Dat ben ik!<\/span><\/span><\/H3>Introductie<\/H3>Ik ben een gedecoreerde United States Air Force veteraan met meer dan 20 jaar dienst en werkte als civiel ingenieur die bases over de hele wereld ontwierp, bouwde en onderhield. Ik heb een veelheid aan taken voltooid: het runnen van een klein survey- en mappingkantoor, tegelijkertijd het beheren van een engineeringafdeling terwijl ik GIS-instructeur werd, en het besturen van een hele squadron. Mijn grootste voorrecht in deze rollen is geweest om honderden individuen te leiden, te ontwikkelen en te begeleiden.<\/P>
Eerste jaar in dienst.<\/span><\/span><\/P> <\/P>
Pensioen en mijn laatste dag in uniform.<\/span><\/span><\/P> <\/P>Uit mijn ervaring zijn hier vier kernideeën die helpen om je carrière te kaderen en je te ontwikkelen als professional.<\/P>Blijf Continu Leren<\/H3>Er is een ongelooflijke hoeveelheid technologische groei en vooruitgang geweest gedurende mijn carrière. Toen ik mijn GIS-reis begon met ArcMap 8.8 waren er een paar honderd geoprocessing tools en nauwelijks een handvol programma's om te gebruiken. Nu heeft ArcGIS Pro duizenden tools en werkt samen met tientallen Esri-applicaties, om nog maar te zwijgen van andere software-ecosystemen zoals Microsoft of Autodesk. <\/P> <\/P>Deze trend van verandering, aanpassing en verbetering lijkt niet te stoppen, maar versnelt juist overal waar je kijkt. Evenzo zal de industrie waarmee je interacteert ook vooruitgaan en evolueren of zelfs veranderen van locatie tot locatie; bouwpraktijken in het ijskoude Noordpoolgebied zijn totaal anders dan in het verzengende Midden-Oosten. <\/P> <\/P>Continu leren is een absolute vereiste als professional en zal zich uitbetalen gedurende je hele carrière.<\/P>
Op de FedGIS Conferentie 2026 met de geweldige John Nelson.<\/span><\/span><\/P> <\/P> <\/P>Hier zijn een paar bronnen om je te helpen met je GIS-carrièrepad en om levenslang leren vol te houden:<\/P>Esri Academy en ArcGIS for Personal Use<\/LI>Diverse Industrie Trainingsbijeenkomsten of Conferenties<\/LI>Blijf verbonden met je lokale of regionale gebruikersgroep, zoals South Central Arc User Group, California Geographic Information Association, of Alaska Arc User Group<\/LI><\/UL>Bouw Vertrouwen door Uitdagingen<\/H3>Je carrière zal je uitdagen; hoe je ervoor kiest te reageren zal je traject als professional bepalen. Technische vaardigheden opbouwen hoort bij het beroep, en iets waar we natuurlijk naartoe neigen, maar wat gebeurt er als je geconfronteerd wordt met situaties waarin je onzeker bent? <\/P> <\/P>Veel mensen hebben dezelfde terughoudendheid tegenover spreken in het openbaar of het nemen van beslissingen omdat ze niet weten wat de uitkomst zal zijn, en dat leidt tot een eenvoudig gebrek aan vertrouwen. Keer echter de logica om en vraag hoe anderen zo vaardig zijn geworden. Simpel: stel een uitdaging en oefen! <\/P> <\/P>Ik vertelde elke luchtmachtman die ik superviseerde dat het acceptabel was om niet meteen succesvol te zijn bij een uitdaging — mits ze elke fout corrigeren en volhardend zijn om succesvol te worden. Voor mij was spreken in het openbaar die uitdaging, en het kostte vele evenementen voor tientallen mensen voordat ik me comfortabel voelde. <\/P> <\/P>Zodra je beseft dat uitdagingen geen enkelvoudige gebeurtenis zijn en dat ze jou niet beheersen terwijl ze blijven komen, zal je vertrouwen enorm groeien naarmate je ze blijft overwinnen en zul je nieuwe kansen gaan zien.<\/P>
