Intro: de kaart die ik liever niet had hoeven maken
"Oh, zou het niet fijn zijn als we weer treinverkeer hadden?"
"Ik zou de trein nemen als we er een hadden, maar het zal eeuwig duren om te bouwen."
"Amerika is te verspreid en Amerikanen te gehecht aan hun auto's."
In de context van Amerikaans passagierstreinverkeer heb ik al deze uitspraken gehoord. Sommige zijn redelijke waarschuwingen. Maar samen onthullen ze een dieper probleem: de Verenigde Staten zijn verstoken gebleven van verbeelding voor passagierstreinen. We zijn gewend om treinreizen te behandelen als een nieuwigheid of luxe, niet als normale transit-infrastructuur die bepaalt hoe gebieden kunnen groeien.
Dit project begon vanuit die frustratie. Ik wilde een manier om potentiële spoorwegtoekomsten leesbaar te maken — eerst voor Wisconsin, daarna met een blik op hoe regionale corridors in een nationaal systeem passen. GIS leek het duidelijke middel (geen woordspeling bedoeld) om deze visie te bouwen: spoorwegen zijn geografie, en spoorweglobbyen gaat net zozeer over communicatie als over analyse.
Het resultaat is een webkaart gebouwd in ArcGIS Online (AGOL) en gedeeld via een ArcGIS Instant Apps Sidebar-ervaring die gebruikers begeleidt door huidige diensten, voorgestelde uitbreidingen en de bestemmingen die die corridors zouden kunnen verbinden. Je kunt hier de huidige prototype verkennen:
Klik hier voor de verschillende Passenger Rail Expansion Apps:
Wisconsin-gerichte Instant App
Nationale Rail App
Figuur 1: Volledige Wisconsin app-omvang met bestaande lijnen, voorgestelde corridors en bestemmingen.

Achtergrond en inspiratie
Mijn interesse in passagierstreinen is persoonlijk voordat het technisch is. Mijn grootvader werkte voor de Rail Division van het Wisconsin Department of Transportation. Eind jaren 2000/begin jaren 2010 hielp die divisie bij het samenstellen van wat de eerste echte hogesnelheidsspoorcorridor van het land zou zijn geweest (en die veel sneller voltooid zou zijn dan Californië's). Het politieke verhaal waarom die poging mislukte valt buiten de reikwijdte van dit artikel, maar het is essentieel om uit te leggen waarom een kaart als deze nodig voelt. Naar mijn mening kunnen we zonder visie letterlijk niet zien waar we naartoe gaan.
Wat betreft planningsinspiratie leunde ik op verschillende grote bronnen die al het zware conceptuele werk deden:
Deze documenten (en de gesprekken eromheen) bieden een samenhangend "wat zou er moeten bestaan" verhaal. Mijn doel was dat te vertalen naar een interactieve kaart die de visie tastbaar maakt op meerdere schalen.
Waarom ArcGIS Online en Instant Apps?
AGOL stelde me in staat twee dingen te doen die belangrijk zijn voor GIS-werk gericht op belangenbehartiging:
- Snel prototypen in publiek toegankelijke vorm.
Gehoste feature layers, Map Viewer-styling en pop-up ontwerp maakten het gemakkelijk om iteratief te werken zonder zware desktopbelasting. - Een begeleide, toegankelijke gebruikerservaring leveren.
Wanneer het publiek niet-GIS-gebruikers omvat, kan een webkaart alleen ondoorzichtig aanvoelen. De Sidebar-template van Instant Apps voegt narratieve structuur toe zonder aangepaste ontwikkeling te vereisen.
Er zijn "chiquere," en eerlijk gezegd beter georganiseerde manieren om rail-apps te bouwen. Maar de Sidebar-template raakt een sweet spot: hij bleek snel configureerbaar, schoon op mobiel en natuurlijk verhalend voor exploratie met meerdere lagen.
Data en GIS-workflow
Stap 1: Basis spoorweggeometrie verzamelen
Ik begon met National Rail Network vector polyline data als basis. Het vroege werk bestond uit het ophalen van lijndatasets van openbare spoorwegportalen (vooral het Federal Railroad Administration data portal) en vervolgens het symboliseren van een schone "spoorcanvas" voor Wisconsin en de bredere VS.
Belangrijke acties in AGOL Map Viewer:
- Importeer basis spoorlijnen als gehoste feature layers.
- PAS onderscheidende symbologie toe voor passagiers- versus vrachtverkeer waar data dat toeliet.
- Zet schaalafhankelijke zichtbaarheid op zodat de kaart gebruikers niet overweldigt op staats-/nationaal zoomniveau.
Figuur 2: Symbologie van spoorbasislaag met schaalgebaseerde zichtbaarheid instellingenpaneel.

Stap 2: Huidige passagiersdienst in kaart brengen
Zodra het basisnetwerk stond, voegde ik bestaande Amtrak-corridors en stops toe. Dit biedt houvast: gebruikers kunnen "wat is" vergelijken met "wat zou kunnen zijn."
