GIS als een organisatiebrede troef bij het SC Department of Natural Resources
Afgelopen oktober had ik het genoegen uitgenodigd te zijn om te spreken op een GIS-symposium tijdens de 2024 Natural Areas Association Conference in Manhattan, Kansas, georganiseerd door onze eigen Chris Tracey (NatureServe) en Sunny Fleming van Esri (@LittleMissEsri). Het was zo inspirerend om al het geweldige GIS-werk te zien dat wordt gedaan om onze natuurlijke gebieden in het hele land te beschermen en om contact te maken met enkele van de beste en meest geweldige natuurbehoudsonderzoekers en -praktijkmensen die er zijn.
Het thema van de conferentie dit jaar was 'Where Science Meets Stewardship'. Ik heb me tijdens mijn presentatie aan dit thema vastgeklampt; hoe kan wetenschap immers beter stewardship ontmoeten dan via het gebruik van GIS? Deze technologie snijdt door alle aspecten van natuurbehoud; inderdaad, het is duidelijk zichtbaar bij de SCDNR. Onze organisatie heeft de afgelopen 5 jaar enorm geïnvesteerd in GIS, en als gevolg daarvan wordt het holistisch gebruikt binnen het departement.
Als voorbeeld: begin vorig jaar nam een consultant-boswachter contact met ons op over een bosperceel dat gepland stond voor kaalkap door een particuliere landeigenaar. De boswachter had een soortenrapport over het perceel uitgevoerd, dus ze wist dat de gevlekte schildpad, een op staatsniveau beschermde soort, in de buurt was gedocumenteerd. Zou je het niet weten? Binnen enkele minuten na aankomst op de locatie kwamen ze niet één, maar meerdere gevlekte schildpadden op het perceel tegen.
De boswachter maakte zich natuurlijk zorgen, omdat ze uiteindelijk wist dat de habitat belangrijk was voor de schildpadden en wilde begrijpen hoe ze haar cliënt het beste kon adviseren (kap wel of niet?). In de tussentijd deelden ze foto's en een locatie van de waarneming via onze openbare formulieren, en binnen enkele dagen werden deze gegevens toegevoegd aan de staatsdatabase voor natuurlijke erfgoedsoorten van zorg en opgenomen in een trainingsdataset om modellen te verbeteren die geschikte habitat over de staat voorspellen.
Enkele maanden later nam ik contact op met de boswachter om te vragen of er een beslissing was genomen. Ze waren blij te melden dat de landeigenaar niet alleen besloot het hout uit deze habitat niet te oogsten, maar ook van plan is om in een erfdienstbaarheid vast te leggen dat dit deel van het perceel voorgoed verboden is voor houtkap/ontwikkeling, ter bescherming van de soorten die ervan afhankelijk zijn (!!!!).
Ik vertel dit verhaal allereerst omdat het een GEWELDIG voorbeeld is van hoe GIS/gegevens bijdragen aan natuurbehoudsresultaten (DIT is WAAROM we dit doen voor ons werk, toch??), maar ook om te benadrukken dat dit ene verhaal niet mogelijk zou zijn zonder bijna een dozijn verschillende GIS-tools/apps die dit mogelijk maken. De boswachter werkte met onze gegevens via onze ArcGIS Hub-sites, met een reeks Experience Builder-apps die geoprocessing-services gebruiken op onze ArcGIS Enterprise-omgeving. Ze dienden hun gegevens in via Survey123. Wij verwerkten hun gegevens met behulp van Python Notebooks in ArcGIS Pro en hostten modelleringsresultaten op Image server. En zo gaat de lijst verder. Als we deze tools niet beschikbaar hadden gehad voor de boswachter toen we dat deden, was het heel goed mogelijk dat dit verhaal zou zijn geëindigd in verlies van essentiële habitat voor gevlekte schildpad in SC. Dus hoe zijn we hier gekomen?
Eén van mijn eerste grote projecten bij SCDNR betrof een herziening van de Natural Heritage Program's database van soorten van zorg. Onze taak was om data-invoer efficiënter te maken terwijl we voldeden aan NatureServe-methodologie en de data toegankelijker maakten voor partners en professionals via automatisering terwijl gevoelige data beschermd bleef. Als deze vereisten bekend klinken, ben je niet alleen! De zoektocht naar meer toegankelijke en efficiënte data via automatisering komt overal terug. "Zou het niet geweldig zijn als we [voeg hier project toe] konden automatiseren?" is een veelgehoorde wens in ons vakgebied! Ter illustratie: dit jaar bracht ons uitstekende GIS-team een nieuwe DNR public lands hub site uit – een dramatische verbetering ten opzichte van wat eerder beschikbaar was, wat de weg vrijmaakt voor gestroomlijnde datastromen.
Lange verhaal kort: deze programmaherziening is een succesvol project waar onze organisatie (en anderen!) naar verwijzen als een voorbeeld van wat GIS kan doen als het end-to-end wordt beheerd. Door de jaren heen zijn vergelijkbare projecten geïmplementeerd die ons portfolio hebben uitgebreid en aantonen wat het voordeel is van locatiegestuurd programmabeheer om onze missie te bereiken. Onze missie- en visieverklaringen in gedachten houden denk ik één van de redenen is waarom we zo succesvol zijn geweest in onze voortdurende groei. Als hoofdverantwoordelijken voor beheer/bescherming van onze staatsnatuurlijke hulpbronnen staat SCDNR alleen maar sterker door gebruik te maken van GIS om haar doelstellingen te bereiken.
GIS is overal bij SCDNR! Van vroege gebruikers in het Natural Heritage Program (A) en recente verbeteringen aan onze public lands-pagina's (B) tot geweldig werk bij onze Archeologie-, Geologie-, Marine Resources-, Climatology-, Wildlife/Fisheries-, Land Protection-programma's, om er maar een paar te noemen (C).
A.

