De "How They Helped Me"-serie van de Esri Community bevat leden die betekenisvolle professionele prestaties delen en hoe deze mogelijk werden gemaakt door hulp van anderen op het platform. Deze verhalen belichten de vaak onopgemerkte verbindingslijnen tussen Esri Community-gebruikers en de impact die kennisdeling kan hebben op anderen over de hele wereld.
Elke zomer moet de stad Marana in Arizona zich voorbereiden op de naderende moesson die hevige regenval kan veroorzaken. Voordat de piekactiviteit arriveert, moet de stad een volledige ronde rioolputinspecties voltooien om waterinfrastructuurbehoeften te identificeren en aan te pakken, zodat het systeem klaar is om grote volumes te verwerken. Het is een cruciaal project en in juli 2025 begon ik met het sneller en slimmer maken van inspecties.
Als GIS Enterprise Administrator voor de stad Marana vertrouw ik op veel bronnen om bij te blijven met de GIS- en Esri-producten die we gebruiken om onze gemeente te bedienen. Wanneer ik vragen heb over ArcGIS Pro, ArcGIS Survey123 en zelfs ArcGIS Enterprise, wend ik me vaak tot Esri Community om te zien of eerdere vragen of oplossingen kunnen helpen bij het aanpakken van uitdagingen. Geloof me als ik zeg dat de Esri Community vaker dan niet van pas is gekomen tijdens mijn GIS-carrière!
Mijn doel voor de inspectiecyclus van 2025 was om een kaart te bouwen waarmee veldmedewerkers individuele rioolputten konden aantikken, waarbij automatisch het unieke identificatienummer van elke rioolput direct naar een Survey123-formulier werd teruggestuurd. Het elimineren van handmatige gegevensinvoer in het veld zou het proces versnellen en het risico op menselijke fouten aanzienlijk verminderen. Het concept was solide, maar ik liep al snel tegen technische obstakels aan die ik niet alleen kon oplossen. Zoals ik al vaak had gedaan, wendde ik me tot de Esri Community voor hulp en na het onderzoeken van eerdere vragen en oplossingen deelde ik mijn probleem in een bericht: S123 Form Klikbare Kaart WERKT NIET om attribuut van een polygoon terug te geven
Snelle Oplossingen van Esri Community MVP's
Binnen een uur zag Esri Community MVP@Neal_t_kmijn bericht en reageerde met verschillende veelbelovende suggesties die de deur weer openzetten voor een manier vooruit. (Jippie!). Sommige onderdelen bleven echter lastig, en ik had meer hulp nodig. Een andere MVP,@abureaux, kwam met een succesvolle aanbeveling om ArcGIS Field Maps te gebruiken om punten te selecteren voordat je Survey123 startte. Hoewel dat niet precies de binnen-Survey123-oplossing was die ik nodig had, was het weer een stap in de goede richting. De gezamenlijke uitwisseling duurde niet langer dan een paar uur voordat@Neal_t_kmet een definitief antwoord kwam doorbreken. (Hoera!).
Ik moest Esri Units gebruiken in het Calculation Field om de uitdaging te overwinnen waar ik tegenaan liep in het Survey123 Connect XML-bestand. Dit betekende het gebruik van een geopoint (type) met een tekst (type) die het volgende bevat in de Calculation-kolom van de XML die gebruikt wordt in Survey123 Connect.
Afbeelding: Gedeeltelijke XML om de geopoint en tekst in de type-kolom te zien, en het begin van de calculation-kolom.
De Berekening
pulldata(@layer , getValueAt, attributes.AttributeFieldName, https:\/\/ServerName\/server\/rest\/services\/LocationInREST\/FeatureServer\/#?distance=10&units=esriSRUnit_Foot, ${NameOfGeopointTypeInXML})
De Berekening Uitgelegd
- De pulldata(@layer) met de getValueAt haalt gegevens op uit één attribuut – attributes.AttributeFieldName in een feature layer
- De gegevens worden opgehaald uit de REST Service in de vermelde URL https:\/\/ en zorg ervoor dat je de REST Service #
- En de ?distance=10 met de &units=esriSRUnit_Foot berekent een cirkelvormige buffer van 10 voet rond een punt (Opmerking: De eerste parameter is een ‘?’ gevolgd door een ‘&’ voor eventuele extra parameters)
- De ${NameOfGeopointTypeinXML} is de naam van de geopoint-vraag in je XML
Afbeelding: ArcGIS Survey123 Formulier in Connect om het automatisch teruggegeven attribuut te bekijken
van een Rioolputnummer wanneer dat object wordt aangeklikt.
Hulp voor de stad Marana is Hulp voor Velen Anderen
Het implementeren van dit nieuwe proces heeft een tastbaar verschil gemaakt voor de stad Marana. Veldmedewerkers die door de inspectiecyclus gaan, werken sneller dan voorheen, waarbij elke stop minder tijd kost voor gegevensinvoer. Door ontwerp vermindert het nieuwe proces ook het risico op fouten, wat veiligheid en betrouwbaarheid voor onze inwoners verhoogt. De tijd die veldwerkers terugwinnen door die efficiëntie wordt gebruikt voor andere belangrijke taken.
Een pagina-bezoekenteller voor mijn oorspronkelijke bericht toont dat velen "even langskwamen" om de thread te lezen in het jaar sinds publicatie. Het herinnert eraan dat openlijk samenwerken aan probleemoplossing binnen een verbonden Esri GIS Community waarde creëert die veel verder reikt dan de ene persoon die zich uitsprak en anderen benaderde. Elke beantwoorde vraag kan een bron zijn voor iemand anders die vergelijkbare uitdagingen doormaakt.
Dank je wel@Neal_t_ken@abureaux! Jullie expertise en bereidheid om te helpen maakten deze oplossing mogelijk.