De analogie
Je hebt ruimtelijke gegevens, toch? En je wilt ruimtelijke dingen ermee doen. Zoals het visualiseren op een kaart. Of het gebruiken om belangrijke vragen te beantwoorden zoals "waar moet ik mijn llama-boerderij plaatsen?" Misschien vraag je je af:
"Travis, waarom kan ik dat niet gewoon met ArcGIS Pro doen?"
Nou, dat kan wel. Dat wil zeggen, "jij" kunt dat. Omdat jij een GIS-professional bent. Maar je hebt er hard voor moeten werken om dat te worden, en niet iedereen is zo'n pro als jij. Mag ik je een vraag stellen:
"Zou het niet geweldig zijn als veel mensen met wie je werkt toegang hadden tot ruimtelijke gegevens en er ruimtelijke dingen mee konden doen, helemaal zelfstandig? Zelfs als ze geen pro zijn?"
Travis vertelde me dat hij deze relatie graag vergelijkt met voetbal, hoewel ik het liever soccer noem. Er zijn mensen in deze wereld die zo getalenteerd of zo hardwerkend zijn (of een combinatie van beide) dat ze op een niveau kunnen presteren dat maar weinigen bereiken. Zij mogen op het veld spelen en worden ervoor betaald. Zij zijn de voetbalprofs, net zoals jij een GIS-pro bent.
Er zijn anderen die zo van voetbal houden dat ze in het weekend spelen, maar ze hebben een dagbaan omdat ze gewoon niet op hetzelfde niveau zijn als de profs. Deze amateurs lijken meer op de inhoudsdeskundigen die GIS gebruiken, maar die die "pro" tool niet willen leren.
Dan zijn er de fans. Zij kijken graag naar een wedstrijd maar kennen hun grenzen. Zij lijken meer op onze collega's die weten hoe ze GIS moeten spellen en enorm zouden profiteren van toegang tot onze GIS-gegevens en mogelijkheden. ArcGIS Enterprise is een manier voor de profs om zowel de amateurs als de fans beter te maken in het GIS-spel en zo de organisatie te laten winnen.
De semi-technische uitleg
ArcGIS Enterprise geeft je een manier om gegevens op te slaan in systemen die jij beheert. Het geeft je de mogelijkheid om de beste soorten gegevensopslag te kiezen voor jouw specifieke zakelijke behoeften. Je zit niet vast aan iemands anders idee over hoe jouw gegevens opgeslagen moeten worden.
ArcGIS Enterprise maakt die gegevens en gerelateerde GIS-functionaliteit beschikbaar via webservices. Dat betekent dat iedereen met een browser of een mobiel apparaat gebruik kan maken van deze GIS-ingeschakelde bronnen. En ze hoeven ook niet per se op het werknetwerk te zitten, zoals we vaak wel doen met ArcGIS Pro.
ArcGIS Enterprise bevat een contentmanagementsysteem. Dat betekent dat je de tools hebt om de juiste mensen te verbinden met de juiste bronnen. Je krijgt een handig webportaal om toegang te krijgen tot bronnen zonder ArcGIS Pro nodig te hebben. Ik denk graag aan het Enterprise-portaal als een soort bibliotheek. Je weet waar je moet zijn om de informatie te krijgen die je nodig hebt, waar alles georganiseerd, doorzoekbaar is en op een fijne plek staat om te bezoeken.
ArcGIS Enterprise fungeert als een platform voor applicatiehosting. Dat betekent dat je mensen die geen GIS-inhoudsdeskundigen zijn een gerichte web- of mobiele applicatie kunt geven die is afgestemd op hun specifieke zakelijke behoeften.
Misschien vraag je je nu af:
"Travis, waarom kan ik niet gewoon ArcGIS Online voor dit alles gebruiken? Dat is toch ook een geweldige optie die dit allemaal doet, toch?"
Ja, ArcGIS Online is geweldig! En dat kun je doen... Als je het goed vindt om al je gezaghebbende gegevens naar Esri's servers in de cloud te verplaatsen.
Alleen ArcGIS Enterprise laat jouw webservices rechtstreeks verbinden met gegevensopslagplaatsen die jij beheert en geeft je de tools om het hele systeem te beheren.
Dat is het.
Dus, samengevat. Wat Travis en ik denken dat de meest fundamentele manier is om over ArcGIS Enterprise na te denken, is dat het:
- Gegevens opslaat in jouw systemen
- Beschikbaar stelt via webservices toegankelijk vanaf veel clients
- Aan mensen die toestemming hebben om ze te benaderen en de middelen hebben om ze te ontdekken
- Via applicaties ontworpen met hun workflows in gedachten
De resterende berichten in deze serie zullen elk van deze vier gebieden in meer detail behandelen. Blijf op de hoogte!