Dit leest misschien meer als een redactioneel stuk of blogpost, maar hoor alstublieft mijn centrale vraag: zijn er agentschappen die enterprise Esri 'shops' zijn en een robuust en schoon integratiesysteem hebben met een afdeling die erop staat SARTopo te gebruiken? <\/STRONG><\/EM>
Scenario: in de afgelopen decennia heeft onze county een groot, goed gecoördineerd enterprise Esri GIS opgebouwd, waarbij enorme hoeveelheden data worden gecentraliseerd en georganiseerd die door bijna elke county-afdeling worden ontwikkeld en onderhouden (bosbeheer, 911-communicatie, snelwegen, grondregistraties, taxateurs, enz.). Dit omvat zowel publiek toegankelijke als interne web GIS in Portal en ArcGIS Online. Maar.....<\/EM> steeds vaker wordt onze afdeling rampenbeheer aangetrokken om SARTopo te gebruiken voor hun planning en operaties. Dit is niet alleen voor zoek- en reddingsacties maar voor al hun operaties. Om te begrijpen waarom ze dat platform kiezen terwijl ze bijna onbeperkte toegang hebben tot kant-en-klare oplossingen via onze Esri-licenties, heb ik het volgende geleerd: <\/P>SARTopo is 'makkelijker [voor hen] te gebruiken'.<\/LI>SARTopo maakt het makkelijker om te delen tussen agentschappen (bijv. county rampenbeheerders kunnen het delen met lokale vrijwillige hulpverleners of staats DNR). <\/LI>SARTopo stelt hen in staat gemakkelijk de locaties van hun personeel bij te houden (gebruikers die zijn ingelogd op mobiele apparaten) die als bewegende waypoints op hun gedeelde kaart verschijnen.<\/LI><\/UL>Direct realiseerde ik me dat punten #2 en #3 hierboven kunnen worden opgelost met Esri-oplossingen, maar ze zijn niet zo snel/makkelijk als in SARTopo. Ze vereisen veel administratief beheer van gebruikersaccounts.
Helaas hebben we gebruikers die fundamentele datasets opnieuw creëren (bijv. scholen), helemaal opnieuw, handmatig, één voor één, in SARTopo. Dit doet me veel pijn om te zien. Ik heb geëxperimenteerd met de mogelijkheid van SARTopo om web feature services van enkele van onze Portal/ArcGIS Online-diensten te importeren, maar het ontbreken van de mogelijkheid om weergave/labeling aan te passen maakt ze vrij nutteloos.
Dus nogmaals: is er een agentschap dat de technische mogelijkheden heeft onderzocht en tot een goed/beheerbaar/duurzaam paradigma is gekomen dat zowel de enterprise Esri-omgeving als het gebruik van SARTopo ondersteunt, zonder teveel dubbele inspanning? Of moeten we vergelijkbare Esri 'vervangingen' bouwen/implementeren voor de manieren waarop onze rampenbeheerders SARTopo gebruiken? <\/P>