AI en ArcGIS
AI maakt al lange tijd deel uit van het ArcGIS-systeem, waardoor het AI-enabled is nog voordat de interesse enorm toenam. Terwijl de gesprekken over AI blijven groeien, zal deze blog de innovatieve manieren belichten waarop AI wordt geïntegreerd binnen ArcGIS, specifiek in Survey123. Dit wordt het eerste deel van een driedelige blogserie die deze mogelijkheden bespreekt in de context van gasbedrijven.
In het afgelopen decennium heeft Esri stapsgewijs AI-mogelijkheden in zijn systeem geïntegreerd, als reactie op de groeiende nieuwsgierigheid en vraag naar AI-gedreven oplossingen en mogelijkheden. Hoe kunnen we AI integreren in workflows? Hoe kan AI mijn leven iets gemakkelijker maken? Hoe kan AI mij productiever maken? Dit zijn vragen die we hebben gehoord, gesteld en blijven beantwoorden voor onze klanten.
Mij Productiever Maken
Wanneer ik nadenk over de vraag: "Hoe kan AI mij productiever maken?" of "Hoe kan dit mijn leven iets gemakkelijker maken?", denk ik automatisch aan de AI-mogelijkheden in Survey123, specifiek de Survey123 assistent. Het ontwerpen van enquêtes vanaf nul kan veel tijd kosten, maar precies daar komt de Survey123 assistent om de hoek kijken. In plaats van verstrikt te raken in alle kleine details, kun je de assistent het zware werk laten doen. Het stroomlijnt het hele proces van enquêtebouw met behulp van conversatietaal, zodat je meer tijd kunt besteden aan de taken die jouw aandacht nodig hebben.

AI en Gasbedrijven
Wanneer we deze AI-mogelijkheden in Survey123 nemen en toepassen in de context van gasbedrijven, zien we hoe deze toepassingen uit de praktijk het dagelijks leven voor gebruikers iets gemakkelijker maken en de productiviteit verhogen, waardoor de eentonigheid van dagelijkse taken wordt verminderd. Als iemand die vele uren achter zijn bureau heeft doorgebracht met het maken van enquêtes, droomde ik alleen maar van dagen waarop iets het proces zou versnellen en iets gemakkelijker zou maken. De Survey123 assistent stelt je in staat snel enquêtes te genereren via conversatietaal en op het moment zelf wijzigingen aan te brengen in opmaak en configuratie. Wat ik alleen maar droomde is nu werkelijkheid geworden.

Van Papier naar Digitale Transformatie
Laten we ons verplaatsen in de schoenen van een GIS-analist bij een gasbedrijf die de opdracht heeft gekregen om het formulier voor atmosferische corrosie-inspectie van hun organisatie digitaal te maken, aangezien de organisatie een verschuiving naar digitaal nastreeft. Dit is geen één-op-één taak; tijdens dit proces moet de analist verbeteringen aanbrengen in de enquête. Deze taak lijkt misschien ontmoedigend, maar de Survey123 assistent kan een sleutelrol spelen in deze transformatie.
De eerste stap is om de assistent te openen en eenvoudigweg een vraag te stellen met behulp van conversatietaal. De kwaliteit van je invoerprompt beïnvloedt direct de kwaliteit van je output-enquêteconcept, zo simpel is het echt. Maar hoe ziet een goede prompt eruit? En wat met een slechte of vage prompt?
Laten we voortbouwen op het voorbeeld van het formulier voor atmosferische corrosie-inspectie. Wanneer je aan de assistent vraagt: "Maak alstublieft een formulier met 10 vragen voor een atmosferische corrosie-inspectie", genereert deze onmiddellijk een op maat gemaakt concept voor dat specifieke gebruiksgeval. Je kunt dan gemakkelijk itereren, vragen verfijnen, bewoording aanpassen of de structuur van de enquête wijzigen door heen en weer te gaan met de assistent totdat het formulier aan je wensen voldoet.