B.

C.

Begrijp me niet verkeerd: Het punt bereiken waarop GIS alomtegenwoordig is binnen onze organisatie ging niet vanzelf, gebeurde niet overnight en is nog steeds een werk in uitvoering. Er zijn VEEL bewegende delen om rekening mee te houden, en elke organisatie is anders – maar ik denk dat het helpen kan om enkele dingen in gedachten te houden om vooruitgang te boeken!
Demonstreer voordeel – focus op ROI: je kunt niet tegen meetbare resultaten ingaan die succes definiëren met GIS! Uren bespaarde werktijd, hoeveelheid verzamelde data of gebruikersinteractie kunnen veel doen om investeringen in GIS te rechtvaardigen.
Bouw relaties op, wees doelbewust: Wanneer ik kans krijg ga ik graag naar buiten om beter te begrijpen wat onze organisatie doet en hoe GIS beter aan hun behoeften kan voldoen. Zeker stellen dat gebruikers goed getraind zijn om (en initieel input hebben gehad bij) de tools die we bouwen is cruciaal voor succesvolle projecten.
Vind kampioenen, wees vrienden: Kampioenen vinden binnen je organisatie die waarde hechten aan GIS en kunnen pleiten voor investeringen helpt enorm. Ik kan hier heel lang schrijven over hoeveel ik van GIS houd, maar als beslissers binnen mijn organisatie niet geloven (of zelfs maar begrijpen) dat het cruciaal is, zal het geen prioriteit krijgen.
Zorg goed voor jezelf: Ga naar San Diego (Esri UC), Asheville (Natural Areas Conference 2026), of waar je ook geïnspireerd raakt! Het delen van succesvolle (of misschien problematische!) verhalen met collega’s is altijd een sterke persoonlijke motivatie voor mij geweest.
En natuurlijk, bij twijfel: Eyes on the mission.