<\/STRONG>Dus, Jen 93 ik heb gehoord dat je de laatste tijd veel aan wafels hebt gedacht. Wil je dat toelichten? <\/FONT><\/FONT><\/P>J: <\/STRONG><\/FONT>Ik was wafels aan het eten terwijl ik nadacht over hoe je GIS-workflows ontwerpt, zoals je doet, en ik realiseerde me dat een veelvoorkomend probleem is dat mensen niet aan de wafel denken.<\/P>
<\/STRONG><\/FONT>(denkt) 026.. Waar wil ze heen met dit? <\/EM><\/P>J: <\/STRONG><\/FONT>Als je wafels gaat maken, weet je wat je einddoel is: wafels. Je weet dat je om bij wafels te komen bepaalde ingrediënten en gereedschappen nodig hebt. Ik durf te zeggen dat het heel zeldzaam is om ingrediënten zomaar bij elkaar te gooien zonder een einddoel voor ogen te hebben en dan uit te komen op wafels.<\/P>Een veelvoorkomende val waar ik mensen in zie lopen bij het ontwerpen van GIS-workflows, is dat ze te lineair naar hun workflow kijken en stap voor stap werken, in de hoop uit te komen op wafels zonder voor wafels te plannen<\/STRONG><\/FONT>.<\/P>
<\/FONT> <\/STRONG>Ah! Het is een metafoor! <\/EM><\/P>J: <\/STRONG><\/FONT>Ja, de meest heerlijke van metaforen. Dat klopt, ik kan gedachten lezen!<\/P>Een workflow kan inhouden dat veldpersoneel gegevens verzamelt, die vervolgens naar analisten worden gestuurd die die gegevens verrijken en transformeren tot iets anders. Data leads gebruiken die getransformeerde gegevens dan om kwaliteitscontroles uit te voeren voordat ze het aan belanghebbenden presenteren.<\/P>Het is heel gemakkelijk om te beginnen met het veldpersoneel en een Survey123-formulier te maken dat de gegevens verzamelt waar zij om geven. Zodra dat klaar is, gaat de solution designer naar de analisten om aan hun behoeften te voldoen. Hetzelfde gebeurt dan met de data leads, en uiteindelijk komen we bij de belanghebbenden. Tegen de tijd dat de workflow bij de belanghebbenden komt, zijn er al veel beslissingen genomen die uiteindelijk bepalen wat de belanghebbenden ontvangen. Om aan de behoeften van de belanghebbenden te voldoen, moet de solution designer mogelijk teruggaan en hun gemaakte workflow herontwerpen.<\/P> <\/P>
<\/span>Deze workflow hield het hele plaatje niet in gedachten, wat betekent dat het eindresultaat niet voldeed.<\/EM><\/P> <\/P>Echter, als de solution designer een goed begrip heeft van het einddoel, kunnen ze gedurende het hele ontwerpproces van de workflow weloverwogen beslissingen nemen.<\/P> <\/P>
<\/span>Deze workflow dacht bij elke stap aan de wafel en nam beslissingen die aan ieders eisen voldeden.<\/EM><\/P> <\/P>
<\/STRONG><\/FONT>Geweldig - nu krijg ik honger!
Maar ik moet toegeven, de wafelmetafoor maakt zo<\/U> veel zin voor mij. Het is echt belangrijk om soms "te beginnen bij het einde" wanneer je een GIS-oplossing ontwerpt, vooral als het meerdere belanghebbenden en gebruikersgroepen betreft die onduidelijkheid kunnen veroorzaken over het einddoel. In een GIS-webapp-context zijn de 'ingrediënten' voor onze wafels meestal onze data en eventuele aanvullende tools die worden gebruikt om die data te verzamelen en verrijken.<\/P>Om een lastige situatie te vermijden, begin ik een oplossingsontwerp graag door expliciet aan de eindgebruiker<\/EM> van een applicatie een paar dingen te vragen - welke vragen willen we dat deze tool beantwoordt, en hoe willen we die antwoorden communiceren (d.w.z. het ontwerp van kaart/app/visualisatie). Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de data, automatiseringen en gebruikerscontactpunten van de workflow allemaal samenwerken om het gewenste eindresultaat voor een definitieve applicatie te produceren.<\/P>J<\/STRONG>:<\/STRONG><\/FONT> Precies!<\/P>
<\/STRONG><\/FONT>Laten we dit idee echt duidelijk maken met een grappig voorbeeld - Jen en ik besloten dat het misschien leuk zou zijn om een Experience Builder-app te hebben die verschillende door gebruikers ingediende wafelrecepten toont (er is meer dan één manier om een wafel te maken, maar dat is een gesprek voor een andere blog...).<\/P>J<\/STRONG>: <\/STRONG><\/FONT>Ik weet het niet, we hebben al drie pagina's introductietekst bereikt die online recepten contractueel verplicht zijn te hebben. Misschien is dit onze eerste stap naar culinaire roem en fortuin.<\/P>(Kijkt naar Dylans recept) 026.. Of misschien moeten we ons maar houden aan GIS.<\/EM><\/P>
<\/STRONG><\/FONT>We besloten vroeg dat onze belangrijkste functionaliteit voor deze app zou zijn om maximaal negen ingrediënten weer te geven in een wafelvormig raster, en de mogelijkheid om een Waffle Connoisseur te selecteren waarvan je graag een recept wilt zien. Dus ontwierpen we een dataschema met dit in gedachten - de app wordt aangedreven door een Hosted Feature Layer die onze Connoisseur-informatie opslaat, met een gerelateerde tabel van Ingrediënten. Omdat we wisten dat we het recept in een wafelvormig raster wilden presenteren, stelden we een herhalingsaantal in dat de gebruiker beperkt tot 9 gerelateerde records.<\/P> <\/P>
<\/span><\/P> De Waffle Recipe Machine... omdat, waarom ook niet?!<\/EM><\/P> <\/P>
<\/STRONG><\/FONT>Kortom, we wisten dat we een wafel wilden maken, en we kozen onze 'ingrediënten' dienovereenkomstig< \/FONT >< \/ STRONG > .< \/ P > < H2 id = "toc-hId--1264881925" > Uitdaging < \/ H2 > < P > Ontwerp een workflow door bij het einde te beginnen. Bonuspunten als het met eten te maken heeft.< \/ P > < P > Bekijk de rest van de < A href = "https:\/\ /community.esri.com/t5/forums/searchpage/tab/message?advanced=false&allow_punctuation=false&filter=location&location=blog-board:arcgis-online-blog&phrase=Configure%20It%20Out&q=%22Configure%20It%20Out%22" target = "_blank" > Configure It Out-serie < \/ A > voor meer tips, trucs en discussies over creatief probleemoplossen en out-of-the-box denken in ArcGIS. < \/ P >