Ver weg van huis in Afghanistan.<\/span><\/span><\/P> <\/P>Dit zijn enkele strategieën die ik heb gebruikt, en jij ook zou moeten gebruiken, om je vertrouwen op te bouwen:<\/P>Zoek dat project op dat net buiten bereik lijkt en pak het aan<\/LI>Oefen zachte vaardigheden voordat je ze nodig hebt, bijvoorbeeld bij Toastmasters International<\/LI>Leer je technische vaardigheden aan iemand anders<\/LI><\/UL>Vind Kansen voor Succes<\/H3>Wat betekent succes voor jou? Is het een positie en titel, inkomen, rollen en verantwoordelijkheden, de impact die je hebt op je gemeenschap en omgeving, een combinatie daarvan, of iets anders? <\/P> <\/P>Er zijn veel verkeerde manieren om succes te bereiken maar niet één beste manier. Ik heb een eenvoudige maar effectieve methode gevonden: drie geneste sets van lange-, middellange- en kortetermijndoelen. Lange termijn visie is iets relatief statisch, of dat nu persoonlijke of professionele aspiraties zijn. Middellange termijn zijn de mijlpalen, zoals vaardigheden, kennis en ervaringen, om lange termijn doelen te bereiken die je elke paar jaar zou moeten herzien en bijwerken. Kortetermijndoelen zijn de individuele stappen die alles opbouwen. <\/P> <\/P>Het bereiken van je doelen vergt doelgerichte inspanning en vaak moet je verschillende wegen zoeken die je baan misschien niet biedt. Deelname aan professionele organisaties, vrijwilligerswerk doen of simpelweg je wensen uitspreken naar je leidinggevende zijn opties die je toestaan verschillende vaardigheden uit te oefenen of je netwerk uit te breiden.<\/P>
Verjaardag tijdens uitzending.<\/span>
Koud Alaska<\/span>
Warm Dubai<\\n/span>
Hier zijn enkele professionele organisaties waarbij u betrokken kunt raken:
USGIFWomen in GISVele anderen in uw branche, zoals Society of American Military Engineers voor mijWord de leider die je wilt zijn
Er zijn veel leiderschapsstijlen en veel kansen voor leiderschap op elk niveau van een organisatie, hoewel niet één stijl in alle situaties voor alle mensen zal werken. Eerst oefen je om een goede teamgenoot en bijdrager te zijn. Imiteer wat goede leiders doen, zoals actief luisteren, passend reageren op situaties en effectief communiceren.
Ten tweede leer je van slechte bazen en organisaties wat je niet wilt doen of hoe je je niet moet gedragen. Helaas leer je meer van slechte bazen dan van een goede omdat goed leiderschap het moeiteloos laat lijken—maar verwissel iemand die hoge normen stelt en goede praktijken afdwingt niet met slecht. Ik weet dit uit eigen ervaring omdat ik ervoor koos om een jaarlange gevechtstour te maken om aan een verschrikkelijke baas te ontsnappen, maar ik heb extra hard gewerkt om aan de verwachtingen te voldoen van die mentoren die mij hebben begeleid en ondersteund.
Ten derde verwerk wat je hebt geleerd uit al onze uitdagingen, kansen en mensen die met je hebben samengewerkt. Over het algemeen zul je ontdekken dat je de vaardigheden en ervaring hebt die nodig zijn voor de situatie, dat je het met wat hulp aankunt, of zelden dat je uit de weg moet gaan.
Tot slot, begrijp dat echt leiderschap niet alleen betekent iemand superviseren. Het is degenen om je heen uitdagen om beter te presteren, wijzen op het pad naar succes en helpen wanneer ze struikelen—handelingen die cruciaal zijn voor een beroep. Het is vaak rommelig en moeilijk maar ongelooflijk lonend om te zien dat degenen om je heen hun succes behalen. Het leiderschap dat jij ooit nodig had, is wat jij uiteindelijk zult bieden.
Becoming and Senior Noncommisioned Officer
Sta rechtop en trots.
Hier zijn enkele manieren om je leiderschapsvaardigheden op te bouwen:
- Dien een paper of kaart in om te presenteren op een conferentie
- Word YPN Ambassador
- Meld je aan voor het GPN Mentor Network
- Help bij het organiseren van een workshop, commissie of vrijwilligersactiviteit
- En tot slot, en eenvoudig genoeg, neem gewoon initiatief, groot of klein
Alles samenbrengen
Dus, wat betekent dit allemaal? Simpel gezegd is dit wat ik heb geleerd uit mijn ervaringen en wat ik aan anderen kan doorgeven. Op een dag zul je in mijn schoenen staan—ouder, meer ervaren en wijzer door jouw unieke ervaring. Je zult gevraagd worden om je carrière vorm te geven... kun je het in vier stappen doen, zullen dezelfde punten waar blijven? In een beroep zo divers maar verenigend als het onze, hoe zal jij de volgende generatie jonge professionals begeleiden als het jouw beurt is?
Als je contact wilt maken, stuur me dan een e-mail op matt.hotovec@pondco.com en verbind via LinkedIn. Voel je vrij om hieronder je gedachten te delen.