Ik ben nieuw met Drone2Map (maar ervaren met Pro), en gebruik versie 2026.1.0.<\/P>
Ik heb toegang gekregen tot enkele bestaande gegevens die ik kan gebruiken voor testen, bestaande uit ongeveer 800 afbeeldingen en 5 GCP's, die een gebied van 600 m bij 250 m beslaan:<\/P>
<\/span><\/P>Ik heb de tutorial voor 2D-producten<\/A> voltooid en pas nu dezelfde workflow toe op mijn gegevens, waarbij ik een DSM en ortho maak.<\/P>Ik weet niet goed hoe ik mijn vijf bekende punten moet verdelen tussen GCP's en checkpoints. Heeft u advies? Het onderzoeksgebied is een klif, dus er zijn 2 punten op het strand (ongeveer -1,5 m hoogte) en 3 op de kliftop (45 m). Is het gebrek aan punten een groot probleem? Ik weet dat dit enkele uren gaat duren om te verwerken, dus ik wil het zo goed mogelijk in één keer goed doen.<\/P>Ik kan terugkoppeling geven aan ons drone-team over het aantal en de plaatsing van gebruikte GCP's bij toekomstige vluchten, als er verbeteringen mogelijk zijn. Beperkingen zijn dat we geen gewassen mogen beschadigen, dus geen punten binnen de velden, en de kliffen zijn onstabiel, dus ook daar geen punten.<\/P>
Ik weet niet goed hoe ik mijn vijf bekende punten moet verdelen tussen GCP's en checkpoints. Heeft u advies? Het onderzoeksgebied is een klif, dus er zijn 2 punten op het strand (ongeveer -1,5 m hoogte) en 3 op de kliftop (45 m). Is het gebrek aan punten een groot probleem? Ik weet dat dit enkele uren gaat duren om te verwerken, dus ik wil het zo goed mogelijk in één keer goed doen.<\/P>
Ik kan terugkoppeling geven aan ons drone-team over het aantal en de plaatsing van gebruikte GCP's bij toekomstige vluchten, als er verbeteringen mogelijk zijn. Beperkingen zijn dat we geen gewassen mogen beschadigen, dus geen punten binnen de velden, en de kliffen zijn onstabiel, dus ook daar geen punten.<\/P>
Hi @KatyAppleton1 ,
You are correct, we typically recommend at least a minimum of five control points for a project. You could use 3 but its going to really affect the adjustment and accuracy considering the layout of the points. The coverage of your 5 points looks good, so running them all as GCPs you should get the best results.In the future, I would ask the field team to capture at least double the number of points so you can make half of them checkpoints. Alternatively, if you are using an RTK drone you can restrict the adjustment to the GPS values of the images since they would be assumed accurate, something you would still want to verify in the metadata as a best practice. Then any points collected alongside the RTK drone flight could be used as checkpoints. Regard,
Mark
Thanks - I'll run with all five as GCPs and make sure we have more points in future (not currently using an RTK drone).
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.