Wanneer mensen naar je kaart kijken, wat wil je dat ze als eerste opmerken? Visuele hiërarchie is een ontwerptechniek die mensen laat weten welke dingen op je kaart belangrijk zijn.<\/P>
Welke van de drie kaarten hieronder is het beste? Dat hangt af van welke laag het belangrijkst is voor het doel van de kaart. Elk gebruikt visuele hiërarchie om één laag boven de andere te benadrukken.
<\/span><\/P>Je gebruikt waarschijnlijk al visuele hiërarchie zonder het te beseffen: bijvoorbeeld als je sommige kaartkenmerken een felrode kleur gaf zodat ze opvallen, of als je een grijze basemap koos zodat die niet zou afleiden van je thematische gegevens. Hoe meer je echter weet over visuele hiërarchie, hoe makkelijker het is om effectieve en mooi uitziende kaarten te maken.<\/P>Hieronder staan drie korte video's die ik heb gemaakt over visuele hiërarchie. In deze video's beschrijf ik enkele van de meer voorkomende principes van visuele variabelen en deel ik enkele technieken over hoe je ze in je kaarten kunt gebruiken.<\/P>https:\/\/players.brightcove.net\/6161463677001\/default_default\/index.html?videoId=6345555190112