Veiligheid Eerst
Seconden zijn belangrijk. Wanneer je een gebouw binnenkomt, weet je dan de snelste manier om te evacueren en veilig te zijn? Weet je waar de dichtstbijzijnde veilige zone is zodra je het gebouw verlaat?
Met veiligheid in gedachten begon ik ArcGIS Indoors met nog meer potentieel te bekijken.
Hoe kunnen facilitair managers of veiligheidsplanners een uitgebreid ArcGIS Indoors-netwerk gebruiken om het kortste pad naar veiligheid vanaf elke gebouwuitgang te vinden?
Optimale Evacuatie Analyse
Ik voegde eerst de aangewezen veilige gebieden toe aan mijn kaart. Het Indoors-informatiemodel in dit voorbeeld omvat de gebouwen, routing en parkeerplaatsen.
Na het toevoegen van de veilige zones moesten er toegangspunten zijn waar mensen de veilige gebieden zouden betreden.

De analyse zal proberen het kortste pad te vinden tussen elke uitgangsdeur van elk gebouw naar elke toegang tot een veilige zone.
Eerst moet de route worden uitgebreid om elk pad te verbinden met de evacuatie-ingangen.
Een paar dingen om rekening mee te houden bij het doorlopen hiervan:
- Koppel uitgangspunten aan paden op het juiste niveau.
- Zorg ervoor dat uitgangspunten de juiste Z-waarden hebben op basis van hun verdiepingsniveau.
- Koppel de uitgebreide paden aan de toegangspunten van de veilige zone.
Dit zorgt ervoor dat het netwerk correct is verbonden met de puntkenmerken die nodig zijn voor het optimaliseren van evacuaties.
Zodra ik wandelroutes had uitgebreid om verbinding te maken met de evacuatiezones, bouwde ik het netwerk opnieuw op. De volgende stap was het uitvoeren van de Make OD Cost Matrix Analysis Layer-tool, voor Origin-Destination-analyse.
Ik wil dat de laagste kosten worden bepaald door de kortste lengte van de route, wat op zijn beurt het kortste pad naar veiligheid zal bieden. De Origins zijn de Uitgangen en de Destinations zijn de Veilige Ingangen.

Deze analyse bereikte het doel om de kortste route te vinden, maar de visualisatie tekent een rechte lijn "as the crow flies" van gebouw naar veiligheid.
Hoewel deze aanpak de juiste bestemming identificeert, toont het niet de route die een persoon daadwerkelijk zou nemen om daar te komen.

De gebouwen evacueren geen vliegende kraaien, ze evacueren lopende mensen.
Ik had een lijn nodig die een levensvatbaar pad volgt dat de daadwerkelijke route vertegenwoordigt die een persoon zou moeten nemen om van waar ze zijn naar veiligheid te komen.
Om dit te doen gebruikte ik de Make Closest Facility Analysis Layer-tool. Deze tool brengt je van Incident naar Faciliteit, of plaats van uitgang naar plaats van ingang. De Incidenten, in mijn voorbeeld, zijn de gebouwuitgangspunten en de Faciliteiten zijn de veilige ingangen.
Zodra die locaties geladen zijn, wordt de analyse uitgevoerd en wordt het kortste wandelpad van elke uitgang naar de dichtstbijzijnde veilige zone-ingang gevisualiseerd als een daadwerkelijke wandelroute.

Het uitbreiden van het datamodel
Hier is het resultaat dat het volgende stukje data wrangling waard maakt: een veiligheidscoördinator opent de kaart, filtert op Verdieping 2 en ziet direct elke uitgangsroute op Verdieping 2. Niets anders. Die verdieping-bewuste filtering werkt alleen als je lagen dezelfde unieke ID's delen onderliggend — dus het is waardevol om te begrijpen hoe ze verbonden zijn.
Let op de unieke ID's van je data. De Faciliteiten hebben Levels, de Levels zijn verdeeld in Secties, en er zijn kantoren, toiletten, vergaderruimtes die gecombineerd worden als Units van het gebouw. Al deze kenmerken zijn verbonden door unieke ID's per kenmerk. Het is nuttig om die unieke ID's over te dragen aan de nieuwe dataset indien van toepassing.
Bijvoorbeeld, Uitgangen komen uit de POI – Points of Interest – feature class in het datamodel.
Ik heb de Uitgangen geëxtraheerd als mijn analysepunten en gaf elke uitgang een Exit ID.

Elke Sectie is een kleiner deel van het Level van een Faciliteit, wat het haalbaar maakt om het Sectie-ID met richting aan Exit ID's toe te voegen.
Elke Exit ID combineert het gebouw Sectie-ID met een richtingsindicator - bijvoorbeeld, een zuidwestelijke uitgang op Verdieping 2 van Gebouw M wordt Exit M2sw.

