie inspireren, partnerschappen versterken en duidelijk onze waarde aantonen aan studenten, werkgevers en institutionele leiders. Ik presenteerde mijn gebruik van ArcGIS op de education Summit in 2025 en 2026. Elk jaar kreeg ik geweldige feedback. Dit jaar waren er enkele studentenzakenpublieken die geïnspireerd waren door ons gebruik van GIS en het werk dat we doen bij het USC Career Center.

Kijkend Naar de Toekomst
Eén van de onverwachte uitkomsten van dit werk is het zien hoe GIS de kloof kan overbruggen tussen analytics en storytelling. We hoeven niet langer te kiezen tussen data en verhaal; we kunnen beide samen gebruiken om ervaringen te creëren die boeiend, interactief en betekenisvol zijn.
Soms is het enige wat nodig is een simpele vraag stellen: Kan ArcGIS dit? Je zult misschien verrast zijn door het antwoord. Als je dezelfde vraag hebt, nodig ik je uit contact op te nemen met Esri of experts op jouw campus.
Ik zou graag via LinkedIn contact maken als je verder wilt praten.