Overweeg nu wat er gebeurt bij een vage (slechte) prompt. Als je simpelweg vraagt: "Maak een enquête met 10 vragen," zonder enige context, kan de assistent geen zinvol enquêteconcept genereren. In plaats daarvan zal hij om meer informatie vragen. Blijkbaar is de assistent geen gedachtenlezer. Het opnemen van specifieke informatie zoals onderwerpen, beoogd publiek en relevante vragen stelt de assistent in staat resultaten te genereren die directer gerelateerd zijn aan je verzoek.

Zoals ik eerder al zei, leidt het geven van meer details en context in je invoerprompt tot een veel sterker output-enquêteconcept. Zodra het concept is gegenereerd, kun je blijven samenwerken door zowel inhoud als ontwerp te verfijnen totdat de enquête precies goed is. Zelfs nadat je je definitieve versie hebt gegenereerd, kun je terugkeren naar de assistent om verdere aanpassingen te doen, zodat je enquête zich ontwikkelt naarmate je behoeften veranderen.
Technische Mogelijkheden
Hoewel deze mogelijkheid je werklast niet zal elimineren of een konijn uit een enquête zal toveren (misschien ooit), zal het wel helpen bij het stroomlijnen van enquêteontwerp en -configuratie. Laten we eens kijken wat de assistent wel en niet kan doen, zodat je minder tijd kwijt bent aan zoeken op internet en meer tijd hebt om versteld te staan van de magie die hij daadwerkelijk levert.
De Survey123 assistent kan…
Hele enquêtes ontwerpen met behulp van conversatietaal.
Je kunt vragen stellen en de assistent zal suggesties geven voor het maken van een enquête.
Je toestaan toe te voegen aan je enquêteontwerp.
Je toestaan correcties aan te brengen in het enquêteontwerp.
Voorbeeldvragen genereren op basis van de context en prompt die je geeft.
De beperkingen zijn… (op dit moment per augustus 2025)
Het is mogelijk dat het inconsistente resultaten produceert omdat het gebaseerd is op snel evoluerende technologie.
Sommige instellingen zoals zichtbaarheidregels en thema's voor het uiterlijk van het formulier worden niet ondersteund.
Je kunt geen afbeelding van een PDF uploaden om daaruit een enquête te genereren.
Vooruitgang Boeken
Dit is een spannende tijd voor ArcGIS en de groeiende rol van AI, vooral voor Gas Utilities die hun operaties willen stroomlijnen en productiviteit willen verhogen. Mogelijkheden zoals de Survey123 assistent zijn ontworpen om productiviteit te verhogen door te helpen met die repetitieve dagelijkse taken die we vaak uit gewoonte doen omdat "dat is hoe het altijd gedaan is." Door gebruik te maken van deze assistent kun je tijd vrijmaken, handmatige inspanning verminderen en je richten op strategischer werk. Ik moedig je aan om vandaag nog de Survey123 assistent uit te proberen en te zien hoe hij jou kan helpen slimmer (niet harder), sneller en efficiënter te werken. Voor het geval je het niet wist: AI-assistenten binnen ArcGIS zijn standaard uitgeschakeld. Als je ze beschikbaar wilt maken binnen jouw organisatie, kun je de stappen volgen in de documentatie hieronder gelinkt.
Als je beveiligingszorgen hebt of beter wilt begrijpen hoe deze assistenten werken, biedt ArcGIS transparantiemiddelen:
Leer over AI-beveiliging en transparantie: Bekijk de ArcGIS AI Transparency Cards voor informatie over hoe AI-functies worden ontwikkeld en beheerd.
Bezoek het ArcGIS Trust Center: Bekijk het ArcGIS Trust Center om meer te leren over hoe Esri vertrouwen prioriteert bij AI-ontwikkeling en -implementatie.
Hoewel de Survey123 assistent nog niet klaar is om hoofdact te zijn in een goochelshow, maakt hij het dagelijkse werk van enquêtemaken al veel minder ontmoedigend. Dus ga ervoor, laat de assistent wat werk uit handen nemen. Wie weet? Met elke verbetering is dat konijn in de enquête misschien dichterbij dan je denkt.
LET OP: De berichten op deze site zijn mijn eigen mening en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs Esri's standpunt, strategieën of meningen.