Hallo allemaal,
Relatief nieuw in Arc Hydro en waterbronnen als onderwerp - excuses als het antwoord op deze vraag voor de hand ligt, maar ik ben inmiddels verder gegaan dan oppervlakkig kijken en heb niet gevonden wat ik zoek.
Ik werk aan het bijwerken van een laag met kreekkanalen voor een kleine stad met relatief dramatische hoogteverschillen. De huidige bronlaag is in de jaren 90 gedigitaliseerd en bevat enkele significante onnauwkeurigheden. Werkend vanuit een actuele Lidar-afgeleide DEM, heb ik de Hydrology-toolset van Arc Pro gebruikt om Flow Direction, Flow Accumulation te verkrijgen en stroomkanalen te creëren. Mijn doel is om een nauwkeurige laag van stroomkanalen te ontwikkelen die geschikt is voor stroomgebiedanalyse over verschillende stroomorde-schaalniveaus.
In onontwikkelde gebieden zijn de DEM-afgeleide kanalen duidelijk nauwkeuriger dan de oudere laag - echter, nabij infrastructuur, ontwikkelde gebieden en stedelijke gebieden beginnen de DEM-afgeleide kanalen zich vreemd te gedragen. Op basis van een visuele inspectie bevinden veel van de "vreemde" kanaalgedragingen zich in gebieden waar MS4-infrastructuur het water onder het oppervlak leidt voordat het weer wordt vrijgegeven in oppervlaktekanalen aan de andere kant van de obstructie (bijv. weg, enz.).
Ik vraag me af of het mogelijk is om de Arc Hydro-toolset (of iets anders dat werkt!) te gebruiken om de DEM-gebaseerde stroomafleiding te "informeren" over de MS4-infrastructuur - bijvoorbeeld om de inlaat- en uitlaatknopen aan beide uiteinden van een regenafvoerpijp te "koppelen" zodat Flow Accumulation de totale geaccumuleerde waarde in de cel onder de inlaat toevoegt aan de cel onder de uitlaat, en Flow Direction de regenafvoerpijp herkent als een stroomkanaal waardoor de daadwerkelijke afwaartse stroming behouden blijft zonder automatisch vullen, dwalen over de weg, en soms misschien weer terugvinden naar het daadwerkelijke kanaal.
Zie bijgevoegde afbeelding voor oude stroomlaag (vetgedrukt, rood), regenafvoerknopen en pijpen (groene stippen/zwart lijnen respectievelijk), en nieuw afgeleide kanalen (blauw) die gekke automatische zink-vul acties uitvoeren om connectiviteit te behouden.
Op basis van mijn huidige (beperkte!) begrip van de Arc Hydro-tools werken ze in tegenovergestelde richting van wat ik vraag - d.w.z. je hebt eerst nauwkeurige kanalen nodig voordat je ze kunt integreren met regenafvoerinfrastructuur. Ik weet ook nog niet zeker of, zelfs wanneer volledig geïntegreerd, stroming daadwerkelijk "gegoten" wordt door het regenafvoersysteem met betrekking tot inlaten en uitlaten. Ik overweeg om de regenafvoerpijpen in de DEM te "branden" om een vergelijkbaar effect te bereiken, maar dit lijkt me mogelijk slechte praktijk dus ik zoek meer informatie over andere methoden (of, als dit idee zo slim is als ik dacht toen het me voor het eerst te binnen schoot, laat het me weten en je maakt mijn dag).<\/P>
Alle suggesties, bronnen, voorbeelden, enz. die me kunnen helpen een oplossing voor dit probleem te conceptualiseren zijn welkom! Alvast bedankt voor alle hulp.
PS - In verband hiermee: ik ben van plan om de nieuwe stromen weg te gummen bij een wegenlaag waar stromen onder wegen doorlopen - als ik de nieuw afgeleide stromen bij het weggebied weggum, verstoort dit dan mijn "stroomafwaartse" (haha) mogelijkheid om de stroom-eindknopen als uitstroompunten voor stroomgebiedanalyse te gebruiken? Hier heb ik nog niet diep over nagedacht, zeer dankbaar voor alle gedachten!<\/P>
<\/span><\/P>