Hallo allemaal,
Ik werk met een Esri Utility Network voor een gasdistributiesysteem en ik heb een specifieke vraag over de best practice voor het omgaan met gasmeetpunten (PM) - (of aansluit- of onderscheppingspunten) - en kleppen als subnetwerkcontrollers.
In ons huidige systeem (geometrisch netwerk) worden districten gedefinieerd door deze drie objecten:
- kleppen
- meetpunten
- aansluit- of onderscheppingspunten
Hier is een vereenvoudigde illustratie van het scenario:

De groene lijn vertegenwoordigt District A.
De blauwe lijn vertegenwoordigt District B
De klep (afgebeeld als een vlindersymbool) bevindt zich op de grens tussen District A en District B.
Het meetpunt (PM) ligt heel dicht bij de klep (ongeveer 1 meter afstand) en behoort tot District B.
Als we zowel de klep als het PM configureren als subnetwerkcontrollers, veroorzaakt dit problemen met de subnetwerkvalidatie omdat de middelste pijp (X) die in werkelijkheid deel uitmaakt van district B, zou worden gedefinieerd als een nieuw mini-district.
Mijn twijfels en vragen zijn:
Is het aan te raden om alleen kleppen te gebruiken als subnetwerkcontrollers en meetpunten (PM) te behandelen als reguliere assets die logisch verbonden zijn met kleppen? In welke fcl/assetgroep/assettype is het beter om het PM te plaatsen? Welke regels kunnen we gebruiken (knooppunt-rand of het meetpunt weg van de leiding plaatsen)?
- Is het aan te raden om alleen kleppen te gebruiken als subnetwerkcontrollers met een attribuut dat aangeeft dat ze ook als PM worden gebruikt?
Is er eventueel een best practice om meetpunten en kleppen beide te modelleren als subnetwerkcontrollers wanneer ze zo dicht bij elkaar liggen en tot hetzelfde district behoren?
Hoe hebben andere utility network-implementaties dit soort situaties aangepakt?
Zijn er specifieke subnetwerkregels of configuraties die validatiefouten in dit geval kunnen voorkomen?
Alvast bedankt voor alle adviezen of voorbeelden!
Astrid