Door het Level ID over te dragen kun je vervolgens de kaart verdieping-bewust maken waarbij multi-level gebouwen worden gefilterd voor elk verdiepings-evacuatieplan binnen de ArcGIS Indoors Viewer applicatie.
ArcGIS Indoors Viewer
Bij het publiceren van een kaart voor ArcGIS Indoors zijn de lagen Faciliteiten en Levels verplichte lagen in de kaart. Eventuele extra lagen kunnen verdieping-bewust gemaakt worden als ze een verbindend Level ID veld hebben dat overeenkomt met de Floors en Levels lagen. Zodra je Level IDs in je laag hebt, kan deze verbinden met het vloerfilter en verdieping-bewuste data worden.

3D Kaarten en Visualisatie
Aangezien veel gebouwen in mijn dataset meer dan één begane grond niveau hebben, heb ik ook de lagen in 3D gepubliceerd. Daarom is het hebben van correcte Z-waarden voor je Uitgangen vooral belangrijk en valt dit erg op wanneer ze niet kloppen. Je wilt niet dat je begane grond uitgangen onjuist worden weergegeven op de derde verdieping van het gebouw. Het is waardevol om je data te controleren door het uitvoeren van de Add Z Information-tool om zeker te weten waar je Uitgangen geprojecteerd zijn op de Z-as. Als je ze moet aanpassen, selecteer dan eerst de kenmerken die aangepast moeten worden en voer daarna de Adjust 3D Z-tool uit om ze te corrigeren.
Volg de documentatie voor publiceren ArcGIS Indoors 3D om de rest van de kenmerken klaar te maken voor 3D visualisatie in ArcGIS Indoors Viewer.
Zodra gepubliceerd kun je deze toevoegen aan dezelfde applicatie en schakelen tussen 2D en 3D met een simpele knopdruk.

Bouw Evacuatie Operaties
Deze workflow en haar analytische tools bieden een optimaal evacuatieplan. Echter, als er zich een incident voordoet op een specifieke campuslocatie, moet dat gebouw mogelijk vermeden worden. Bijvoorbeeld, als er brand is in het café, moeten routes evacuees weghouden van het getroffen gebouw.
Voor vele mogelijke scenario's gebruikte ik een aangepaste scenario planning tool waarmee ik elke gebouws evacuatieroutes kon isoleren. Ik maakte een eenvoudige applicatie in ArcGIS Experience Builder die mij in staat stelt om een of meer gebouwen met een probleem te selecteren en vervolgens de evacuatie voor de geselecteerde gebouwen te tonen. Het resultaat is een vooraf berekende set evacuatie routes voor elk mogelijk enkelvoudig of meervoudig gebouw risico scenario — klaar om direct te worden weergegeven zonder de analyse opnieuw uit te voeren.<\/P>
Dit bespaart kostbare tijd in het geval van een aanhoudende crisis. Door de analyse eerst af te ronden en vervolgens een snelle, eenvoudige manier te hebben om getroffen gebouwen te markeren, kunnen we de analyse operationeel maken in een bruikbare applicatie.<\/P>
Vervolgens wordt er gewerkt aan een manier om bewoners te waarschuwen wanneer er een probleem optreedt, hen te vertellen wanneer en hoe ze moeten evacueren, en hen naar de juiste veilige locatie te leiden. Dat kan afhangen van waar ze zich bevinden op het moment van een noodsituatie – misschien aan hun bureau, misschien in een vergaderruimte, of zelfs onderweg naar een ander gebouw. Het is goed om een basis evacuatieplan te hebben, maar we moeten ook weten wat we moeten doen als het probleem zich voordoet terwijl we niet op onze aangewezen plekken zijn.<\/P>
Virtual Reality<\/STRONG><\/FONT><\/H2>
<\/span>Het verkennen van een kaart in 3D in Virtual Reality (VR) geeft je de mogelijkheid om jezelf binnen de scène te oriënteren. Door ervoor te zorgen dat mijn 3D webscène VR-ready is, wordt dit op zichzelf al een trainingsmiddel.<\/P>Met VR kan veiligheidstraining al vanaf dag één plaatsvinden. Werknemers en studenten kunnen een VR-headset opzetten en het evacuatieplan zelf verkennen om onmiddellijk te begrijpen wat ze moeten doen en waar ze naartoe moeten gaan als er zich een noodsituatie voordoet.<\/P> <\/P> <\/P> <\/P> <\/P>Inside Out<\/STRONG><\/FONT><\/H2>Niemand van ons wil ooit zo'n noodsituatie in het echte leven meemaken. Maar onvoorspelbare gebeurtenissen zullen altijd gebeuren. Dat is onderdeel van het leven. <\/P>Het gaat erom hoe we reageren op het moment zelf. Als we het plan niet kennen, hoe zullen we dan reageren als er een noodsituatie ontstaat? Bang, verward, bezorgd, gehaast. Als we voorbereid zijn op mogelijke problemen, zal onze reactie in ons verankerd zijn. Om van Inside Out te gaan via de kortst mogelijke route - het snelste pad naar veiligheid.<\/P>