Hallo allemaal,
Ik zoek begeleiding bij het ontwikkelen van een verwerkingsworkflow waarmee ik Arc Hydro netwerktools kan gebruiken om een DEM te hydroconditioneren met behulp van gegevens over stormafvoerinfrastructuur.
Ik heb een beperkte kennis van netwerkanalyse in het algemeen, dus alle verwijzingen of uitleg daarover worden gewaardeerd - echter hoop ik vooral specifieke suggesties te krijgen voor de volgende use case:
Ik heb een recente en nauwkeurige DEM, en lagen van stormafvoerinfrastructuur - knooppunten, leidingen en oppervlaktekanalen. Veel van de oppervlaktekanalen in de laag zijn echter beken en stroompjes, en ze zijn oud genoeg dat de lijnen niet erg nauwkeurig zijn.
Ik wil de DEM gebruiken om nieuwe oppervlaktekanalen af te leiden, omdat op basis van voorlopige tests die kanalen veel nauwkeuriger zijn - behalve waar ze in duikers of andere stormwaterinfrastructuurkenmerken lopen die de DEM niet "kent"; dan gaan de door DEM afgeleide oppervlaktekanalen voorspelbaar mis.
Voor elk stormafvoernetwerk wil ik de leidingen in de DEM branden zodat door DEM afgeleide kanalen het netwerk volgen van inlaat(ten) tot uitlaat. Ik worstel met de logica (en verwerking) over waar ik de hoogtewaarden vandaan moet halen die ik aan elk segment leiding binnen een netwerk moet toewijzen.
Als ik het goed begrijp is Create Breach Lines niet geschikt voor deze use case omdat het rechte lijnen tussen punten zou creëren die mogelijk niet daadwerkelijk de stormafvoerleidingen volgen.
Burn Lines into DEM is het gereedschap dat ik als meest waarschijnlijke kandidaat beschouw, maar ik heb het probleem dat sommige tussenliggende knooppunten in de stormafvoernetwerken begraven knooppunten zijn, dus (vooral in het geval van duikers) het halen van een hoogtewaarde uit de DEM voor dat tussenliggende knooppunt mogelijk een waarde oplevert die hoger is dan de hoogte bij het bovenste\/van\/inlaatknooppunt, wat de juiste stroomrichting verhindert.
Ik kon een Arc Hydro netwerk maken van mijn stormafvoerinfrastructuurlagen, en hoewel er veel Midspan Connectivity fouten zijn die ik moet oplossen, lijkt basis Network Tracing te werken op netwerken zonder fouten. Zijn er manieren om network tracing te gebruiken om de hoogte van het onderste\/naar\/uitlaatknooppunt toe te wijzen aan de "hogere" knooppunten in het netwerk, zodat Burn Lines into DEM kan worden uitgevoerd met het gewenste effect? Of om tussenliggende knooppunten te dwingen een hoogtewaarde te nemen tussen hun stroomopwaartse en stroomafwaartse knooppunten? <\/P>
Zou een andere aanpak effectiever zijn om mijn gewenste resultaat te bereiken?
Alvast bedankt voor suggesties, voorbeelden, verduidelijkingen. Laat me weten als de vraag niet duidelijk is!
Bijgevoegde voorbeelden van eenvoudige en complexere netwerken waarop ik dit moet toepassen:
Eenvoudig netwerk bij duiker - één uitlaat, twee inlaten, één tussenliggend knooppunt<\/span><\/span>
Complex stormafvoernetwerk - meerdere inlaten, uitlaten en tussenliggende knooppunten<\/span><\/span><\/P> <\/P>