Aanpassing van de ArcGIS Pro gebruikersinterface en standaardinstellingen is een geweldige manier om ArcGIS Pro te laten werken voor jou en jouw specifieke workflows. Er zijn veel aanpassingsmogelijkheden te vinden in het tabblad Project, onder Opties. Dit artikel belicht enkele van de meest populaire en vaak gestelde aanpassingsinstellingen.
Dit artikel begint met het instellen van enkele standaardinstellingen om projecten snel en soepel te laten starten, gaat vervolgens in op visualisatie en weergave aanpassingen, en eindigt met een paar opties om de efficiëntie te verbeteren met gebruikersinterface aanpassingen.
Projectstandaarden instellen
Het aanpassen van standaardinstellingen voor het opzetten van nieuwe ArcGIS Pro-projecten kan helpen het projectcreatieproces te stroomlijnen en ervoor zorgen dat organisatorische standaarden worden nageleefd. De volgende aanpassingsopties zijn te vinden in het opties dialoogvenster.
Standaard projectlocaties
Bij het maken van een nieuw project in ArcGIS Pro is een van de eerste dingen die je doet het specificeren waar het project wordt opgeslagen. Standaard worden ArcGIS Pro-projecten opgeslagen in je gebruikersprofiel.
Specificeer een aangepaste locatie door naar het tabblad Project te navigeren, open Opties. Onder het tabblad Algemeen, vouw Maak projecten uit. Schakel de radioknop in op 1 Nieuwe projecten worden opgeslagen op een aangepaste locatie7, blader vervolgens om een standaardmap voor projectlocaties te selecteren. Dit kan helpen georganiseerd te blijven en projecten snel te starten.
Maak nieuwe projecten op een aangepaste locatie
Standaard Basemaps
Ook te vinden in het tabblad Kaart en Sce8ne van het opties dialoogvenster, kies een standaard basemap. Standaard wordt de standaard van jouw organisatie gebruikt, maar als er een basemap is die je consequent gebruikt (ik persoonlijk voel me aangetrokken tot Light Gray Canvas), stel die dan in als je standaard basemap en laat de kaartlegging beginnen!
Dit stelt de standaard basemap in voor elke nieuwe kaart die in ArcGIS Pro wordt gemaakt.
Stel de standaard basemap in voor nieuwe kaarten
Standaard Cof6rdinatenstelsels
Om ervoor te zorgen dat kaarten het juiste cof6rdinatenstelsel gebruiken, pas je de standaard cof6rdinatenstelselinstellingen aan. In het opties dialoogvenster navigeer je naar het tabblad Kaart en Sce8ne, vouw vervolgens Ruimtelijke Referentie uit.
Standaard nemen kaarten in ArcGIS Pro de ruimtelijke referentie over van de eerste operationele laag. Alle extra gegevens worden on-the-fly geprojecteerd om overeen te komen met het cof6rdinatenstelsel van de eerste operationele laag. Pas in plaats daarvan ArcGIS Pro aan om een standaard ruimtelijke referentie voor kaarten te gebruiken. Dit is geweldig als jouw organisatie een standaard ruimtelijke referentie heeft.
Bijvoorbeeld, stel dat mijn organisatie NAD 1983 UTM Zone 11N gebruikt als hun standaard cof6rdinatenstelsel. Ik kan de standaard ruimtelijke referentie instellen. Wanneer ik dan gegevens toevoeg aan een nieuwe kaart, ongeacht het cof6rdinatenstelsel van de eerste operationele laag, wordt mijn kaart ingesteld op NAD 1983 UTM Zone 11N en worden gegevens on-the-fly geprojecteerd om overeen te komen met de standaard van mijn organisatie.
Stel de standaard ruimtelijke referentie in voor kaarten
Bij het werken met cof6rdinatenstelsels is het belangrijk om te weten wanneer een laag wordt getekend met een on-the-fly geografische transformatie. Vink in dezezelfde Ruimtelijke Referentie dropdown het vakje aan om een waarschuwing rechtsboven in ArcGIS Pro te krijgen wanneer een geografische transformatie vereist is. Deze melding helpt ervoor te zorgen dat alle binnenkomende gegevens worden getransformeerd naar het juiste geografische cof6rdinatenstelsel.
Schakel waarschuwingen voor geografische transformaties in
Visualisatie en Ervaring
Zoom en Schaal
Het schalen van de gebruikersinterface kan helpen bij leesbaarheid en toegankelijkheid. In het tabblad Gebruikersinterface is er een optie om de gebruikersinterface procentueel te schalen. Standaard staat dit ingesteld op 100%, maar kan worden aangepast om de gebruikersinterface kleiner of groter te maken.
Stel gebruikersinterfaceschaal in
Het veranderen van de schaal van de gebruikersinterface is een geweldige truc voor presentaties of demonstraties van ArcGIS Pro, zowel virtueel als persoonlijk. Een grotere schaal, zoals 110%, helpt toehoorders duidelijker demonstraties van de software te zien.
Licht- en Donkermodus
Veel mensen werken graag in donkermodus bij verschillende programma's en apps. In Opties, onder het tabblad Algemeen, verander je naar donkermodus onder Applicatiethema. Donkermodus kan helpen vermoeidheid van de ogen te verminderen, vooral bij werken onder weinig licht.