Kies pop-ups:
- Eenvoudige route naam + frequentienotities (waar bekend)
- Stop-popups benadrukken intercity connectiviteit en overstapmogelijkheden
- Schoon typografie en minimale velden om Sidebar leesbaarheid hoog te houden
Stap 3: Conceptuele voorgestelde corridors (schets naar feature layer)
Ongeveer 80% van de voorgestelde Wisconsin corridors begon als schetslijnen — conceptroutes getraceerd over bestaande infrastructuur. In eerste instantie waren dit lichte polylijnen met weinig attributen. Schetsen in AGOL ging snel en hielp me experimenteren met meerdere varianten.
Maar schetsen bereikten een limiet: beperkte velden, inconsistente topologie en geen robuuste pop-ups. Op dat punt hielp mijn mentor Ana Wells om de lijnen om te zetten in een correct toegeschreven gehoste feature layer:
Workflow:
- Exporteer schetslijnen.
- Schoon topologie, voeg segmenten samen en voeg kernattributie toe in ArcGIS Pro.
- Publiceer als gehoste feature layer terug naar AGOL.
- Vervang schetslaag in de webkaart en configureer pop-ups opnieuw.
DIt maakte van een conceptkaart een platform voor toekomstige analyse (passagiersproxies, corridor typologieën, gefaseerde bouwfasen).
- Schetsen is ideaal voor ideevorming.
- Schoonmaken in Pro is ideaal voor publicatieklare lagen.
- De overdracht tussen beide maakt conceptwerk schaalbaar.
Stap 4: Voeg bestemmingen toe als antwoord op "wat" en "waarom"
Een spoorwegvisie zonder bestemmingen is slechts lijnen. Ik voegde een Bestemmingen-puntenlaag toe om praktische en culturele reizen te illustreren die spoorwegen kunnen ontsluiten.
Voorbeelden zijn onder andere:
- Universiteitshubs en campussen
- Beloopbare sport-/evenementbestemmingen (Badgers, Packers)
- Regionale festivals en stadscentra
< P >Deze features gebruiken aangepaste iconen en vereenvoudigde velden om snelle scanning in pop-ups te ondersteunen.< / P >< P >< FONT size = "2" >< STRONG >Figuur 3:< / STRONG > Bestemmingslaag close-up: Milwaukee's Fiserv Forum.< / FONT >< / P >< P >< span class = "lia-inline-image-display-wrapper lia-image-align-inline" image-alt = "MadMapper24_3-1764965188762.png" style = "width: 317px;" >< img src = "
https://us.v-cdn.net/6038851/uploads/images/144927i801A44DD26C9626E/MadMapper24_3-1764965188762.png" width = "317" height = "254" role = "button" title = "MadMapper24_3-1764965188762.png" alt = "MadMapper24_3-1764965188762.png" / >< / span >< / P >< P >< STRONG >Stap 5: Conceptuele economische impactzones< / STRONG >< / P >< P >Tot slot voegde ik conceptuele buffer-stijl lagen toe die "impactgebieden" rond voorgestelde corridors vertegenwoordigen. Dit zijn geen definitieve economische modellen — beschouw ze als gespreksstarters.< / P >< P >Ze functioneren als:< / P >< UL >< LI >visuele proxies voor corridorinvloed< / LI >< LI >kaderinstrumenten om groei, toerisme en weekend-economieën te bespreken< / LI >< LI >plaatsvervangers voor toekomstige modelleringslagen< / LI >< / UL >< P >< STRONG >Het bouwen van de Sidebar Instant App< / STRONG >< / P >< P >< STRONG >Waarom specifiek een sidebar < / STRONG >< / P >< P >Ik heb verschillende app-formaten geprobeerd maar kwam steeds terug bij sidebar om twee redenen:< / P >< OL >< LI >< STRONG >Narratieve controle.< / STRONG >< BR />Spoorkaarten kunnen snel overladen raken met lagen. De sidebar stelt me in staat de volgorde te bepalen waarin gebruikers de complexiteit van feature-lagen tegenkomen.< / LI >< LI >< STRONG >Een stabiele lay-out met kaart plus uitleg.< / STRONG >< BR />De kaart blijft de primaire focus, maar tools, legenda's en tekst zweven niet of klappen niet onverwacht dicht op kleinere schermen. href="
https://doc.arcgis.com/en/instant-apps/latest/create-apps/sidebar.htm?utm_source=chatgpt.com" target="_blank" rel="nofollow noopener noreferrer">ArcGIS+1
Hoogtepunten van de Sidebar-configuratie
In Instant Apps heb ik geconfigureerd:
- Secties/tabbladen afgestemd op gebruikersvragen, bijvoorbeeld:
- Huidige dienst
- Voorgestelde Wisconsin-corridors
- Bestemmingen en reislogica
- Nationale uitbreidingscontext
- Bladwijzers om tussen verhaalmomenten te springen. ArcGIS
- Laag-schakelaars met gegroepeerde koppen om rommel te verminderen.
