We zijn terug!
Raad eens? De langverwachte en zeer geanticipeerde tweede aflevering van onze driedelige Survey123 AI Capabilities blogserie is eindelijk hier. Je vraagt je misschien af: "Wat staat er in deel twee te wachten?" Of misschien denk je: "Wacht, heb ik deel één gemist?" Geen zorgen, ik heb je gedekt! Als je de eerste post nog niet hebt bekeken, kun je die hier vinden - https://community.esri.com/t5/gas-and-pipeline-blog/the-survey123-assistant-for-gas-utilities/ba-p/1644926.
De vorige keer doken we in hoe de Survey123 AI Assistant je kan helpen snel enquêtes te maken en ontwerpen met natuurlijke taal. Deze keer schakelen we over om een andere baanbrekende functie in de schijnwerpers te zetten: de Language Translation assistant in Survey123, en hoe gas utilities deze kunnen inzetten.
Waarom heb je dit nodig?
Taalvertaling is niet zomaar een leuke extra, het is een must voor elke organisatie, en vandaag wil ik benadrukken hoe het echt een verschil maakt voor utilities. Laten we duidelijk zijn: de Survey123 translation assistant is er niet om een menselijke vertaler te vervangen. De echte waarde ligt in het snel vertalen van formulieren, waardoor je team een solide startpunt heeft om te beoordelen en verfijnen voordat iets wordt gepubliceerd of gedeeld. Deze assistants zijn ontworpen om je productiviteit te verhogen, niet om de expertise van je mensen te vervangen.
Het opbouwen van een inclusieve werkplek waar elke medewerker volledig betrokken kan zijn bij zijn werk is belangrijker dan ooit. Wanneer ik een enquête ontwerp, is het essentieel dat iedereen die deze invult snel en gemakkelijk begrijpt wat er wordt gevraagd. De Survey123 Language Translation Assistant maakt het eenvoudig om ervoor te zorgen dat elke enquête toegankelijk is voor de hele organisatie.
Er zijn ook tal van andere praktische scenario's. Bijvoorbeeld wanneer utilities veiligheidsvoorlichtingscampagnes uitvoeren, moet een gas utility vaak feedback verzamelen van de gemeenschappen die ze bedienen. Met de translation assistant kan jouw organisatie ervoor zorgen dat elk gemeenschapslid de kans krijgt om toegang te hebben tot en hun input te delen. Het betekent ook dat iedereen, ongeacht taal, kan deelnemen en problemen kan melden zoals geurklachten of veiligheidszorgen, wat helpt snellere reactietijden aan te sturen en meer vertrouwen bij het publiek opbouwt.
Laten we eerlijk zijn, als je je aannemersformulieren niet vertaalt, vraag je standaard om verwarring. Utilities vertrouwen op aannemers voor alles van onboarding tot veiligheidscontroles en naleving, dus het beschikbaar maken van die formulieren in meerdere talen is niet alleen attent; het is essentieel. Anders sluit je een deel van je personeel uit, en dat wil niemand.
Laten we naar kantoor gaan
Stel je nu voor dat je een GIS-analist bent bij jouw lokale gas utility. Je hebt net een gloednieuw Atmospheric Corrosion-formulier gemaakt met Survey123, en je wilt dat iedereen het gebruikt, ongeacht welke taal ze spreken. Hier komt de translation assistant goed van pas: kies gewoon je taal, klik op "Translate," en voilà! Je formulier is eigenlijk klaar.

Binnen enkele seconden is je hele enquête vertaald in de taal of talen die je kiest.

Met onze vertaalde enquête kunnen we deze nu bekijken in de verschillende talen waarin we hem hebben vertaald.

Je hebt je waarschijnlijk al vaker afgevraagd: hoe werkt dit? Het wordt aangedreven door grote taalmodellen en machine learning, waarbij Microsoft Azure AI Translator Service het zware werk achter de schermen doet. Het beste deel? Je kunt de translation assistant gebruiken in zowel de webdesigner als Survey123 Connect, zodat je enquêtes worden vertaald ongeacht waar of hoe je ze bouwt. Het is slim, naadloos en klaar om je leven gemakkelijker te maken, en wie houdt daar niet van?
Hoe laat ik het werken?
Misschien lees je dit en denk je: "Wacht even... waarom zie ik die knoppen waar ze het over heeft niet...?" Als dat zo is, komt dat waarschijnlijk omdat jouw organisatie deze AI assistants nog niet heeft ingeschakeld, en even ter info: je hebt adminrechten nodig om ze aan te zetten.
Hoe meld ik me aan?
Als je de juiste rechten hebt, kun je...
- Inloggen bij jouw organisatie met een rol met privileges om de beveiliging en infrastructuur van de organisatie te beheren.
- Klik op Organisatie, en klik vervolgens op het tabblad Instellingen.
- Schakel op de pagina AI assistants de schakelaar Gebruik van AI assistants toestaan door leden van jouw organisatie in.
Als je niet over de juiste rechten beschikt, maak je geen zorgen; stuur gewoon een e-mail naar jouw AGOL-beheerder en vraag hen deze functies in te schakelen.
Wat nu?
Het gebruik van de Survey123 Language Assistant betekent dat iedereen, binnen of buiten jouw utility, toegang heeft tot de tools die ze nodig hebben. Of het nu gaat om een lid van het publiek dat feedback geeft, een aannemer die werkzaamheden uitvoert of teams in het veld die hun dagelijkse veiligheidscontroles doen, ArcGIS en de AI assistants zorgen ervoor dat niemand wordt buitengesloten van het proces.
Dus als je klaar bent om erin te duiken en gebruik te maken van de kracht van deze assistants, bekijk dan de officiële ArcGIS Online-documentatie voor alle stappen die je nodig hebt: https://doc.arcgis.com/en/arcgis-online/administer/configure-assistants.htm. Op naar slimmere, snellere en veel gemakkelijkere workflows.
LET OP: De berichten op deze site zijn mijn eigen mening en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de positie, strategieën of meningen van Esri.