Stel het applicatiethema in
Selectiekleuren
Standaard worden geselecteerde objecten aangegeven met een neon cyaan omlijnkleur. Dit kan soms moeilijk zichtbaar zijn, afhankelijk van hoe gegevens zijn gesymboliseerd. Stel onder het tabblad Selectie de selectiekleur in op elke gewenste kleur.
Stel selectiekleur in voor alle geopende kaarten
Een andere optie binnen deze sectie is om het vakje aan te vinken om geselecteerde objecten ofwel met een gearceerde of effen vulkleur toe te passen. Dit kan vooral nuttig zijn bij werken met veel overlappende polygonen.
Links selectie zonder vulling. Rechts selectie met gearceerde vulling.
Efficiebntie Verbeteren
Sneltoetsbalk
Bovenaan ArcGIS Pro bevindt zich de Sneltoetsbalk. Pas aan welke tools zichtbaar zijn in deze balk. Als er bepaalde commando's en tools constant worden gebruikt, overweeg ze dan toe te voegen aan de Sneltoetsbalk om zo efficiëntie te verbeteren.
In het tabblad Sneltoetsbalk binnen Opties kies je uit elk ArcGIS Pro commando om toe te voegen aan de balk. Klik op het dropdownmenu om uit een ander menu te kiezen, zoals Alle Commando's; dit stelt je in staat alle commando's binnen ArcGIS Pro te verkennen.
Selecteer tool om toe te voegen aan de balk, klik vervolgens op Toevoegen. Om de volgorde van de Sneltoetsbalk aan te passen gebruik je de pijlen rechts.
PERSOONLIJK is de Sneltoetsbalk een van mijn favoriete aanpassingsopties die ik elke dag gebruik. Ik heb de Verkenningstool en Reset Panelen voor Mapping toegevoegd, aangezien dit zijn enkele van mijn meest gebruikte opdrachten in ArcGIS Pro.<\/P>
Inspiratie voor het aanpassen van de Quick Access Toolbar<\/span><\/span><\/P> <\/P>Pane Sets<\/STRONG><\/H3>We gaan buiten de Opties voor deze aanpassing: Pane Sets. Pane Sets helpen om snel de benodigde panelen te openen en onnodige panelen te sluiten voor een bepaalde taak. ArcGIS Pro heeft drie standaard pane sets: Mapping, Geoprocessing en Editing. Bijvoorbeeld, de geoprocessing pane set opent de Contents, Catalog en Geoprocessing panelen.<\/P>Voor elke workflow maakt u een aangepaste pane set. Begin met het openen en sluiten van de panelen die u in de aangepaste pane set wilt opnemen. Klik in het tabblad View op Pane Sets en vervolgens op New. Geef de aangepaste pane set een naam. Deze aangepaste pane set kan worden toegevoegd aan de Quick Access Toolbar of indien nodig worden bijgewerkt en bewerkt.<\/P>
Maak een aangepaste pane set<\/span><\/span><\/P> <\/P>Aangepaste Tabs<\/STRONG><\/H3>Aangepaste tabs zijn een andere geweldige manier om veelgebruikte tools bij de hand te houden. Ga in Opties naar het tabblad Customize the Ribbon en klik op New Tab. Pas vervolgens de groepen binnen die nieuwe tab aan en voeg opdrachten toe aan die groepen.<\/P>Naast het maken van een volledig nieuw tabblad, zijn er opties om de inhoud van bestaande tabs aan te passen. Voeg tools toe of verwijder ze om beter aan specifieke workflows te voldoen.<\/P>Toegang tot deze instellingen door met de rechtermuisknop op het lint te klikken en vervolgens Customize the Ribbon te kiezen.<\/P>Om met anderen te delen, exporteer aanpassingen als een .proExportedUI-bestand. Ga in Opties naar Customize the Ribbon, klik op de knop Import\/Export en kies vervolgens Export om aanpassingen (inclusief Pane Sets, Custom Tabs, Quick Access Toolbar en Keyboard shortcuts) als een .proExportedUI-bestand te exporteren. Vervolgens kan iemand anders het aanpassingsbestand importeren. Het delen van aanpassingsbestanden is een geweldige optie om workflows binnen een organisatie te standaardiseren. Dit is een uitstekende manier om iedereen op dezelfde lijn te krijgen en sneller te laten werken.<\/P>
Importeer en exporteer een .proExportedUI-bestand om aanpassingsopties met anderen te delen<\/span><\/span><\/P> <\/P>Conclusie<\/STRONG><\/H2>Dit artikel biedt een goed startpunt voor het aanpassen van ArcGIS Pro. Er zijn nog veel meer aanpassingsmogelijkheden om te verkennen. Ik raad aan om even de tijd te nemen, zelfs maar vijf tot tien minuten, en door alle aanpassingstabbladen in het Opties-dialoogvenster te klikken. U ontdekt misschien een instelling die uw ArcGIS Pro-ervaring efficiënter en aangenamer maakt.<\/P> <\/P>Om meer te leren over werken in ArcGIS Pro:<\/STRONG><\/P>ArcGIS Pro: Essential Workflows<\/A> (Cursus onder leiding van instructeur)<\/P>Mapping and Visualizing Data in ArcGIS<\/A> (Cursus onder leiding van instructeur)<\/P>Gebruik project- en applicatieopties<\/A> (ArcGIS Pro Documentatie)<\/P>