SpoilerWaarschuwing: Het gereedschap in de blogdownload heeft een bekend probleem, in ArcGIS Pro 3.6 wordt bij uitvoering in de voorgrondthread de uitvoer niet correct teruggegeven - de opzoektabel voor alternatieve plaatscategorieën ontbreekt - gebruik daarom de geoprocessing-thread, wat het standaardgedrag is.
Hier zijn 350K plaatsen van interessepunten in Tsjechië die ik op aanvraag heb gegenereerd, met beschrijvende basistabelvelden en gerelateerde alternatieve categoriebeschrijvingen, allemaal als features in ArcGIS Pro's memory workspace. Je kunt je eigen gegevens maken voor elk interessegebied wereldwijd met behulp van het data-generatiescriptgereedschap in de blogdownload. Je hebt ArcGIS Pro 3.5+ nodig en een paar seconden van je tijd - in mijn geval 35 seconden voor de Tsjechische gegevens (dat zijn 761422 features in totaal tussen de plaatspunten en opzoektabel).
Plaatspunten in Tsjechië
Ik laat je zelf het gereedschapbronbestand inspecteren, maar het belangrijkste is dat het gemakkelijk is om wereldwijde schaalgegevens te beheren in Pro zonder je zorgen te maken over schaalbeperkingen of prestaties - wanneer je de juiste aanpak gebruikt - namelijk met DuckDB.
Inspiratie voor deze post kwam toen ik een presentatie bekeek van PyData 2025, waar ik eraan werd herinnerd dat workflows groter dan het geheugen kunnen worden afgehandeld door DuckDB, inclusief queries met een ruimtelijke component.
In het geval van het gereedschap uit deze post is de ruimtelijke component een invoerparameter van polygoongegevens (elk coördinatensysteem, elk aantal polygonen, het lichtblauwe feature op de kaart) die een interessegebied omsluit, en voor een niet-ruimtelijke component een optionele where-clausule die naast het interessegebied moet worden toegepast. In het geval van de getoonde gegevens was de clausule country = 'CZ'. Je zou testgegevens moeten maken in een klein interessegebied om elke where-clausule die je nodig hebt te verfijnen - de clausule moet identificatoren gebruiken uit het uitvoerschema en DuckDB SQL-syntaxis.
Let op dat ik in het gereedschap de gegevens niet via een dataframe laat lopen, ik gebruik een DuckDB-relatie en ArcPy-insertcursor.
Dat is het, presterende gegevensgeneratie naar ArcGIS op aanvraag. Het gereedschap krijgt toegang tot de nieuwste release van Overture Maps Foundation places theme-gegevens, maandelijks vernieuwd.
Laat hier gerust een reactie achter bij eventuele problemen.