- Een overzichtelijke legenda + zoekfunctie in het paneel voor snelle verkenning.
- Responsieve lay-out standaardinstellingen om de ervaring bruikbaar te houden op mobiele/vergaderruimte-schermen.
Figuur 4 (aanbevolen): Sidebar-paneel dat sectiestructuur, bladwijzers en gegroepeerde lagen toont.
Hoe de app werkt
Wisconsin-weergave
De op Wisconsin gerichte ervaring is georganiseerd rond drie laaggroepen:
- Spoorlijnen
- Bestaande Amtrak-dienst
- Voorgestelde corridors getraceerd over huidige infrastructuur
- Een Madison-centrische visie die Green Bay, Eau Claire, La Crosse en de Superior/Duluth-regio verbindt
Bestemmingen- Aangepaste iconografie voor belangrijke culturele/economische knooppunten
- Ontworpen om te beantwoorden: “Wie profiteert en welke reizen worden gemakkelijker?”
Economie Impact Zones- Conceptuele buffers die corridorinvloed vertegenwoordigen
- Een gestructureerde manier om downstream-effecten te bespreken zonder precisie te claimen
Deze weergave is ontworpen om intuïtief te zijn voor niet-GIS-gebruikers. Het verhaal beweegt van netwerk → plaatsen die het waard zijn om naartoe te reizen → waarom deze lijnen belangrijk zijn.
Nationale weergave
De nationale weergave verbreedt het perspectief. Lagen zijn gegroepeerd per regio en systeemrol:
- Amtrak Midwest
- Amtrak South
- Andere nationale uitbreidingen / ruggengraatcorridors
Het doel is niet om een federaal masterplan te voorspellen. Het is om samenhang te tonen—dat Wisconsin-corridors pas hun volle waarde bereiken wanneer ze aansluiten op een nationale ruggengraat.
Figuur 5 (aanbevolen): Nationale omvang die gegroepeerde corridors en Wisconsins positie binnen een breder netwerk toont.
Wat deze kaart is (en wat hij niet is)
Dit project is een proof-of-concept communicatietool, geen technisch plan. De voorgestelde corridors zijn bewust geloofwaardig genoeg om te bespreken maar flexibel genoeg om te herzien wanneer betere gegevens, kostenrealiteiten of prioriteiten van belanghebbenden in beeld komen. Bovendien is het een doorlopend werk, wat betekent dat delen van de app nog worden gebouwd terwijl het vliegtuig (ahem, trein) in de lucht is, rekening houdend met veranderingen in de nationale visie.
Zonder strikte specificaties werken was zowel moeilijk als bevrijdend. Het dwong me criteria ter plekke uit te vinden, maar liet me ook bouwen rond echte gebruikersvragen—in plaats van rond een sjabloon.
Als er één grote les is voor GIS-professionals die zich bezighouden met advocacy-gericht werk:
GIS is niet alleen analyse. Het is verhalen vertellen.
Een spoorwegkaart toont niet alleen lijnen. Het helpt mensen reizen voor te stellen die ze nog niet kunnen maken.
Lessen geleerd
- Snel prototypen, daarna professionaliseren.
AGOL-schetsen onthulden snel de app-structuur. ArcGIS Pro-opruiming maakte vervolgens de data geloofwaardig en herbruikbaar. - Zorg voor transparantie over onzekerheid.
Vroege lagen waren onvolmaakt, maar het delen ervan nodigde uit tot feedback die latere iteraties verbeterde. - UI-structuur is net zo belangrijk als data.
Sidebar veranderde een “coole kaart” in een begrijpelijk hulpmiddel voor gemengde doelgroepen. - Spoorvisies hebben bestemmingen nodig.
Het werk aan puntlagen was geen decoratie; het was de menselijke reden voor investering.
Dankbetuigingen
Hoewel ik dit project grotendeels alleen heb gebouwd, ben ik veel dank verschuldigd aan de hulp en inspiratie van anderen.
Dank aan mijn opa Keith voor het bijbrengen van liefde voor spoorwegen. Dank aan Howard Veregin en Ana Wells bij SCO—vooral Ana voor praktische hulp bij het omzetten van schetsen naar publiceerbare feature-lagen. Dank aan Tony Van der Wielen (WisDOT), Terry Brown (WisARP) en Chris Ott (WisARP, voorheen HiSRA) voor vroege inzichten, feedback en aanmoediging bij dit project. En dank aan mijn ouders, Mel en Joe, voor hun nieuwsgierigheid en steun. Nogmaals grote dank aan vele anderen die hier niet genoemd worden, wiens advies en input hielpen dit project op het juiste spoor te krijgen (woordspeling bedoeld).