Hallo allemaal,
Korte vraag over mijn huidige drone2map workflow. Het NTRIP basisstation dat ik gebruik voor RTK-correcties voor zowel mijn M3E als Trimble GPS rapporteert in NAD 1983 (2011). Daarom verzamel ik mijn GCP's in NAD 1983 (2011) en is het CRS van mijn afbeeldingen dus ook NAD 1983 (2011), aangezien ik dezelfde basis gebruik voor RTK.
Het probleem doet zich voor wanneer ik mijn GCP's (of controlepunten, in dit geval) importeer in drone2map. Wanneer ik ze in hetzelfde CRS houd waarin ze zijn verzameld, stelt drone2map het projectreferentiesysteem standaard in op WGS 1984 UTM Zone 12N HRS met NAD 1983 (2011) VRS. Ik kan dan de systemen niet corrigeren in drone2map omdat de controles in het project zitten, waardoor ik het projectreferentiesysteem (of transformatie trouwens, waarvan er geen bestaat omdat WGS 1984 HRS en NAD 1983 VRS natuurlijk incompatibel zijn) niet kan wijzigen. Dus moet ik naar Pro gaan en de controlepunten projecteren naar WGS 1984, een extra stap.
Ik begrijp dat de producten in een geprojecteerd CRS moeten zijn, maar waarom wordt er dan niet standaard gekozen voor NAD 1983 UTM Zone 12N? Het zou niet moeten standaardiseren op een WGS-referentiesysteem wanneer al mijn projectgegevens in NAD zijn. Als het standaard zou kiezen voor NAD 1983 UTM Zone 12N, zou er zelfs geen transformatie nodig zijn en zou ik mijn controlepunten niet opnieuw hoeven te projecteren.
Dit zou me de tijd besparen die ik besteed aan het opnieuw projecteren van mijn controlepunten voor elke ortho, waarvan ik er een absurd aantal produceer voor mijn lokale universiteit.
Mijn vraag is dus: is er een manier om het standaard geprojecteerde referentiesysteem dat door drone2map wordt aangenomen bij het importeren van GCP's die zich in een geografisch referentiesysteem bevinden te wijzigen? Het opnieuw projecteren is misschien gemakkelijk en snel, maar het is een extra, onnodige stap die alleen maar mijn workflow verlengt. Het zou logisch zijn dat de software een standaard NAD-geprojecteerd systeem aanneemt wanneer alle projectgegevens in NAD worden geïmporteerd.
Dank u voor alle input of advies dat wordt gegeven.